
Tässä se on: uusi Volkswagen Golf – hyppy 2020-luvun digiaikaan
Volkswagen on juuri esitellyt Wolfsburgissa uuden kahdeksannen sukupolven Golfinsa, ja Tuulilasi oli paikan päällä.
Uuden Volkswagen Golfin julkistus on aina merkittävä asia. Golf on auto, joka määrittää autoluokkansa, ja sitä pidetään mittatikkuna, johon muita autoja verrataan. Golf on VW:n myydyin automalli, ja samalla koko Euroopan suosituin automalli. Odotukset uutuutta kohtaa ovat siis korkeat.


Kuten on aiemmin totuttu, muistuttaa uusi Golf aina paljon edeltäjäänsä. Myös tällä kertaa tilanne on sama. Ulkoisesti autoa voi olla jopa vaikea erottaa vanhasta. Keula on selkeästi eri näköinen kuin nykyisessä seitsemännen sukupolven mallissa, mikä on hyvä asia. Auton ajovalot ovat jatkossa aina led-tyyppiset. Takana takavalot ovat lähinnä jatkokehitelmä nykysukupolvesta, ja erojen havaitsemiseksi tarvitaan jo melkein asiantuntijaa. VW ei halua, että uutuus on liian radikaali, jotta perinteinen ostajakunta katoaisi. Toisaalta auton pitää näyttää juuri tarpeeksi uudelta, että ihmiset haluavat ostaa sen.
Golfin ulkomitat ovat pysyneet lähes ennallaan. Autolla on nyt pituutta 4 284 mm (edeltäjä 4 255 mm), leveyttä 1 789 mm, korkeutta 1 456 mm. Akseliväli on pituudeltaan 2 634 mm, joka kolme milliä vähemmän kuin edeltäjässä. Golf on suhteellisen kompakteista ulkomitoistaan huolimatta tarjonnut aina luokassaan hyvät sisätilat. Golf perustuu jatkossakin MQB-rakenteelle, mutta Golfissa otetaan käyttöön ensi kertaa sen MQB Evo -versio, jota on kehitetty eteenpäin.
Jos ulkoisesti Golf ei ole uudistunut kovin radikaalisti, on sisällä autossa tapahtunut enemmän. Kahdeksannen sukupolven Golf on ensimmäinen auto, jossa VW käyttää over-the-air-päivityksiä. Tämä tarkoittaa, että Golf on jatkuvasti kytkettynä internetiin, ja VW voi lähettää autoon päivityksiä ilman, että tarvitsee käydä huollossa. Tämä tarkoittaa tietenkin myös, että Golf on aiempaa digitaalisempi. Kaikissa Golf-malleissa mittaristo on täysdigitaalinen.
Tietoviihdenäyttöön on ympätty toimintoja, joita hoidettiin aiemmin erillisillä kytkimillä. Mm. ilmastoinnin säätäminen tapahtuu kosketusnäytöltä. VW on omien sanojensa mukaan panostanut siihen, että uuden järjestelmän käyttäminen on intuitiivista ja kaikki auton järjestelmät on yhdenmukaistettu. Kosketuksen lisäksi tietoviihdejärjestelmää voi ohjata Alexa-ääniohjauksella. Otamme järjestelmän toimivuuteen enemmän kantaa, kun saamme auton vuoden 2020 puolella Suomessa ajoon.

Uuden Golfin moottoripaletti on ensi alkuun tutun oloinen. Tarjolla ovat tutut 1,0 TSI ja 1,5 TSI, joiden teholukema kulkevat 90 hevosvoiman ja 150 hevosvoiman välillä. Mielenkiintoisempia uutuuksia ovat uudet eTSI-moottorit, jotka käyttävät 48 voltin kevythybridijärjestelmää. eTSI:tä tarjotaan kolmella eri teholukemalla: 110, 130 ja 150 hv. Uusien eTSI-moottorien kerrotaan olevan 10 prosenttia taloudellisempia kuin normaalit versiot WLTP-syklillä. Lisäksi ne helpottavat auton liikkeellelähtöä tukemalla hieman moottoria.
Golfiin on toki jatkossa tarjolla TDI-dieseleitä, TGI-kaasumalleja sekä eHybrid-mallit. eHybrid tarkoittaa VW:n kielessä lataushybridiä. Tarjolle Golfista tulee jatkossa kaksi eri lataushybridiä: 204-hevosvoimainen sekä 245-heppainen GTE-malli. Molemmissa käytetään 1,4 TSI-moottoria. Lataushybridien akkujen koko on kasvanut 13 kWh:iin, mikä tarkoittaa huomattavasti aiempaa suurempaa sähköistä toimintamatkaa. Sen sijaan täyssähkömallia Golfista ei tule. Vanhan e-Golfin tilalle VW tuo uuden ID.3-sähköauton.
Varustelutasot muuttuvat uuden Golfin myötä, ja vanhan Trendline, Comfortline ja Highline häviävät. Uudet varusteversiot Suomessa jatkossa ovat Golf, Style ja R-Line. Myöhemmin esiteltäviä malliversioita Golfista ovat GTI, GTI TCR, GTD, GTE ja R.
Suomeen ensimmäiset uudet kahdeksannen sukupolven Golfit saapuvat keväällä 2020.


