Tuulilasi

Torstai merkittävä päivä dieselautojen kohtalolle



Torstai merkittävä päivä dieselautojen kohtalolle

Saksalainen oikeusistuin tekee torstaina päätöksen siitä, onko kaupunkien laillista kieltää liikaa saastuttavien autojen ajamisen kaduillaan. Jos näin käy, se tulee laskemaan Saksan teillä ajavien dieselautojen arvoa sadoilla miljoonilla euroilla.
Kuvat All Over Press

Dieselautoja on Saksassa noin 15 miljoonaa kappaletta. Ympäristöjärjestöjen mukaan ainakin 90 saksalaiskaupungin pakokaasupäästöt ylittävät EU:n rajat.

Paikalliset oikeusistuimet ovatkin kieltäneet eräitä kaupunkeja päästämästä eniten saastuttavia autoja kaupunkien kaduille tiettyinä ruuhkaisimpina aikoina. Autonvalmistajat pelkäävät, että laajempi kielto tulisi laskemaan etenkin dieselautojen jälleenmyyntihintoja merkittävästi.

Stuttgartin ja Düsseldorfin kaupungit ovat nyt valittaneet päätöksestä liittovaltion hallinto-oikeuteen, mikä on korkein aste tällaisten asioiden käsittelyssä.

”Avainkysymys on, voidaanko tällainen kielto ottaa lailliseksi keinoksi. Se on tällä hetkellä juridisesti täysin hämärän peitossa”, sanoo ympäristöjärjestö DUH:n lakimies Remo Klinger.

Esimerkiksi Pariisi, Mexico City ja Ateena suunnittelevat dieselautokieltoa kaupunkien keskustoihin vuoteen 2025 mennessä. Kööpenhaminassa samaa suunnitellaan jo ensi vuodeksi.

Evercore ISI:n ennusteen mukaan jo 5 % alennus dieselautojen jälleenmyyntiarvossa tekisi kahdeksalle suurimmalle autonvalmistajille hallaa 1,6 miljardia euroa vuosittain.

Autonvalmistajat ovat asentaneet suodattimia ja uusia ohjelmistoja dieselautoihin päästöjen vähenemiseksi. Ympäristöjärjestöjen mukaan ne ovat kuitenkin tehottomia – ne vaativat autonvalmistajia uusimaan pakoputkistoja, mikä maksaisi arvioiden mukaan noin 1500 euroa yhtä autoa kohden. 

Julkaistu: 19.2.2018