Tuulilasi

Testissä uusi Mazda 3: "Onnistunut kokonaisuus, mutta sisämelu latistaa"



Testissä uusi Mazda 3: "Onnistunut kokonaisuus, mutta sisämelu latistaa"

Uusi Mazda 3 on mielenkiintoinen tuttavuus. Ero edeltäjään on melkoinen niin ulkonäössä kuin ominaisuuksissakin.
Teksti Oskari Pentti
Kuvat Juha Juntto

Testaamamme 1,5-litrainen moottori sopii kiireettömään menoon kevyellä kuormalla. Suurimmat vaihteet on kuitenkin välitetty turhan pitkiksi moottorin ominaisuuksiin nähden.

Itse valitsisin kaksilitraisen moottorin, sillä sen tarjoama lisävääntö todella tuntuu ajossa. Hintaerokin on varsin pieni, 741 euroa. Lisäksi kaksilitraisen kulutus asettunee kuormattuna samalle tasolle kuin tällä pienemmällä moottorilla.

Kolmonen on onnistunut kokonaisuus, vaikka siitäkin löytyy toki puutteita. Varsin korkea sisämelu on meikäläisellä karhealla asfaltilla eniten ajoviihtyvyyttä latistava piirre.

Lue Mazda 3 1.5 (100) Skyactiv-G:n kattava testi Tuulilasin tuoreimmasta numerosta 16/2013.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 30.12.2013