
Toyota bZ4X – Toyotan ensimmäisen akkusähköauton lanseeraus ei mennyt kuin Strömsössä – Mutta silti, parempi myöhään
Toyotan ensimmäinen akkusähköauto bZ4X on kummallisen kryptisesti nimetty uutuus, josta löytyy niin hyviä kuin huonompiakin aineksia. Näin sille kävi Tuulilasin koeajossa.
Toyotan suhtautuminen akkusähköautoihin on ollut silmiinpistävän nihkeää. Autojätin näkemys on ollut pitkään, ettei aika ole ollut vielä kypsä akkusähköautoille, tai oikeastaan ladattaville autoille ylipäätään. Sen vuoksi bZ4X-akkusähköauton lanseeraus on ollut Toyotalle iso tapahtuma, ehkäpä jopa isompi kuin yhtiö itse haluaisi myöntääkään. Kylmä totuus kun on, että Mirai-vetysähköauton kehittely on ainakin toistaiseksi osoittautunut väärän hevosen veikkaamiseksi. Eikä autovalmistusta voi pysäyttää odottamaan oikeaa, "ehkä sitten joskus" -aikaa.
Japanilaisten pitkään kehittelemässä vetytaloudessa on kyllä runsaasti potentiaalia, mutta sen laajamittainen hyödyntäminen tapahtunee sittenkin ensin teollisuuden ja raskaan liikenteen parissa. Vedystä ei isossa mittakaavassa 2020-luvun eurooppalaisen henkilöautoliikenteen ratkaisijaksi vielä ole. Vihreän vedyn saatavuus, hinta ja jakelukanavien rakentaminen ovat kynnyskysymyksiä, jotka ovat pääosin käytännön tasolla ratkaisematta. Sen sijaan akkusähköautot ovat jo vuosia olleet ihan tavallista tätä päivää, jopa Suomessa.
Niinpä Toyota saapuu nyt sähköautomarkkinoille selvästi jälkijunassa. Sen tärkeimmät kilpailijamerkit ovat ehtineet temmeltää tällä pelikentällä jo useamman vuoden, Tesla käytännössä kokonaisen vuosikymmenen. Samassa murrosrytäkässä Tesla on luonut uuden imperiumin, ja yhtiön markkina-arvo oli jo vuonna 2020 koko maailmassa valmistajakatraan suurin.
