Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Toyota Corolla teki sen taas: Hinnat laskivat, vaikka kaikki muu kallistuu

Tuulilasin koeajossa vuoden 2025 Toyota Corolla 1.8 Touring Sports paljastuu lähes identtiseksi edeltäjäänsä – paitsi hinnaltaan. Samalla kun markkinat kärsivät inflaatiosta, Corolla on halventunut ja säilyttänyt tutun, ajattoman luonteensa ilman turhia uudistuksia.

5.11.2025 Tuulilasi
Kuuntele artikkeli · 4.12

Ainahan autot hieman muuttuvat mallivuosien välissä, mutta tämän koeajon Toyota Corolla 1.8 Touring Sports tuntuu lähes hämmentävän tutulta – eikä ihme, olihan Tuulilasilla juuri vastaavanlainen auto puolen vuoden käyttötestissä syksyllä 2023. Kyseisen vuoden faceliftissä 1.8 -litrainen moottori sai hieman lisää suorituskykyä, mutta sen jälkeen mitään teknisiä muutoksia ei ole tehty. Isompi uudistus odottanee toki jo nurkan takana, sillä nykyinen 12. mallisukupolvi tuli myyntiin viime vuosikymmenen puolella.

Entäs sitten hinta? Käyttötestivuonna 2023 Style-varusteltu Corolla maksoi 37 688 euroa. Nyt syksyllä 2025 sama auto Active Plus -varustetasolla on yllättäen kaksi tonnia halvempi: 35 628 euroa! Varusteissa toki on pieniä eroja, mutta käytännössä ei oikeastaan mitään olennaista. Kun tätä peilataan vielä yleiseen hintojen nousuun, eli inflaatioon, Corollan hinnoittelua voidaan kuvailla sanalla houkutteleva. Ja kun Toyota-myyjillä on vielä tapana antaa vanhoille asiakkaille reilu hyvitys vaihtoautosta, ei ole ihme että kauppa käy näin ankeinakin aikoina.

Toyota Corolla Touring Sportsin kuljettajan konttorissa ei mitään valittamista.
Kuljettajan konttorissa ei mitään valittamista.
Toyota Corolla Touring Sportsin neutraalisti topatuissa penkeissä on manuaalisäädöt.  Takana on ahtaampaa, mutta jälkikasvu tuskin näistä tiloista kehtaa motkottaa.
Neutraalisti topatuissa penkeissä on manuaalisäädöt. Takana on ahtaampaa, mutta jälkikasvu tuskin näistä tiloista kehtaa motkottaa.

Corollan viehätys piilee siinä, ettei se yritä liikaa

Hinta ei kuitenkaan ole farmari-Corolla ainoa salaisuus. Autossa on sellaista mutkattoman ja reilun perusauton tuntua, jota voisi kuvailla sanalla ajaton. Ulosponnahtavien ovenkahvojen, tunnottomien hipaisunäppäinten ja muiden ”edistyksellisten” trendien sijaan Toyotalla luotetaan yhä perinteisiin kierto – ja painokytkimiin ja vanhan liiton ohjaamoergonomiaan. Toki autosta löytyy kunnollinen tietoviihdenäyttökin. Nämä ovat tärkeitä käyttöominaisuuksia, joita auton-ostajat yhä arvostavat.

Tilat Corollassa ovat asialliset, joskaan eivät mitenkään hulppeat. Etupenkit ovat hyvät ja ajoasennosta saa mainion. Takapenkki on mitoitettu kouluikäisille, vaikka tarpeen tullen aikuisetkin kyytiin mahtuvat. Tavaratila sen sijaan on todella iso, lähes 600-litrainen.

Toyota Corolla Touring Sportsissa on vanhan liiton ohjaamoergonomiaa parhaasta päästä: ei tunnottomia hipaisunäppäimiä tai liukukytkimiä. Perustason tietoviihdenäyttö riittänee useimmille.
Vanhan liiton ohjaamoergonomiaa parhaasta päästä: ei tunnottomia hipaisunäppäimiä tai liukukytkimiä. Perustason tietoviihdenäyttö riittänee useimmille.

Toyota Corolla Touring Sportsin tavaratila on keskikokoiseen perheautoon suorastaan valtava: 596 litraa.
Tavaratila on keskikokoiseen perheautoon suorastaan valtava: 596 litraa.
Toyota Corolla Touring Sportsissa on vakiovarusteena renkaanpaikkaussarja. Tilaa vararenkaallekin olisi
Vakiovarusteena renkaanpaikkaussarja. Tilaa vararenkaallekin olisi.

Ajettavuus ilman draamaa – ja se on Corollan suurin vahvuus

Corollan ajettavuus miellyttää. Ei dynaamisuudellaan tai ihailtavan tarkalla ohjaustunnollaan, vaan arkisella vaivattomuudellaan. Asiaan ei tule kiinnitettyä sen suurempaa huomiota, mikä on aina hyvä merkki. Jousituksen ja iskunvaimennuksen toiminnasta ei löydy huomautettavaa. Auto on suuntavakaa, eikä säiky pieniä kuoppia tai töyssyjä. Erityismaininnan ansaitsee adaptiivisen vakinopeudensäätimen kanssa sulavasti yhteen toimiva kaistavahti: näin täsmällistä ja loogisesti toimivaa paimentajaa harvoin tapaa paljon kalliimmissakaan autoissa.

1.8-litraisen hybridimoottorin tehot (140 hv ja 185 Nm) eivät kuulosta paperilla kummoisilta, mutta arkiajossa tehoa on juuri passelisti. Portaattomasta CVT-vaihteistostakaan ei löydy pahaa sanottavaa.

Plussaa

  • Mutkaton ajettavuus
  • Vastine rahalle

Miinusta

  • Arkinen ulkonäkö

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt