
Tasoristeyksissä on kuollut jo 142 ihmistä 2000-luvulla – Miten tämä on mahdollista? Liikenneturvan asiantuntija vastaa
Suomen rataverkolla on kaikkiaan yli 2500 tasoristeystä, joista kolme neljäsosaa on vartioimattomia. Tasoristeykset ovat tunnetusti riskialttiita paikkoja tienkäyttäjille. 2000-luvulla 142 ihmistä on kuollut.
Liikenneturvan yhteyspäällikkö Elias Ruutti, miksi tasoristeysonnettomuuksia tapahtuu edelleen verrattain paljon? Se on hiukan yllättävää. Teoriassahan tasoristeyksen ylittämisen turvallisesti ei pitäisi olla kovin vaikeaa. Pitää vain katsoa tarkasti.
– Se on erittäin hyvä kysymys. Mutta kyllä erityisesti vartioimattomat tasoristeykset ovat hankalia. Vaikka junien nopeuksia on niissä paikoissa rajoitettu, ne lähestyvät tasoristeystä kohtisuoraan. Junat tulevat yllättävän nopeasti, joten etäisyyden arviointi on aika haastavaa. Monesti tienkäyttäjä kuvittelee ylittävänsä turvallisesti, mutta juna tuleekin äkkiä. Silloin ollaan ongelmissa.
Mitä tälle ongelmalle pitäisi tehdä?
– Väylävirastolla on menossa tasoristeysohjelma, jonka mukaan näitä vaarallisia tasoristeyksiä joko parannetaan tai poistetaan kokonaan. Ongelma kyllä tunnistetaan ja sen eteen tehdään toimenpiteitä.
Löytyykö näille onnettomuuksille jotakin yhteistä nimittäjää?
– Yleistä on, että riittävän tarkassa havainnoinnissa on epäonnistuttu tai sitten sitä ei ole tehty ollenkaan. Onnettomuustietoinstituutti OTI:n 2019 raportin mukaan lähes kaikki onnettomuudet johtuivat havainnointivirheestä tai ennakointi- sekä arviointivirheestä.
Pitäisikö puomi tai liikennevalo olla jokaisessa tasoristeyksessä? Miksi niin ei jo ole?
– Se on myös kustannuskysymys. Poistettavaksi tai parannettavaksi tasoristeykseksi on nyt merkitty noin 500 risteystä. Varoituslaitteitakin pyritään lisäämään, mutta tasoristeysten määrä on niin suuri, että nopeat liikkeet eivät ole mahdollisia. Pitää muistaa, että tasoristeyksillä on aina liikenteellinen tarve, joten ei niitä ole helppoa poistaakaan. Varolaitteita voidaan lisätä ja rakentaa eritasojärjestely, mutta se on kallista.
Kuinka paljon maksaa, jos vartioimaton tasoristeys muutetaan puomilliseksi?
– Väylävirasto on arvioinut, että tasoristeyksen korvaaminen sillalla maksaa 600 000 – 2 000 000 euroa. Puomivarustus maksaa noin 300 000 – 450 000 euroa.
Kalliita ovat puomit… Ja eikös niissäkin voi olla häiriöitä, että puomi ei laskeudukaan?
– Kyllä niitäkin jonkin verran on. Asun Turussa ja tässä lähellä on yksi valo- ja puomiohjattu tasoristeys, kyllä siinäkin aika ajoin on toimintahäiriöitä. Ihmisten tarkkaavaisuus on ensiarvoisen tärkeässä roolissa.