Tuulilasi

Tässä on Audi Q3:n ladattava hybridi

Tässä on Audi Q3:n ladattava hybridi
Audi jatkaa sähköistymistään johdonmukaisesti: Audi Q3 45 TFSI e sekä Q3 Sportback 45 TFSI e ladattavat hybridit tuottavat 180 kW (245 hv) tehoa ja molempien kompaktien SUV-mallien sähköinen toimintamatka on noin 49-50 km (WLTP).
Julkaistu: 30.8.2021

Sähköinen ajokokemus, yksinkertainen lataus ja soveltuvuus päivittäiseen käyttöön tekevät Audin ladattavista hybrideistä erityisen houkuttelevia. Audi Q3 45 TFSI e ja Q3 Sportback 45 TFSI e täydentävät vuodesta 2019 alkaen esiteltyä Audin hybridimallistoa. Nämä kaksi kompaktia SUV-mallia olivat ensimmäinen askel sähköistettyjen Q-mallien maailmaan.

245 hv tehoa, 13,2 kWh:n energiakapasiteetti: voimalinja ja akku

Molemmissa Q3-malleissa on 1,4 TFSI -bensiinimoottori. Nelisylinterisen moottorin teho on 110 kW (150 hv). Voimalinjaa täydentää kestomagnetoitu tahtimoottori, jonka teho on 85 kW. Sähkömoottori ja erotuskytkin on integroitu kuusivaihteiseen S tronic -vaihteistoon. Kaksoiskytkinvaihteistoon on integroitu sähköinen öljypumppu, joka varmistaa kytkinten voitelun ja vaihteiston toiminnan silloinkin, kun TFSI-moottori ei ole käynnissä.

Erinomainen ajomukavuus ja huipputaloudellisuus – tämä voimalinja tarjoaa molemmat. 1,4 TFSI:n ja sähkömoottorin yhteisteho on 180 kW (245 hv) ja vääntö 400 Nm. Sekä Audi Q3 45 TFSI e että Sportback kiihtyvät nollasta sataan km/h 7,3 sekunnissa ja saavuttavat 210 km/h huippunopeuden. WLTP-syklin mukainen kulutus on Q3 45 TFSI e -mallilla 1,6–1,7 l polttoainetta sadalla kilometrillä ja hiilidioksidipäästöt ovat 37–38 g/km. Q3 Sportback 45 TFSI e:n polttoaineen kulutus on 1,7 litraa sadalla kilometrillä, hiilidioksidipäästöt ovat 38 g/km. Molempien mallien kokonaistoimintamatka on noin 710 kilometriä, minkä ansiosta ne soveltuvat erinomaisesti päivittäiseen käyttöön.

Suurjänniteakku on auton lattian alla taka-akselin etupuolella. Sen 96 prismaattista kennoa varastoivat 13,2 kWh (bruttokapasiteetti) energiaa. Uuden sukupolven akkukennojen ansiosta akku on pienikokoinen ja suhteellisen kevyt. Akkujärjestelmällä on oma jäähdytyspiiri, joka voidaan kytkeä samaan piiriin ilmastointijärjestelmän kanssa: tällä varmistetaan tehokas jäähdytys myös vaativimmissa tilanteissa.

Taloudellisuus keskiössä: ajonhallintajärjestelmä

Kompaktien SUV-mallien ajonhallintajärjestelmä on suunniteltu maksimoimaan taloudellisuus. Auto käynnistetään aina sähkötilassa – poikkeuksena vain erittäin kylmät olosuhteet. Molempien ladattavien hybridien paikallisesti päästötön toimintamatka on WLTP:n mukaan noin 50 km. Huippunopeus sähköllä on 140 km/h. Alhaisilla nopeuksilla keinotekoinen sähköinen e-ääni varoittaa muita tienkäyttäjiä.

