Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Luokassaan ylivoimainen Toyota Yaris uudistui – Testasimme auton, jolle tehojen lisääminen antaa aivan uuden luonteen

Toyota Yarista ostetaan Suomessa paljon, ja nyt tämä koko kansan suosikki on saanut lisää tehoa. Myös muita uudistuksia on tehty.

25.9.2024 Tuulilasi

Toyota Yaris ei ole mikään B-luokan auto, vaikka kuuluukin tuota kirjainta kantavaan segmenttiin. Yaris on todella suosittu menopeli tässä toiseksi pienimmässä autokategoriassa, sillä niitä myytiin meillä viime vuonna peräti 2264 kappaletta. Ihan vaan mittasuhteiden selkeyttämiseksi todettakoon, että B-segmentissä toiseksi sijoittunutta Kia Rioa haettiin kaupasta 785 kertaa ja kolmannen sijan saavuttanutta Skoda Fabiaa 497 kappaletta.

Yaris on siis varsin ylivoimainen luokassaan, eikä tämä varmaan tule muuttumaan, sillä auto on nyt entistäkin parempi.

Voisi kuvitella, että vuonna 2020 julkaistuun autoon oltaisiin tehty pelkkä pinnallinen facelift, mutta toisin kävi. Toki kasvojenkohotukseen on niin ikään käytetty aikaa, mutta tällä kertaa Toyotan porukka halusi kurkata huolellisesti myös pellin alle.

Koeajamamme 1.5-litrainen Yaris edustaa juuri tätä uudistettua mallistoa, sillä sen rivikolmonen tuottaa 96 kilowattia ja vääntöäkin on saatu lisää. Lukema on nyt 185 newtonmetriä.

Mittaristo on muokattavissa, ja infoa on tarjolla melkein joka lähtöön.
Ohjaamo on mukava ja jopa tyylikäs.

Myös hevosvoimia on tietenkin tullut lisää. Ekstrahummat on tuotettu hybridin sähköisen voimalinjan kautta. Itse polttomoottorista ei siis ole revitty lisäheppoja, vaan ne ovat kaikki sähköisen voimalinjan tuottamia.

Korirakenne on ennallaan, joten Yaris on edelleenkin pieni auto, mutta ohjaamossa on kuitenkin varsin kivasti tilaa suuremmallekin kuljettajalle. Kuljettajan istuin ei ole superhyvä, mutta ajaa asiansa – aivan kuten ajoasentokin, sekä ohjaustuntuma sekä jarrut. Perusasioissa ei siis ole valittamista.

Tehojen lisääminen antaa autolle aivan uuden luonteen, ja vaikka e-CVT-automaattivaihteisto pitkääkin omaa möykkäänsä, niin Yariksella on kiva ajaa.

Etuistuin on lestiltään sellainen, että ainakaan keskivertoa raavaamman miehen vartalotyypille se ei sovi.
Sopu sijaa antaa, ja ainakin pikkuväkeä mahtuu tarvittaessa kyytiin.
Tavaratila on alle 300-litrainen, mutta kontti on oivan mallinen.

Ajoavustimet toimivat suorastaan esimerkillisellä tavalla, eikä viihdejärjestelmässäkään ole valittamista. Tosin parhaimmatkaan bassokaiuttimet eivät moottorin ääntä kokonaan poista, sen verran kone kuitenkin pitää möykkää. Sanottakoon kuitenkin, ettei se ole tämän segmentin autoissa mitenkään tavatonta.

Nollasta sataseen auto kiihtyy 9,2 sekunnissa, joten varsinaisesta pikakiiturista ei edelleenkään ole kyse. Silti täyskiihdytystä kannattaa ainakin kokeilla; laatikon kuminauhamainen äänimaailma on jotain todella huvittavaa. Variaattorimaiset soinnut soivat ja meno tuntuu numeroarvoja ripeämmältä.

Kaiken kaikkiaan Toyota Yaris on mukava kauppakassi, jolla kyllä kelpaa ajella. Ajo-ominaisuudet riittävät alustasta ohjaukseen. Tilapuoli on tutun pieni, kuten tämän kokoluokan autoissa väistämättä on.

Plussaa

  • Sähkön tuomat lisätehot

  • Sivistyneet ajoavustimet

Miinusta

  • Kuljettajan istuin

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt