Tuulilasi

Täyssähköinen Peugeot e-Expert sai Suomen hinnat

Täyssähköinen Peugeot e-Expert sai Suomen hinnat
Sitten vuoden 2016 markkinoille tulonsa jälkeen Peugeot Expert on jo ylittänyt 195 000 kappaleen tuotantomäärän. Nyt malli tulee tarjolle kompaktien pakettiautojen segmenttiin myös 100% sähköisenä versiona.

Uusi täyssähkö e-Expert on säilyttänyt kaikki Peugeot Expertin tarjoamat hyödyt, mukaan lukien segmentissä ainutlaatuisen XS-version, joka on erityisen sopiva kaupunkien keskusta-ajoon.

e-Expert kykenee vastaamaan kaikkiin ammattikäyttäjien tarpeisiin ja erityistarpeisiin se mahdollistaa monenlaiset varustelijoiden kanssa yhteistyössä toteutetut muunnelmat, kuten kylmäkuljetus- tai huoltoauto.

Uudessa e-Expertissä säilyy mallin polttomoottoriversioista tuttu ulkoasu, täysin polttomoottoriversiota vastaava tilavuus ja siihen on lisätty vain muutamia hienovaraisia tunnisteita paljastamaan täyssähköisen käyttövoiman.

Ulkopuolelta sähkömallin erottaa päivittynyt leijonalogo, vasemman etusiiven latausluukku, pienet muutokset maskin keskiosassa sekä takaosasta löytyvä e-Expert-monogarmmi.

Ohjaamoon sähköistyminen on tuonut muutamia lisäelementtejä, kuten analogisen mittariston värityksen, päivittyneet toiminnot kosketusnäytöllä, uuden "e-Toggle" automaattisen vaihteenvalitsimen sekä uutuutena Expertissä nähtävän sähköisen käsijarrun.

Mittaristo on päivittynyt jakamaan uutena tietona sähköautolla ajoon liittyvää olennaista käyttöinformaatiota.

Uusi e-Expert tulee myyntiin kahtena eri akkuversiona. 50 kWh akku on saatavana XS-, M -ja XL–koripituuksiin ja tämä esimerkiksi kaupunkiajoihin erinomaisesti soveltuva versio tarjoaa jopa 230 km (WLTP) toimintamatkan.M- ja XL-koripituudet ovat saatavana myös 75 kWh akulla, jonka toimintamatka mahdollistaa jopa 330 km (WLTP) ajon. Akuille on voimassa takuu 8 vuotta / 160 000 km 70 % latauskapasiteetille.

Auto on varustettu 11 kW:n kolmivaiheisella autolaturilla. Akun lämmöntasaus on yhdistetty matkustamon erilliseen lämmitysjärjestelmään ja mahdollistaa pikalatauksen, akun esilämmityksen ansiosta optimoidun toimintamatkan sekä pidemmän akun elinkaaren.

Lataaminen onnistuu joustavasti arjen eri ratkaisuilla ja pikalatauspisteestä 80% latausaste saavutetaan joko jo 30 minuutissa (50 kWh akku) tai 45 minuutissa (75 kWh akku).

Akun latauksen voi ohjelmoida käynnistymään toivottuna ajankohtana joko e-Expertin kosketusnäytöltä tai omasta matkapuhelimesta etäohjauksen avulla. Saman etäohjauksen avulla on mahdollista milloin tahansa käynnistää tai pysäyttää lataus, samoin kuin tarkistaa akun latauksen taso.

Matkustajille e-Expert tarjoaa mukavan ohjaamotilan, jonka lämpömukavuudesta huolehtivat korkeajännite lämmitysvastus (5 kW) sekä ohjelmoitava esilämmitys.

e-Expert on hyvin muunneltavissa kolmen hengen Moduwork-istuinrivin ansiosta: laitimmaisen matkustajan istuimen alta saadaan käyttöön 1,16 m pitkä lisälastaustila tai keskimmäisen istuimen kääntyvän käsinojan kohdalta saadaan käyttöön työpöytä.

Vetokyky e-Expertissä on jopa 1000 kg ja kantavuus on täyssähköversiossa sama kuin mallin polttomoottoriversioissa: jopa 1275 kg.

Lisäksi samoin kuten Expertin polttomoottoriversiossa, täyssähköinen e-Expert pitää sisällään runsaan määrän eri turvallisuutta ja ajamisen helppoutta tuovia ajoavustimia. Älypuhelimen informaatio on käytettävissä auton kosketusnäytöltä, kiitos Apple CarPlay™:n ja Android Auto™:n kanssa yhteensopivan MirrorScreen –toiminnon.

Alle 30 km/h ajossa sekä peruutettaessa jalankulkijoiden turvaksi hiljaisesti etenevä auto pitää miellyttävää varoitussääntä.

Uusi Peugeot e-Expert saapuu Suomeen vuoden 2020 lopulla. Mallin ennakkomyynti on alkanut ja ennakkotilaajan autoverolliset hinnat alkavat 47 979,24 € (e-Expert M 75 kWh ) / 49 374,90 € (e-Expert XL 75 kWh).

Julkaistu: 19.5.2020
Kommentoi »