Tavanomainen toimintatila on Auto-Hybrid, jossa ajonhallintajärjestelmä käyttää älykkäästi ja tehokkaasti yhdessä 1,4 TFSI -moottoria ja sähkömoottoria. Sähkömoottori tukee nelisylinteristä polttomoottoria esimerkiksi ohitustilanteissa. Esimerkiksi jos kiihdytys alkaa matalilla kierrosluvuilla, sähkömoottorin vahvaa vääntömomenttia käytetään niiden muutaman kymmenesosasekunnin ajan, mitä turboahdin tarvitsee paineenlisäykseen – huomaamaton, mutta tehokas toiminto. Kuljettaja voi halutessaan priorisoida sähkökäytön EV-painikkeesta.

Ajonhallintajärjestelmä arvioi jatkuvasti lukuisia keräämiään tietoja, mukaan lukien navigointijärjestelmän reittitiedot ja ajoneuvon antureista saadut tiedot auton lähiympäristöstä. Antureiden avulla tunnistetaan, kun auto lähestyy taajamaa, nopeusrajoitusaluetta tai liikenneympyrää – tai ajaa liian lähelle edellä kulkevaa ajoneuvoa. Kun kuljettaja nostaa jalkansa kaasupolkimelta, Audi Q3 45 TFSI e ja Q3 Sportback 45 TFSI e rullaavat useimmissa tilanteissa vapaalla.

Oikea ajotila jokaiseen tilanteeseen: Hold, Charge ja dynaaminen

Ajonhallintajärjestelmän älykkyydestä huolimatta kontrolli säilyy aina kuljettajalla. EV-painikkeesta hän voi valita automaattisen hybridiajon ja sähköajon välillä. Samalla MMI-järjestelmässä avautuu valikko, josta voi valita kaksi erilaista ajotilaa: Battery Hold ja Battery Charge, joista hold-tila pitää akun latauksen nykyisellä tasolla ja charge-tila kasvattaa varausta.

Kuljettaja voi vaikuttaa auton luonteeseen myös dynaamisella Audi select Drive -hallintajärjestelmällä. Valitsemalla dynaamisen profiilin, laittamalla S tronic -vaihteiston S-asentoon ja painamalla kaasun pohjaan sähkömoottorin koko 330 Nm:n vääntömomentti tulee käyttöön jopa 10 sekunnin ajaksi. Kun jalka nostetaan kaasulta, sähkömoottori siirtyy rekuperaatiotilaan ja ottaa energiaa talteen. Näin auto voi sähkömoottorilla hidastaa vauhtia nopeasti.

Ajoprofiilista riippumatta ajoneuvo ottaa jarrutusenergiaa talteen aina, kun kuljettaja painaa jarrua. Kaikki kevyemmät jarrutukset 0,3 g hidastuvuuteen asti – eli valtaosa kaikista päivittäisistä jarrutuksista – hoidetaan pelkällä sähkömoottorilla. Vasta kun jarrupoljinta painetaan voimakkaammin, sähköinen jarrutehostin aktivoi hydrauliset jarrut. Hienostuneesti viritetyn kokonaisuuden ansiosta siirtymä jarruttavasta generaattorista perinteisiin jarruihin on tuskin havaittavissa. Jarrutusenergian talteenottoteho jarrutusrekuperaatiolla voi olla jopa 40 kW.

Tasapainoisuutensa ansiosta kompaktien SUV-mallien jousitus tarjoaa erinomaisen ajokokemuksen. Dynaaminen Audi drive select -järjestelmä (vakiona) tarjoaa vielä lisää valikoimaa ajotuntuman säätämiseen, koska se säätää moottoreiden lisäksi myös S tronic -vaihteistoa ja ohjaustehostinta. Dynaamisen ajoprofiilin lisäksi valittavana ovat comfort, auto ja individual-profiilit.

Audi Q3:n ladattavissa hybridimalleissa on vakiona 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, lisävarusteena on saatavana 18-, 19-, ja 20-tuumaiset pyörät. Näiden SUV-mallien kori on 10 milliä korkeampi kuin tavanomaisilla voimalinjoilla varustetuissa Q3-malleissa. Tämän ansiosta maavara pysyy samana huolimatta akun peitelevyn tuomasta lisäkorkeudesta.

