
Kyyninen voisi ajatella, Regera on taas tällaisen pienen nyrkkipajan taivaita maalaileva huomionkeruuauto autonäyttelyssä. Onneksi Koenigseggin tapauksessa voi tällaiset ajatukset heittää romukoppaan.
Koenigsegg on erittäin pieni Etelä-Ruotsin Ängelholmista kotoisin oleva autonvalmistaja, joka kehittää autonsa alusta loppuun itse. He pyrkivät innovoimaan jokaisella auton kehitystyön osa-alueella, ja tulokset ovat hurjia.
Regera on Koenigseggin ensimmäinen hybridi. Ruotsalaiset eivät ole esikoisensa kanssa säästelleet, sillä 1100 hevosvoimaisen polttomoottorin pariksi on asennettu kolme sähkömoottoria, joiden yhteisteho on 700 hv.
Koko auton teoreettinen yhteisteho olisi siis 1800 hv, mutta järjestelmän kokonaistehoksi Koenigsegg ilmoittaa 1500 hv. Vääntöä löytyy myös aivan riittävästi: 2000 Nm. Mielenkiintoista on, että Koenigsegg on päätynyt kaiken tämän tehon kanssa takavetoon.
Voisi kuvitella, että kolme sähkömoottoria ja akusto tekisivät Regerasta elefantin, mutta paino on onnistuttu pitämään kurissa. Vaaka näyttää kaikki nesteet mukaan lukien 1628 kiloa.
Regera singahtaa 0–100 km/h 2,8 sekunnissa, mikä ei ole nykypäivänä enää erityisen yllättävä tulos. Tämä lukema selittyy sillä, että takavedon pitorajat tulevat ennemmin vastaan kuin todelliset suorituskyvyn rajat.
Mutta ilmiömäisiä vasta ovatkin nämä seuraavat kiihtyvyyslukemat: 150–250 km/h = 3,2 sekuntia, 0–400 km/h = alle 20 sekuntia!
Koenigsegg toi jo vuosi sitten Geneveen ensimmäinen ”mega-auton”, kun One:1-mallissa oli 1000 kW eli yksi megawatti tehoa. Millähän nimellä tätä uutukaista Regeraa pitäisi sitten kutsua?
Hinta ennen veroja on 1,7 miljoonaa euroa, ja Regeraa valmistetaan 80 kappaletta.
Alla video Koenigsegg Regeran julkistuksesta:
Hyväksy evästeet
YouTuben videosoitin käyttää evästeitä. Hyväksy evästeet katsoaksesi videon.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.