Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Mestaripiirros – Täyssähköinen BMW i5 M60 yllättää positiivisesti hinnallaan

BMW i5 M60 säilyttää merkille ominaisen ajotuntuman. Viitossarjan sähköistyminen on toteutettu erittäin onnistuneesti.

22.2.2024 | Päivitetty 26.2.2024 | Tuulilasi

BMW i5 M60

BMW:n täyssähköisen i5 M60:n muotoilu ei muiden uusien sähkö-Bemareiden tapaan nostata kulmakarvoja. Muun muassa pikkuveli i4:n keulalla on erottuva munuaisten muotoinen keulamaski, laivamaisen i7:n ajovalot ovat pienet ja viirumaiset, kun taas iX-katumaasturi on kuin suoraan ufoelokuvasta. Tällä kertaa ulkonäössä haluttiin säilyttää perinteisempää, baijerilaista tyyliä.

Uudistuksia autosta ei silti puutu: ikoninen 5-sarja on kasvanut kokoa, saanut kulmikkaat linjat ja muuttunut eräänlaiseksi nelipyöräiseksi supertietokoneeksi.

Yli viiteen metriin venähtänyt premium-sedan on saatavilla edelleen myös bensa- ja dieselmoottoreilla, mutta nyt testataan sähköversiota. Mittapuuna on arkkivihollinen Mercedes-Benz, jonka loistokas EQS ja astetta pienempi EQE ovat saaneet jo paljon suitsutusta.

Illan hämärtyessä sähköviitonen herättää ansaittua huomiota valaistulla etumaskillaan.
Edessä on suorastaan majesteettiset oltavat.
Leveä kori helpottaa kolmistaan istumista takapenkillä. Isokenkäisiä saattaa kuitenkin ahdistaa.

M60-mallitarkennuksesta huolimatta nyt koeajetussa Viitosessa ei ole kyse maineikkaan Motorsport-osaston tuotoksesta. Joka tapauksessa tehoa irtoaa 601 hevosen verran – siis 261 hummaa enemmän kuin perusmallissa. Joulukuun pakkasilla maantiekulutus oli 24,8 kWh ja tietokone arvioi kantaman 320 kilometriin. Parempaa kantamaa kaipaavat voivat valita takavetoisen i5-mallin, jolla päästään jopa 60 kilometriä pidemmälle.

BMW:n tapauksessa ajo-ominaisuudet ovat aina kaiken ytimessä. Sähköinen i5 M60 säilyttää merkille ominaisen painavan ohjauksen ja terävän kaasun. Ohjaus ei ole täsmällisin mahdollinen, mutta on silti korkealla tasolla. Kaasua painaessa ohjaamon valtaavat putkiston pörinän sijaan palkitun elokuvasäveltäjän Hans Zimmerin luomat, ajotilan mukaan säätyvät ääniraidat.

BMW:n mittaristo on toimivuudeltaan huipputasoa, mutta se kaipaisi lisää muokattavuutta.
490-litrainen tavaratila imee mukavasti pakaaseja. Latauskaapelit saadaan piilotettua välipohjan alle.

Askelia on otettu myös kohti autonomista ajamista Driving Assistant Professional -lisävarusteen avulla. Auto pysyy kaistojen välissä, seuraa liikennettä ja vahtii vaaratilanteita. Avustavat järjestelmät eivät kuitenkaan aina pelkästään helpota elämää, nimittäin kapeaan autotalliin peruuttaessa sähköviitonen teki useaan otteeseen äkkijarrutuksen luultuaan törmäävänsä johonkin.

Autoyksilömme hintalappu oli 119 000 euroa, mikä yllätti – ja tässä tapauksessa nimenomaan positiivisesti. Reilun 15 000 euron lisävarusteilla auto tuntui niin valmiilta paketilta, ettei mitään toivomisen varaa jäänyt. Tämä on erittäin tervetullut yllätys, etenkin kun tänä päivänä näin hyvistä varusteista joutuu tässä hintaluokassa maksamaan monesti kaksin- tai kolminkertaisia summia. BMW i5 M60 on oman luokkansa ehdotonta kärkeä, joten vastaisku Mersun suuntaan vaikuttaa tältä erää onnistuneelta.

Plussaa

  • Mukavuus

  • Äänieristys

  • Viivalta lähtö

Miinusta

  • Liialliset piippaukset

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt