
Toyota bZ4X – Toyotan ensimmäisen akkusähköauton lanseeraus ei mennyt kuin Strömsössä – Mutta silti, parempi myöhään
Toyotan ensimmäinen akkusähköauto bZ4X on kummallisen kryptisesti nimetty uutuus, josta löytyy niin hyviä kuin huonompiakin aineksia. Näin sille kävi Tuulilasin koeajossa.
Toyotan suhtautuminen akkusähköautoihin on ollut silmiinpistävän nihkeää. Autojätin näkemys on ollut pitkään, ettei aika ole ollut vielä kypsä akkusähköautoille, tai oikeastaan ladattaville autoille ylipäätään. Sen vuoksi bZ4X-akkusähköauton lanseeraus on ollut Toyotalle iso tapahtuma, ehkäpä jopa isompi kuin yhtiö itse haluaisi myöntääkään. Kylmä totuus kun on, että Mirai-vetysähköauton kehittely on ainakin toistaiseksi osoittautunut väärän hevosen veikkaamiseksi. Eikä autovalmistusta voi pysäyttää odottamaan oikeaa, "ehkä sitten joskus" -aikaa.
Japanilaisten pitkään kehittelemässä vetytaloudessa on kyllä runsaasti potentiaalia, mutta sen laajamittainen hyödyntäminen tapahtunee sittenkin ensin teollisuuden ja raskaan liikenteen parissa. Vedystä ei isossa mittakaavassa 2020-luvun eurooppalaisen henkilöautoliikenteen ratkaisijaksi vielä ole. Vihreän vedyn saatavuus, hinta ja jakelukanavien rakentaminen ovat kynnyskysymyksiä, jotka ovat pääosin käytännön tasolla ratkaisematta. Sen sijaan akkusähköautot ovat jo vuosia olleet ihan tavallista tätä päivää, jopa Suomessa.
Niinpä Toyota saapuu nyt sähköautomarkkinoille selvästi jälkijunassa. Sen tärkeimmät kilpailijamerkit ovat ehtineet temmeltää tällä pelikentällä jo useamman vuoden, Tesla käytännössä kokonaisen vuosikymmenen. Samassa murrosrytäkässä Tesla on luonut uuden imperiumin, ja yhtiön markkina-arvo oli jo vuonna 2020 koko maailmassa valmistajakatraan suurin.
Faktat: Toyota bZ4X
- Mallin perushinta 64 660 euroa
- Testiauton lisävarusteet Ei lisävarusteita
- Testiauton hinta 64 660 euroa
- Takuu 3 vuotta / 100 000 km
- Maalitakuu 3 vuotta
- Akkutakuu 8 vuotta / 160 000 km
- Puhkiruostumattomuustakuu 12 vuotta
- Maahantuoja Toyota Auto Finland Oy
- Valmistaja Toyota Motor Company
- Valmistuspaikka Aichi, Japani
Mitat
- Pituus: 4 690 mm
- Leveys: 1 860 mm
- Korkeus: 1 650 mm
- Akseliväli: 2 850 mm
- Raideleveys edessä: 1 600 mm – takana: 1 610 mm
- Maavara: 177 mm
- Tavaratila: 441 l (VDA)
Massat
- Painonjakauma max. – edessä: 1 355 kg – takana: 1 400 kg
- Virallinen omamassa: 2 085 kg
Suurimmat sallitut massat
- Kokonaismassa: 2 550 kg
- Kattokuorma: 75 kg
- Perävaunu – jarruin: 750 kg – jarruitta: 750 kg
Koeajo
- Mittarilukema: 3432 km
- Testimatka: 692 km
- Renkaat: Kitka, 20"
- Mittauspäivä: 12.12.2022
- Sää: Pilvinen, lumisade
- Lämpötila: - 8°C
- Tien pinta: Jää, lumi
