Tuulilasi

Tällainen on uusi Volkswagen Passat 2020 - Eurooppaan keväällä

6


Tällainen on uusi Volkswagen Passat 2020 - Eurooppaan keväällä

Volkswagen alkaa myydä kokonaan uudistettua vuoden 2020 Passatia Euroopassa keväällä. Autoon tulee ulkoisten uudistusten lisäksi isoja teknologisia päivityksiä ja enemmän ajomatkaa sähköllä hybridiversioon.
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat Volkswagen

Auton ulkonäköön ei lopulta kovin paljon uudistuksia tule, mutta avustinteknologiaa ja tietoviihdeteknologiaa senkin edestä. Uudistuksen kärkenä on IQ. Drive, joka sisältää avustinjärjestelmät ja aktiiviset turvallisuusjärjestelmät. Volkswagen on brändännyt autonomiset toimintonsa nyt IQ. Driveksi.

Volkswagenin mukaan uusi Passat on ensimmäinen Volkswagen, joka tarjoaa osittaista autonomiaa jopa auton huippunopeuteen (210km/h) asti. Tähän kuuluu mukautuva vakionopeudensäädin ja Trevel Assist -kaistallapitoavustin.

Volkswagenin mukaan mukautuva vakionopeudensäädin tunnistaa nopeusrajoitukset, mutkat, liikenneympyrät ja risteykset GPS-datan ja kameroiden avulla.

Passatista löytyy myös hätäjarrutusjärjestelmä, joka säilyttää auton kontrollin yllättävissä tilanteissa. Uutta ovat myös Matrix LED-valot, joita kutsutaan nimellä IQ. Light. Ne ovat vakiovaruste.

Esteettisiä muutoksia valojen lisäksi ovat uudet puskurit ja uudistettu Passat-logo.

Sisällä materiaalit ovat uusia, samoin Active Info -näyttö ja päivitetyt tieoviihdejärjestelmä. Toisen sukupolven Active Infon näyttö on nyt 11,7-tuumainen ja tarjoaa paremmat grafiikat sekä kirkkaammat ja syvemmät värit. Myös näytön yhä monipuolisempi kustomointi on mahdollista.

Keskeltä löytyy kolmannen sukupolven Modular Infotainment Matrix (MIB3), jossa on pilvipalveluapplikaatio sekä mahdollisuus kytkeytyä langattomasti Apple CarPalyhin.

Paljon moottorivaihtoehtoja

Passat GTE lataushybridiin on nyt saatavilla 13 kWh akusto entisen 9,9 kWh:n sijaan, se tarkoittaa 31 % parannusta sähköajoon. Sähköllä voi ajaa Volkswagenin mukaan nyt entisen 55 kilometrin sijaan noin 70 kilometriä.

Kuten aiemmassakin mallissa, GTE yhdistää 156 hevosvoiman 1,4-litraisen TSI bensiiniturbomoottorin ja 85 kilowatin sähkömoottorin. Hevosvoimia löytyy yhteensä 217. Vaihteistona on kuusiportainen DSG-automaatti, mikä on suunniteltu juuri hybridiautoille.

Tavallisella 230V/2.3kW -latauksella Passat GTE:n akut saa täyteen kuudessa tunnissa ja 15 minuutissa. 360V/3-6kW -latauksella esimerkiksi latausasemalla tai seinälaturista latautuminen kestää neljä tuntia.

Ajoasetuksia on kolme. E-Modella voi ajaa pelkällä sähköllä, tämä asetus menee automationa päälle, kun akut on ladattu. GTE-asetus ottaa käyttöön kaikkia auton tehot ja Hybrid-asetus vaihtelee halutulla tavalla moottoreiden toimintaa ajon aikana.

Mallistoon kuuluu myös Passat Alltrack wagon. Se on saatavilla 2,0-litraisella TSI bensiinimoottorilla (272hv) ja 2,0-litraisella TDI dieselillä (190hv) sekä vielä tehokkaammalla 2,0 TDI tuplaturbodieselillä (240hv).

Kaikissa näissä versioissa on vakiona 4MOTION-neliveto sekä 7-portainen DSG-automaattilaatikko. Alltrack-versioissa on 17,2 sentin maavara.

Kaikkiaan uusia Passateja tulee tarjolle seitsemän eri versiota, kolme bensiinimoottorilla ja neljä dieselillä. Kun GTE:t jätetään laskuista, bensiiniversiot ovat 1,5 TSI (150hv) ja 2,0 TSI:t (190hv ja 272hv). Dieseleitä löytyy 1,6 TDI (120hv) , 2,0 TDI Evo (149hv), 2.0 TDI (190hv) ja 2,0 TDi tuplaturbo (239hv).

Euroopassa kaikkiin bensiinimoottoreihin tulee pienhiukkasfiltteri, dieseleihin samanlainen ja lisäksi katalyyttinen SCR-konvertteri.

Julkaistu: 6.2.2019