
Jos Elon Musk ei sovi enää roolimalliksi tai sinua hävettää ajaa Teslalla, pistä se vaihtoon – näin toimii vapaa markkinatalous
Tuotteiden boikotointi on kuluttajan valinta. Se ei sen sijaan kuulu demokratiaan, että toisten omaisuutta tärvellään tai tuhotaan. Eikä se ole edes viisasta, sillä tihutyönä tärvellyt autot korjataan pääasiassa vakuutusrahalla. Elon Muskin kassakone siis kilisee joka tapauksessa, kirjoittaa Vesa Eskola.
Alkuvuoden uutisissa on Donald Trumpin lisäksi keikkunut varsin usein myös maailman rikkain mies, eli Elon Musk – eikä niinkään autofirman pomona vaan USA:n hallinnossa säästösoppaa keittävänä hämmentäjänä. Tämä on aiheuttanut reaktioita myös Teslaa kohtaan.
Tuotteen boikotointi on kuluttajien valinta. Se kuuluu demokratiassa yksilön vapauteen samaan tapaan kuin oikeus puhua mielipiteensä julki. Jos Elon Musk ei siis sovi sinulle enää roolimalliksi tai sinua yksinkertaisesti hävettää ajaa Teslalla, pistä se vaihtoon. Aika moni on näin jo tehnytkin. Juuri näin toimii vapaa markkinatalous – ja etenkin tänä päivänä, kun isojen yritysten ehkä usein turhan narsistiset johtajat nousevat esiin noiden firmojen keulakuvina.
Se ei sen sijaan kuulu demokratiaan, että toisten omaisuutta tärvellään tai tuhotaan. Eikä se ole edes viisasta, sillä tihutyönä tärvellyt autot korjataan pääasiassa vakuutusrahalla. Elon Muskin kassakone siis kilisee joka tapauksessa. Häviäjiä ovat vakuutuksestaan omavastuun maksavat omistajat, ei Elon Musk. Myös muiden automerkkien omistajat saattavat pitkässä juoksussa joutua maksumiehiksi, kun vakuutusmaksut nousevat. Teslojen vakuutukset ovat USA:ssa jo nousseet. Tämä vaikuttaa toki suoraan myös autojen myyntiin, korkeampien vakuutusmaksujen lisäksi kaikki eivät myöskään halua ottaa riskiä joutua turhan vandalismin uhriksi.
”Saisiko tunnekuohujen sekaan edes ripauksen maalaisjärkeä? Vaikka vetämällä syvään henkeä?”
Tämä hölmöily sopii valitettavasti hyvin nykyiseen maailmankuvaan, missä moni tuntuu reagoivan yllättävän moneen asiaan kovin suurella tunteella. Ja ei tässäkään sinänsä mitään väärää ole, tunneköyhänäkään ei ole kiva olla. Mutta saisiko tunnekuohujen sekaan edes ripauksen maalaisjärkeä? Vaikka vetämällä syvään henkeä? Auto on kuitenkin vain auto. Se kuljettaa ihmisiä ja tavaroita paikasta toiseen. Autolla ei ole mielipidettä tai persoonaa – vaikka autotehtaiden markkinointiosastolta mielellään jotain täysin muuta viestitetäänkin. Auto ei välitä siitä, mitä maailmanpolitiikassa tapahtuu.
Ja jos oikein kaivelemaan käydään, kyllä useammankin autofirman arkistokaapeista löytyy sellaisia luurankoja, että ne pistävät miettimään jokaisen ison autokonsernin johtajien moraalia. Kapitalistinen talous kun palkitsee voittajia, ja siksi noita voittoja haetaan usein keinoja kaihtamatta.
Ennen sanottiin, ettei politiikkaa ja urheilua saa sotkea keskenään. Nykyisin politiikka näyttää sotkevan paitsi urheilua myös kaikkea muutakin.