Uusi e-tron on todella mielenkiintoinen malli Audille ja koko autoteollisuudelle. Auton konseptiversio esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2015, juuri ennen kuin Volkswagenin päästöskandaali paljastui. E-tron kuvastaa siis osittain Audin kasvojen pesua skandaalin jälkeen.

Sähköautoissa kiinnostaa tietenkin toimintamatka. Audi lupailee e-tronille WLTP-standardin mukaisesti reilun 400 kilometrin toimintamatkaa. Tämä voi olla joillekin pettymys, mutta se on hyvin linjassa mm. Tesla Model X:n ja Jaguar i-Pacen kanssa. e-tronin akuston on 95 kWh, mikä on toiseksi eniten missään sähköautossa Teslan mallien jälkeen.
E-tronia liikuttaa kaksi sähkömoottoria, jotka on sijoitettu sekä etu- että taka-akselille. Yhteensä moottorit tuottavat noin 400 hevosvoiman tehon. 0−100 km/h pitäisi sujua reilussa viidessä sekunnissa, mikä on ripeästi muttei räjähtävästi. Sähkömoottorien tukeva vääntö tekee tavallisesta ajamisesta kuitenkin e-tronilla todella helppoa.

Audin 95 kWh akusto painaa 699 kiloa, mihin on laskettu mukaan myös kolarisuoja. Akusto sijaitsee monien muiden sähköautojen tapaan auton lattiassa. Tällä tavoin painopistettä saadaan alemmas, ja tilankäyttöä maksimoitua. Audin sähköautoa voidaan ladata maksimissaan 150 kW nopeudella, mikä on yksi markkinoiden nopeimmista. Tällä hetkellä toki näin nopeasti virtaa antavia pikalatureita on vähän − Suomessa vain yksi kappale Lohjalla. 150 kW nopeudella akusto latautuu nollasta 80 prosenttiin puolessa tunnissa.

Kotona tai kauppakeskuksien AC-latureilla e-tronia voi ladata 11 kW nopeudella. Ensi vuonna Audi on tuomassa markkinoille mallin, jossa mukana on peräti 22 kW laturi. 11 kW laturilla akun latautumineen täyteen kestää 8,5 tuntia, 22 kW laturilla vain 4,5 tuntia.
E-tron ei ole tarkoitettu koko kansan sähköautoksi, sillä sen lähtöhinta tulee asettumaan noin 80 000 euroon, joka on verrattavissa mm. Tesla Model X 75 -malliin. Monille Teslaa ja sen laatua karsastaville sähköautofaneille e-tron on hyvä vaihtoehto, koska se on tehty saksalaisella autonrakennustaidolla.

Audin sähköautouutuus on melko kookas, peräti yli 4,9-metrinen. Matkustajille luvataan erinomaiset tilat, ja tavaratila on 660 litrainen. Lisäksi tavaroille löytyy lisätilaa auton edestä konepellin alta − onhan kyseessä täyssähköauto. Ohjaamo on melko perinteinen, ja tuttu Audin muista viimeaikaisista malleista.

Mielenkiintoisin uutuus liittyy kuitenkin virtuaalisiin peileihin. Audiin saa lisävarusteena kamerajärjestelmällä toimivat virtuaaliset peilit, jotka heijastavat digitaalisen kuvan auton sisälle. Kamerat ovat paljon virtaviivaisempia kuin perinteiset peilit, joten näin auton toimintamatkaa saadaan parannettua. Virtuaalipeilit on sallittu EU:n alueella, joten niitä saatetaan nähdä myös Suomessa.

Uuden e-tronin tuotanto on jo aloitettu Audin tehtailla Brysselissä Belgiassa. Autoja voi myös ennakkovarata 2 000 euron hintaan. Maailmalla e-troneja on ennakkovarattu jo yli 10 000 kappaletta, joista pieni osa myös Suomessa. Ensimmäisten e-tronien pitäisi saapua Suomeen jo ensi vuoden alussa.