
Alfa Romeo Tonale vs. Toyota RAV4 – Erilaiset ovat lataushybridien eväät, mutta kumpi voittaa kaksintaistelun?
Hakusessa laadukas nelivetoinen lataushybridi alle 60 000 eurolla? Valinnanvaraa on yllättävän vähän, mutta me löysimme vertailuun hyvän parivaljakon. Toyota RAV4 on myyntitilastojen kestosuosikki, Alfa Romeo Tonale uusi haastaja tässä autokategoriassa.
Alfa Romeo Tonale tuli Suomen markkinoille kesällä 2022. Hieman Stelvion alapuolelle mallistossa asettunut C-segmentin SUV sai varsin ristiriitaisen vastaanoton. Auton ulkoista olemusta kyllä kiiteltiin, ja ohjaamoilmekin oli ehtaa, omintakeista Alfa-premiumia, mutta voimavaroiltaan ja ajo-ominaisuuksiltaan auto oli pettymys. Tonalen ohjaus oli hermostuneen oloinen, eikä 1,5-litrainen, 160-hevosvoimainen ja 240 Newtonia vääntävä bensamoottori ollut millään tavalla urheilullinen tai edes luonteikas.
Pettymys mikä pettymys. Italialaiselta premiumilta oli totuttu odottamaan enemmän – ja kyllä Alfa hienoa autoja osaa tehdä, kuten vaikkapa edelleen myynnissä oleva Giulia osoittaa.
Lataushybridiä ehdittiin jonkin aikaa jo odottaa, ja toiveet sen suhteen olivat varsin korkealla. Ehkäpä moderni lataushybriditekniikka ja pienet tehtaalla tehdyt viilaukset tekisivätkin plugari-Tonalesta huomattavasti paremman? Panostuksia oli varmasti tehty; olihan kyseessä historian ensimmäinen ladattava Alfa Romeo. Toki läheistä sukua Jeep Compassin kanssa, mutta yhteisprojektithan ovat automaailmassa nykyään ns. uusi normaali. Kustannussyistä autokonsernien kannattaa käyttää samoja osia eri brändeissään.
Kaksiosainen kulutustesti

Valot




Toyota RAV4 on suomalaisten autonostajien kestosuosikki; nimenomaan lataushybridinä myynti on vetänyt hienosti. Nykyisin myynnissä oleva viides RAV4-sukupolvi esiteltiin 2019 ja tänä vuonna sille on tehty mallikaaren perinteinen puolivälipäivitys. Mitään kovin radikaalia ei tehty; uudet digimittaristot ja tietoviihdenäyttö, hieman parannuksia turvallisuusjärjestelmiin, ja siinäpä se. Paketti on ollut hyvässä kunnossa jo aikaisemminkin.
RAV4 on 4,6 metriä pitkänä autona seitsemän senttiä Tonalea pidempi ja hieman leveämpi. Molempien lataushybridiversiot lähtevät kaupasta edullisimmillaan 56-57 000 eurolla. Toyotalla on laadukkaan käyttöauton maine, kun taas Alfa kutittelee hienostuneesta muotoilusta ja premium-hengestä nauttivan kuljettajan makunystyröitä. Eli vaikka autoissa on hinnan, tekniikan ja koon puolesta paljon yhtäläisyyksiä, ne ovat myös tähän vertailuun sopivasti erilaisia.

Alfa Romeo Tonale
Tonalen etupenkit ovat mukavat istua ja ohjaamoilmeessä on onnistunutta alfamaisuutta. Liikaan kikkailuun ei onneksi olla sorruttu. Käyttökytkimet ovat nykyautolle varsin tavanomaisia. Ohjauspyörän ja penkin säätövarat riittävät ajoasennostaan tarkallekin kuljettajalle.
Takapenkeillä on valitettavan ahdasta. Tyylikkään muotoilun varjopuolena on se, että jo keskimittaisella aikuismatkustajalla pää ottaa takapenkin reunapaikoilla kiinni katon kehyksiin. Polvitilassakaan ei ole hurraamista. Tavaratila on 385-litraisena hieman alimittainen, kun sähkömoottorin akut leikkaavat vetoisuudesta toistasataa litraa.




Toyota RAV4
RAV4 on merkittävästi väljemmän oloinen. Ohjaamo on selkeä ja toiminnallisuudeltaan käyttömukava. Mittaristo on sama kuin uudessa Corollassa. Etupenkit ovat hyvät istua. Ajoasennosta saa erinomaisen.
Takana on väljää. Toyota tuntuu kokoluokkaa suuremmalta kun Alfa. Jopa keskipaikalla aikuinen matkustaa mukavasti. Selkeänmallinen tavaratila vetää noin 500 litraa, joten mökkireissun pakaasit menevät heittämällä kyytiin.




”Jo on aikoihin eletty, mutta pakko se on sanoa ääneen: Alfa Romeoon verrattuna Toyota on suorastaan maukas ajettava.”
Tonale-phev on 300 kiloa painavampi kuin malliston toinen vaihtoehto, eli kevythybridi. Jousitusta on luonnollisesti säädetty, mutta varsinaista tiukennusta alustaan ei olla tehty.
Jousituksessa ja alustassa ei ole moittimista. Tavanomaiset kuopat ja töyssyt ylittyvät kepeästi. Ohjauksen herkkyys ja tietty epämääräisyys ovat valitettavasti yhä ennallaan.
Suurin mielenkiinto kohdistuukin plugari-Tonalen voimalinjaan. 1,3-litraisen bensaturbon kaveriksi on paritettu kaksi erillistä sähkömoottoria, toinen etu- ja toinen taka-akselille. Yhteistehoa luvataan 280 hevosvoiman verran.
Ajossa tunnelma jää kuitenkin valitettavan vaisuksi. Vain urheilullisessa D-ajotilassa on jotain alfamaisuutta; tällöin polttomoottori on käytännössä päällä koko ajan. Pelkällä sähköllä rullaillessa tunnelma jää erittäin pliisuksi.
Jo on aikoihin eletty, mutta pakko se on sanoa ääneen: Alfa Romeoon verrattuna Toyota on suorastaan maukas ajettava. Ohjaus on katumaasturiksi luonteva ja antaa hyvän tuntuman tiehen. Jousitus ja alusta toimivat eleettömästi. Lähes 19 sentin maavara on tärkeä ominaisuus, jos joskus joutuu möyrimään vähän haastavimmissa oloissa.
Myös 2,5-litrainen hybridimoottori miellyttää. Voimaa on tarjolla juuri sen verran kuin tällaisessa autossa pitääkin.


Vertailun voittaja – Kyllä kansa tietää