Mutta parempi myöhään kuin ei ollenkaan. Nyt Toyotan bZ4X-sähköauto saapuu suomalaisittain vielä herkullisella hetkellä, kun merkin suosio on muutenkin maassamme ennennäkemätöntä. Suomen maahantuonnissa luonnollisesti uskotaan, että sähköauto tuo merkille vielä lisää asiakkaita, ja niin voi hyvin käydäkin. Erikoisen kryptisesti nimetty bZ4X on sekä Toyotan ensimmäinen massamarkkinoiden sähköauto, että kokonaan uuden bZ-tuoteperheen ensi airut. Lyhenne bZ tulee sanoista Beyond Zero, millä viitataan nollapäästöihin. Mallinimessä numero 4 määrittää auton kokoluokkaa, X kertoo tuotteen olevan ns. crossover. Yksinkertaista, rakas Watson!
Auto tulee saataville niin etu- kuin nelivetoisenakin. Uuden bZ4X:n piti alun perin saapua markkinoille jo ennen juhannusta, mutta erikoinen pyöränpulttiongelma mahdollisine irtoavine renkaineen viivästytti aikataulua kuukausitolkulla. Syyttävä sormi osoittaa yhden alihankkijan suuntaan.
Toyota bZ4X:ssä käytettävä tuore e-TNGA-perusrakenne taipuu aina pienimmän A-segmentin kulkineen alustasta kookkaan D-luokan edustuspelin perustaksi, joten samasta muotista tullaan näkemään myös pienempiä versioita. Se onkin hyvä, sillä ei tämäkään sähköauto vielä varsinainen kansanauto ole: lähtöhinnat alkavat etuvetoisena hieman yli 50 000 eurosta, jatkuen aina koeajettuun, lähes 65 000 euron Premium-nelivetoversioon. Missä viipyvät edulliset sähköautot? Onnistuisiko Toyota ehkä luomaan sellaisen?
bZ4X on kehitetty yhteistyössä Subarun kanssa, jonka sisarmalli on nimeltään Solterra. Solterran ehdimme jo koeajaa Tuulilasin numerossa 1/2023, ja koska autot ovat hyvin samankaltaiset, pätevät niihin monilta osin täsmälleen samat havainnot ja argumentit. Molempien autojen muotoilu on taattua japanilaista tekemistä, josta voi tietenkin olla aina omaa mieltään. Koeajossa ollut punainen bZ4X-yksilö selkeästi hyötyy erottuvasta väristään.
Toyota-ilmeeseen kuuluu bZ4X:n keulaa hallitseva valoryhmittely, ”hammerhead” -nimen saanut tyyli. Samaa viirumaista ajovaloilmettä on luvassa lisää muihin Toyotan malleihin. Muutoin autossa on paljon samoja teräväreunaisia viitteitä kuin RAV4:ssä, mutta hieman sulavammassa muodossa. Auto on muutenkin RAV4:n kokoluokkaa, mutta akseliväli on pidempi.
Sisätiloja hallitsee merkille ominainen, tutun arkisen harmaa, jopa hieman lattea tunnelma. Tilaa autossa on toisaalta hyvin niin edessä kuin takanakin, kuten monessa muussakin uuden ajan sähköautossa. Ajoasento on muutoin ongelmaton, mutta kuljettajan eteen avautuu yllättäen ohjauspyörän yli luettava mittaristo, ja ohjauspyörä laskeutuu melko alas, lähelle syliä. Tästä järjestelystä tavallisesti joko pitää tai sitä inhoaa. Mallia on selvästi otettu Peugeotilta, mutta ranskalaisen tapaista innovatiivista hologrammimittaristoa bZ4X:ssä ei valitettavasti ole. Sen sijaan kuljettaja saa katsella vaatimattoman pientä näyttöä, joka jää melko kauaksi. Takaistuimella on sähköautojen tapaan hienosti jalkatilaa, mutta istuin on sen verran matalalla, että reisituki jää vaatimattomaksi. Pääntilaa on pidemmällekin matkustajalle riittävästi. Tavaratila on sen sijaan vain keskinkertaisen kokoinen.
Ohjaamo

