Tuulilasi

Koeajo: Toyota bX4X – Ei nimi autoa pahenna

Koeajo: Toyota bX4X – Ei nimi autoa pahenna
Toyota iskee täyssähkömarkkinoille selvästi kilpailijoitaan myöhemmin. Eipähän tarvitse toistaa muiden virheitä.
Julkaistu: 28.7.2022

Uusi ja vaikeasti lausuttava bZ4X on japanilaismerkin ensimmäinen alun alkaen täyssähköiseksi suunniteltu auto. Joitakin vanhan polttomoottorirakenteen pohjalle tuunattuja sähköautoja Toyotalla ja Lexuksella on jo ollut myynnissä, mutta nyt sähköautomarkkinoille tullaan oikein kunnolla.

D-segmenttiin sijoittuva bZ4X vastaa suurin piirtein kooltaan RAV4 -hybridimallia, mutta on perusrakenteeltaan aivan erilainen. Silti nämä mallit varmasti kilpailevat samoista asiakkaista.

Subarun kanssa yhteistyössä kehitetty nelivetojärjestelmä mahdollistaa hyvät maasto-ominaisuudet. 177 millin maavaran ansiosta auto suoriutuu hankalanpuoleisistakin olosuhteista.

Koeajetussa autossa oli Premium AWD -varustelutaso, jossa on luvattua sähkökantamaa 416 kilometriä. Pisimmän matkan (511 km) pääsee etuvetoisella Active -mallilla. Nämä luvut ovat toki optimistisuudessaan hieman huvittavia, sillä arvioissa on laskettu ilmastoinnin olevan pois päältä. Jos haluaa kesähelteellä hyödyntää viilennysominaisuutta, vähenee auton virallisesta kantamasta jopa 80 kilometriä.

Ohjaamonäkymä on selkeä. Liian futuristista ei ole lähdetty tekemään, mikä on vain hyvä asia.

Tuotantolinjan alkupään autoissa on sisäinen, yksivaiheinen 6,6 kW laturi, jolla AC-latausaseman omistava henkilö voi ladata autonsa tyhjästä täyteen 10–19 tunnissa. Mainitsemisen arvoista on myös se, että loppuvuodesta valmistuvissa malleissa tullaan näkemään tehokkaampi 11 kW:n sisäinen laturi. Matkan varrelta löytyvistä DC-pikalatureista kyetään imemään virtaa korkeintaan 150 kW teholla. Näin ihanneolosuhteissa 0–80 % lataus vie puoli tuntia. Toyota luottaa akkujensa laatuun ja antaa säännöllisesti omassa verkossaan huolletuille autoille takuun, joka lupaa 70 % akkutehon säilymisen 10 vuoteen asti.

Auton ohjaamosta välittyy futuristinen tunnelma. Perinteisen moottorin poistaminen on mahdollistanut ilmastointilaitteiden siirtämisen syvemmälle keulapellin uumeniin, jonka ansiosta kojelauta on aikaisempia malleja selvästi matalampi. Keskeltä kojelautaa löytyy uudistunut MM21-tietoviihdejärjestelmä, joka säväyttää nopeudellaan ja terävyydellään.

Ääntämisvaikeuksia tuottavan bZ4X:n hinnat liikkuvat samassa haarukassa Skoda Enyaqin ja Kia EV6:n kanssa. Vajaasta 50 000 eurosta lähtevä bZ4X on ensivaikutelmaltaan kilpailijoidensa veroinen vaihtoehto. Hyvien maasto-ominaisuuksiensa ansiosta se on myös tarpeeksi erilainen.

Toyota bZ4X Premium AWD

  • Moottori Kestomagnetisoitu synkronimoottori
  • Teho 160 kW (218 hv) Vääntö 337 Nm Voimansiirto Neliveto
  • 0−100 km/h 6,9 s
  • Huippunopeus 160 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 15,4 l/100 km
  • Akku/toimintamatka 71,4 kWh / 416 Km
  • Mitat Pituus 4 690 mm, leveys 1 860 mm, korkeus 1 650 mm, akseliväli 2 850 mm, tavaratila 441 l
  • Omamassa 1 985–2 065 kg
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein: 62 660 €, mallisto alkaen: 48 290 €

Kenelle?

Suomalaisten suosikki on vihdoin lähtenyt sähköautokisaan tosissaan, eikä hankala nimi tätä katumaasturia huonoksi tee. Toyotan uutuus jopa puhdistaa korin läpi ohjattua ilmaa!

Koeajettu auto vakiovarustein: 62 660 €, mallisto alkaen: 48 290 €

14 kommenttia