Täyteen lataus vie 3 h 45 min: lataus kotona ja tien päällä

Audi Q3 45 TFSI e ja Q3 Sportback 45 TFSI e voidaan ladata vaihtovirralla (AC) voimavirtapistorasiasta 3,6 kW:n teholla. Akku voidaan ladata tyhjästä täyteen 3 tunnissa ja 45 minuutissa vakiovarusteisella latauskaapelilla. Maksuttomalla myAudi-sovelluksella latausta, ajastinta sekä ilmastointia voi hallita älypuhelimella. Julkisissa vaihtovirtalatauspisteissä lataamista varten tarvitaan Mode 3 -kaapeli. E-tron-latauspalvelu kattaa suurimman osan Euroopan maista ja tässä palvelussa asiakkaalla on pääsy yli 155 000 latauspisteeseen yhdellä kortilla.

Urheilullinen ja monipuolinen: design ja sisustus

Molemmat Audi Q3-mallit tekevät vaikutuksen voimakkaalla ja urheilullisella olemuksellaan. Sisustus on runsas ja monipuolinen. Etuistuimet tarjoavat ensiluokkaista mukavuutta ja urheilullisen istuma-asennon. Takaistuimia voidaan siirtää pituussuunnassa (vakiona), istuinten selkänojat on jaettu kolmeen osaan, ja ne kallistuvat seitsemään eri kulmaan. Tavaratilan koko on perusasennossa 380 litraa ja istuimet taitettuna 1 375 litraa (Q3 TFSI e) ja 1 250 litraa (Q3 Sportback TFSI e). Vakiovarusteena on Advanced key system -älykäs avain järjestelmä ja sähköinen takaluukku, joka voidaan avata jalan heilautuksella.

Käyttö- ja näyttökonseptin perustana toimii kaksi näyttöä. 10,1-tuumainen MMI-kosketusnäyttö on keskellä kojetaulua ja siitä näkyvät muun muassa hybridiauton energiavirrat. Kuljettaja voi tarkastella joko digitaalista mittaristoa tai virtuaalista Audi virtual cockpit mittaristoa, joka on saatavana kahdessa eri koossa. Tehomittari näyttää järjestelmätehon, voimalinjan tilan, rekuperaation, akun lataustilan sekä toimintamatkan.

Huipputason liitettävyys: Audi connect

Huippuluokan MMI Navigointi plus -järjestelmän (lisävaruste) myötä autossa ovat käytettävissä myös Audi connect -online-verkkopalvelut. Ne sisältävät Car-2-X-palvelut, jotka hyödyntävät parviälyä: Audit jakavat tietoa tienvarsien pysäköintipaikoista, vaaratilanteista ja nopeusrajoituksista. MyAudi-sovellus yhdistää auton asiakkaan älypuhelimeen. Infotainment-järjestelmää täydentää esimerkiksi SONOS Premium -äänentoistojärjestelmä 3D-äänellä.

Kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat premium-luokkaa. Niihin kuuluvat mukautuva vakionopeudensäädin (lisävaruste), joka auttaa kuljettajaa pitämään auton kaistalla sekä pitkittäis- että sivuttaissuunnassa – tämä lisää ajomukavuutta erityisesti pitkillä ajomatkoilla. Sivuttaisohjauksen ylläpitämiseksi kuljettajan tulee vain koskettaa kevyesti kapasiitiivista ohjauspyörää osoittaakseen kiinnittävänsä huomiota ajotilanteeseen. Audi pre sense basic -ennakoivaturvajärjestelmä, Audi active lane assist -aktiivinen kaistallapysymisvahti ovat vakiona.

Edellä mainittujen varusteiden lisäksi kattavaan vakiovarustukseen kuuluvat mm. urheiluetuistuimet, led-ajovalot, kaksialueinen automaattinen ilmastointi sekä ilmastoinnin etäohjaus.

Kommentoi »