Tuulilasi

Tältä näyttää uudistettu Golf – ajaa jo puoliautonomisesti

Tältä näyttää uudistettu Golf – ajaa jo puoliautonomisesti

VW on julkistanut faceliftatun version seitsemännen sukupolven Golfistaan. Kevyiden ulkoisten uudistusten lisäksi autossa on keskitytty uuden teknologian esiintuomiseen.
Teksti Vesa Eskola
Kuvat VW
Mainos

Uudet ajovalot, vakiona LED-valot takana, vähän uutta muotoa puskureihin… ei siis mitään varsinaisesti uutta auringon alla. Golf ei olisi Golf, jos se muuttuisi rajusti. Vähisten ulkonäköuudistusten lisäksi VW on luonnollisesti päivittänyt myös auton tekniikkaa ja etenkin avustavia järjestelmiä.

Isoin muutos onkin tapahtunut oikeastaan ohjaamossa. Kabiinin tunnistaa toki senkin heti Golfiksi, mutta laatuvaikutelma on ottanut taas kerran harppauksen eteenpäin. Ja vilkaisu kojelautaa kertoo sen, että viihde- ja hyötyjärjestelmiin on panostettu. Pieninkin kosketusnäyttö on nyt 6,5-tuumainen, jota seuraavat 8- ja 9,2-tuumaiset näytön. Kosketusnäyttö tunnistaa lisäksi nyt eleitä eli siis käden liikkeitä. Valikot vaihtuvat esimerkiksi kättä näytön edessä pyyhkäisemällä.

Teknisellä puolella moottoreita on päivitetty, ja mielenkiintoisin versio on uusi 1,5-litrainen ja 150-heppainen bensaturbo. Siinä on vakiona sylintereiden lepuutus. Erityisen mielenkiintoinen on tuon moottorin 130 hv versio eli BlueMotion-malli, johon VW:n insinöörit ovat päivittäneet perinteiseen voimalinjaan hybridimalleista tuttuja toimintoja. Moottori käyttää Millerin kiertoa moottorin tehokkuuden parantamiseen. Auto myös rullaa entistä kevyemmin, kun kuski nostaa jalan kaasulta. Moottorille ilmoitettu NEDC-syklin mukainen kulutus on 4,6 litraa sadalla kilometrillä. Se tarkoittaa 104 gramman hiilidioksidipäästöjä.

VW on päivittänyt myös muutakin tekniikkaa. Nettiyhteys löytyy luonnollisesti, ja auton järjestelmät yhdistyvät älypuhelimiin Android Auton, Apple Carplayn tai MirrorLinkin avulla.

Yksi mielenkiintoisimpia uusia avustavia järjestelmiä on puolestaan ruuhka-avustin. Kuskin ei tarvitse ruuhkaliikenteessä muuta kuin pitää kädet ratilla. Eli kun jono pysähtyy, Golf pysähtyy automaattisesti. Auto myös lähtee automaattisesti liikkeelle, kun jono taas etenee. Toimiakseen ruuhka-avustin tarvitsee mukautuvan vakionopeudensäätimen sekä kaistavahdin. Näin ollen myös Golf on nyt askeleen lähempänä autonomista ajamista.

Päivitetty Golf tulee Suomeen kevään aikana, ja sen hinnat selviävät ensi vuoden alussa.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 10.11.2016