Etu- ja takatilat


Tavaratila

Toyota bZ4X:n WLTP-normitoimintamatkaksi on – versiosta riippuen – mitattu keskimäärin noin 450 kilometriä. Luvassa ei siis ole mitään maata mullistavaa pitkän matkan taittajaa, vaan varmaa perustekemistä. Koeajomme suoritettiin joulukuun alun lumityrskyissä ja pakkasissa, ja odotettavaa oli, että toimintamatka kutistuisi. Näin kävikin, ja todellinen toimintamatka jäi talven selvästi alle 300 kilometriin yhdellä täydellä latauksella. Auto kulutti monien ajosuoritteiden aikana talviajossa lähemmäs 30 kWh sadalla, välillä jopa reilusti yli sen, jos ajettiin moottoritienopeuksia. Erityisen energiapihi nelivetoinen bZ4X ei siten käytännössä ole.
Nollakelissä ja hieman sitä alemmissa lämpötiloissa auto käyttää lämpöpumppua ja 7 kW:n lämmitysvastusta sisätilojen lämmittämiseen, alle -10 asteen pakkasissa käytössä on vain lämmitysvastus. Sisätilojen lämmitys onkin yksi merkittävimmistä selittäjistä korkeahkoon energiankulutukseen.
Hyviin uutisiin kuuluu se, että bZ4X:ssä on eurooppalaisittain yleisin CCS-latausyhde, ja siinä voi hyödyntää enimmillään 150 kilowatin lataustehoa. Suurtehoasemalla 80 prosentin varaustaso on optimiolosuhteissa saavutettavissa noin 30 minuutissa. Latausteho tosin riippuu merkittävästi ulkoilman lämpötilasta, ja esimerkiksi 10 asteen pakkasessa keskimääräinen latausteho jää noin 33 kW:iin. Ero optimiin on merkittävä. Syykin on selvillä: Toyotan bZ4X-mallit eivät – hieman yllättävästi – ja toisin kuin kehittyneimmät sähköautot tällä hetkellä, kykene valmistelemaan auton akkua latausta varten julkista latausasemaa lähestyttäessä. Esilämmitystoiminnolla saavutettaisiin hallitumpi ja nopeampi lataustapahtuma. Autossa on sijaan vain latauksen aikainen akun lämmitys, eikä bZ4X todellisuudessa kykene useinkaan kovin kilpailukykyisiin lataustehoihin.
Tilapäisesti lataus onnistuu kyllä tavallisesta pistorasiastakin, mutta kotona tai vaikkapa työpaikalla kiinteästi asennettu seinälatausasema on parempi ratkaisu. Auton tehokkaampi 11 kW:n sisäinen laturi tuli saataville vasta loppuvuodesta 2022, ja se kannattaa kyllä autoonsa vaatia.
Mitattu kulutus


Viimeisin uutinen bZ4X:n latausominaisuuksista on se, että pikalatausten määrä on lisäksi rajoitettu vain kahteen (2) yhden vuorokauden aikana. Kahden pikalatauskerran jälkeen auto rajoittaa merkittävästi lataustehoa suojatakseen akkua. Tämä tarkoittaa, että laturilla kuluu enemmän aikaa, eikä matka taitu. Ominaisuus ei ole ollut maahantuojankaan tiedossa ennen kuin vasta autojen saavuttua maahan, ja auton ennakkotilanneet voivat vain todeta faktan.
Ajo-ominaisuuksiltaan bZ4X on hyvää perustavaraa. Tehokkaampi nelivetoversio kiihtyy reippaan pontevasti, vaikka varsinaista wau-efektiä ei ehkä ihan pääsekään syntymään. Suurehko omamassa tuntuu ajossa. Joka tapauksessa suorituskyky on suomalaisteille vallan riittävää. Auton ohjaustuntuma on selkeän ennalta-arvattava ja riittävän tunnokas, mutta sen kuuluisan keskialueen fiilis on jonkin verran epämääräinen ja hontelo. Moottoritienopeuksissa auto on edelleen vakaa ja hiljainen, mutta sivupeilien suunnalta kuuluu ilmavirran suhinoita sisätiloihin. Jousitus on säädetty bZ4X:ssä neutraalin dynaamiseksi, eikä ainakaan liian kovaksi. Subarun Solterra on kaksikosta luonteeltaan räväkämpi.
Varsinainen yllätys koetaan maastomaisissa olosuhteissa. Koska neliveto on pääosin Subarun käsialaa, ovat odotus-arvot valmiiksi korkealla. Auton maastokyvykkyys on Toyotan mukaan parempaa kuin RAV4:ssa, mikä on varmasti hämmentävää. Tässä suhteessa bZ4X on nelivetoisena positiivinen tuttavuus: valitsemalla keskikonsolin ajotiloista syvän lumen tai mudan asetuksen autolla pääsee pois paikoista, joista muuten ei olisi ollut juurikaan toivoa selvitä kuiville vesille. Kahluusyvyyttä bZ4X tarjoaa peräti puoli metriä, ja sekä mäkipidätin että mäkinousuavustin toimivat koeajolla hienosti. Nämä ominaisuudet ovat valtteja Suomen talvessa, nopeasti lumesta tukkoutuva perä ja keulan ilmakanavat sen sijaan eivät. Hyvin usein peruutuskamera tai mukautuvan tasanopeussäätimen tutka olivat lumesta tukossa, eivätkä varusteet sitten toimineet.
Ajettavuus


