Tuulilasi

Koeajo: Toyota Proace Verso EV Premium on todellinen tila-auto, ja tämä versio kulkee sähköllä

Koeajo: Toyota Proace Verso EV Premium on todellinen tila-auto, ja tämä versio kulkee sähköllä
Tässäpä hieno ja tyylikäs pikkubussi, joka kulkee nykyaikaisesti sähköllä. Käytännön toimintamatka liikkunee olosuhteista riippuen 200-300 kilometrin tietämillä, mutta kova hinta karmii selkäpiitä.
Julkaistu: 19.9.2022

Kaikenlaisia vehkeitä sitä tuleekin vastaan. Kuten nyt vaikkapa tämä Proace Verso EV. Jos oikein tarkaksi käydään, niin nythän on käsissä PSA-pohjainen pakettiauto (Citroën/Peugeot), joka on muunnettu tavarankuljettimesta pikkubussiksi. EV-koodi kertoo, että sähköllä mennään. Kyseessä ei ole mikään lataushybridi, vaan ihan täyssähköauto.

Proace-pakettiautoja on tarjolla kahdella eri akselivälillä, mutta sähköinen Verso on aina pitkällä L2-korilla varustettua mallia. Varustetasoissa on valinnanvaraa. Active on perusmalli, jossa on tilaa kuljettajan lisäksi seitsemälle matkustajalle. Meillä oli ajossa ylähyllyn versio, jolla on kuvaava mallinimi Premium. Sen istuinjärjestelyt ovat mielenkiintoiset. Edessä on normaali asettelu, mutta kakkosrivillä onkin yhtenäisen penkin sijaan kaksi erillisistuinta. Kolmannella rivillä on sitten yhtenäinen sohva. Penkeissä on nahkaverhoilu. Kuljettajan ja etumatkustajan istuimissa on sähkösäädöt ja hierontatoiminto. Matkustamoon kuljetaan sähkötoimisen liukuoven kautta.

Proacen pakettiautojuuret voi aistia kojelaudan muodoista.

Kun puhutaan pakettiautopohjaisesta laitteesta, on selvää, että auton ohjaimiin saa ihan kiivetä. Kun pääsee istumaan, näkymät ovat avarat – ainakin eteenpäin. Peruuttelussa auttaa kamera, mutta ei sekään tee autuaaksi, sillä ison auton ulkomittojen arviointi on vaikeaa. Pituutta Versolla on kunnioitettavat 5,3 metriä, ja leveyttäkin miltei kaksi metriä.

Ajettavuudeltaan Verso on – yllätys, yllätys – bussimainen. Painavaan autoon on yritetty rakentaa mukava jousitus, mutta lopputulos on vähän sekava. Pienet nypyt Toyota ylittää siististi, mutta isommissa heitoissa kori heijaa epämiellyttävästi. Vaikka Proace painaa lähes 2,5 tonnia, riittää 136-hevosvoimaisen sähkömoottorin voima hyvin sen liikutteluun. Me pääsimme kokeilemaan autoa vain kahden hengen kuormalla. Jos jokaiselle penkille istutetaan matkustaja, kyyti voi olla aika tahmeaa. Varsinkin jos porukalla on paljon tavaraa mukana.

Tavaratila on valtava. Taimmainen penkkirivi poistettuna vielä valtavampi.

Toyota kertoo, että Verso kulkee täyteen ladattuna 304 kilometriä. Emme ehtineet tutkimaan väitteen todenperäisyyttä käytännössä, mutta yleensä todellinen toimintamatka jää lyhyemmäksi kuin normin mukainen ilmoitus.

Sähkö-Verso on komea ja erittäin tilava ihmiskuljetin. Mitään ei kuitenkaan saa ilmaiseksi. Premium-varusteisen Verson hintalapussa lukee 75 570 euroa. Summa on huima, vaikka sen suhteuttaisi auton ylivertaiseen kuljetuskapasiteettiin. Koska Verson toimintamatka ei ole mitenkään erityisen pitkä, käyttö ison porukan matkailuautona jää haaveksi. Ehkä omimmillaan tällainen pikkubussi olisi luksushotellin kuljettimena, jolla rahdataan kiireisiä asiakkaita lentokentän ja hotellin välillä.

Edessä istutaan kuin komentosillalla.
Keskirivin erillisistuimet ovat mukavat. Nahkaverhoilu kuuluu vakiona Premium-tasoon.
Kolmannella istuinrivillä on tilaa kolmelle matkustajalle

Toyota Proace Verso EV Premium

  • Moottori Sähkömoottori
  • Akku/Toimintamatka 75 kWh/304 km
  • Teho 100 kW (136 hv) /
  • Vääntö 260 Nmn
  • Voimansiirto Etuveto, alennusvaihde
  • 0−100 km/h 13,3 s
  • Huippunopeus 130 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 27,1 kWh/100 km
  • Mitat Pituus 5 309 mm, leveys 1 920 mm, korkeus 1 899 mm, akseliväli 3 275 mm, tavaratila 912 l
  • Omamassa 2 439 kg
  • Plussaa Valtavat tilat, nollapäästöt
  • Miinusta Veltto jousitus
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 75 570 €, mallisto alkaen: 59 100 €

Kenelle?

Teoriassa tässä olisi suurperheen ihanneauto, mutta suolainen hinta rajoittaa potentiaalisten asiakkaiden määrää.

1 kommentti