Toyota bZ4X:n varustetasot ovat niin etu- kuin nelivetoversioissakin Active, Style ja Premium. 7-tuumainen digimittaristo, 8-tuumainen multimediajärjestelmä, lämmitettävä ohjauspyörä ja tuulilasi sekä sähköisesti toimiva tavaratilan kansi ovat vakiovarusteita. Muun muassa suurempi 12,3-tuumainen kosketusnäyttö, istuinten synteettinen osanahkaverhoilu, mukautuva kaukovalojärjestelmä ja kaksiosainen takaspoileri tulevat Style-varustelutasojen myötä. Ylimpään Premium-tasoon sisältyvät vielä 20-tuumaiset pyörät, täystekonahkaverhoilu ilmastointitoiminnoin etuistuimilla, panoraamakattoikkuna ja automaattinen pysäköintijärjestelmä.
Auton naisääninen navigaattori osaa ilahduttavasti suomen kielen, mutta itse navigaattori osoittautui monesti hieman hitaaksi – ajo-ohjeet tulivat liian usein liian myöhään, ja karttatietoa piti navigoidessa opetella ennakoimaan. Lisäarvoa tuo Toyotan käytössä oleva MyT-sovellus, jonka kautta latausasemien etsiminen ja niiden tietojen tarkastaminen onnistuu reaaliajassa. Sovelluksesta voi tarkastaa latausaseman käytettävyyden, latausnopeuden ja pistoketyypit sekä tarkastella lataushintoja ja käynnistää latauksen – aiemmin mainitut rajoitukset huomioiden.
Toyota tunnetaan luotettavista autoistaan, joten millaisen takuun Toyota uskaltaa antaa ensimmäiselle sähköautolleen? Koko bZ4X:n tehdastakuu on tavanomaiset kolme vuotta tai 100 000 km, tärkeän EV-järjestelmän komponenttitakuu viisi vuotta tai 100 000 kilometriä. Korkeajänniteakuston luvataan kestävän vähintään 10 vuotta 70 prosentin kapasiteetissa.
Mutta varsinainen pommi on tämä: Toyotan luotto tuotteeseensa on niin kova, että auton akkutakuu on laajennettavissa miljoonaan kilometriin akkuturvaohjelman avulla. Tällöin auto tarkastetaan valtuutetuissa Toyota-huoltopisteissä vähintään vuosittain, mutta varsinaisia lisäkuluja tästä lisäakkuturvasta ei omistajalle synny. Samaan hengenvetoon on todettava, että juuri tämän vuoksi pikalatauskertojen määrää vuorokaudessa varmaankin rajoitetaan.
Poimintoja varusteista

Yksityiskohdat





Toyotan tärkeimmät kilpailijamerkit ovat ehtineet temmeltää sähköauto- markkinoilla jo useamman vuoden, Tesla kokonaisen vuosikymmenen. Kostautuuko Toyotan viivyttely nyt?
Toyota bZ4X Premium AWD
- Moottori Sähkömoottorit 2 kpl
- Teho/vääntö 160 kW (218 hv) /337 Nm
- Voimansiirto Neliveto, automaatti
- 0−100 km/h 6,9 s
- Huippunopeus 160 km/h
- Akkukapasiteetti 71,4 kWh (brutto)
- Lataus ac/dc 6,6 kW (1-vaihe)/150 kW
- Yhd. EU-kulutus 18,1 kWh/100 km
- Wltp-toimintamatka 411 km
- Mitat Pituus 4 690 mm, leveys 1 860 mm, korkeus 1 650 mm, akseliväli 2 850 mm, tavaratila 441 l
- Omamassa 2 085 kg
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 64 660 €, mallisto alkaen: 50 550 €
Kenelle?
Huoletonta ylläpitoa arvostavalle ja nelivetoista sähköperheautoa tarvitsevalle bZ4X AWD on mielenkiintoinen uutuus. Toyota tunnetaan luotettavuudestaan, ja takuu on kilpailukykyinen.

Kommentti
Konservatiiviset ja varman päälle pelaavat suomalaiset ovat Toyota-kansaa. Nyt saatiin markkinoille aito sähkö-Toyota, ja melko varmaa on, että kauppa alkaa maassamme käydä. Sähköautona bZ4X on aika keskinkertainen, mutta Toyotan myyjät osaavat hommansa.
– Harry Kuurio –