Tuulilasi

Tällä hinnalla saa uuden Renault Arkanan

Tällä hinnalla saa uuden Renault Arkanan
Renault Arkana on kohtuuhintainen katumaasturi coupémaisella korilla ja kattavalla vakiovarustelulla. Sähköinen voimalinja vaalii ympäristöä sekä taloutta ja automaattivaihteisto tekee ajamisesta vaivatonta. Suomeen juuri saapuneen Renault Arkanan hinnat alkavat 28 390 eurosta.
Julkaistu: 31.8.2021

Kuusikymmentä vuotta sitten Renault 4 aloitti monikäyttöautojen marssin markkinoille ja kymmenen vuotta myöhemmin Renault esitteli näppärän 5-mallin, joka on nykyisen Clion esi-isä. Tila-autojen tyylisuunnan käynnisti tietenkin Renault Espacellaan ja vuonna 1996 oli vuorossa kompakti Mégane Scenic tila-auto. Nyt on vuorossa markkinoiden ensimmäinen kohtuuhintainen coupémainen katumaasturi, Renault Arkana.

”Arkana on uusi upea esimerkki siitä, kuinka moderni ajattelu ja innovaatiot kuuluvat Renaultin DNA:han. Se on aina hybridi, joka rikkoo positiivisella urheilullisuudellaan katumaastureiden perinteisiä normeja. Samalla siinä yhdistyy sporttisuuteen ympäristön vaaliminen ja monikäyttöisyys. Arkanan hybridivoimalinjat ovat edistyksellisiä ja etenkin E TECH Hybrid antaa upean ajokokemuksen yhdistettynä pieneen kulutukseen ja alhaisiin CO2-päästöihin”, sanoo Renault Arkanan tuotejohtaja Francois Laurent.

Tilava ja turvallinen

Arkana on ensimmäinen automalli luokassaan, missä on coupémainen kori. Kauniin ulkonäön lisäksi korissa on pieni ilmanvastus, joka on jopa neljänneksen alhaisempi kuin vastaavissa tavallisissa katumaastureissa.

Arkanassa ei ole tingitty tiloista. Akseliväli on peräti 2,72 metriä ja 4,57 metrin mittainen kori on niin ikään pidempi kuin Kadjarissa. Muotoilijat ovat tehneet taitavaa työtä, eikä takapenkillä ole puutetta pääntilasta loivasti kohti perää laskevasta katosta huolimatta.

Arkana E-TECH Hybrid 145:ssä tavaratila on 480 litran kokoinen. Niinpä Arkana on mainio vaihtoehto farmariautoille. Taittamalla epäsymmetrisen takapenkin selkänojan eteen tavaratila kasvaa yli 1,2 kuutiometrin kokoiseksi. Tavaratilan monikäyttöisyyttä lisää vielä kaksitasoinen lattia.

Uusi Arkana on oitis tunnistettavissa Renaultiksi keulan kookkaasta timantista ja valojen C kuviosta. Myös takavaloissa on tuttu kuvio, joka auttaa nimeämään Arkanan Renaultiksi pimeässäkin. Korissa yhdistyvät mainiolla tavalla katumaasturin jykevyys ja jo aiemmin mainittu coupémainen kauneus. Korin alaosan suojaukset ja lähes 20 sentin maavara yhdessä suurten pyörien kanssa korostavat auton maasturimaisuutta.

Turvallisuus on aina ollut yksi Renaultin vahvuuksia, ja siitä alkaen, kun Euro NCAP alkoi tehdä törmäys- ja turvallisuustestejä, on aina pyritty parhaaseen viiden tähden arvosanaan. Arkana jatkaa Renaultin komeaa sarjaa, sillä se sai uusimmassa ja aiempaa vaativammassa vuoden 2021 vaatimusten mukaan tehdyssä turvallisuustestissä viiden tähden arvosanan.

Lähtökohtana kiitettävälle tulokselle on vankka CMF-B-perusrakenne, jota käytetään myös muun muassa Renault Capturissa. Uusi alustarakenne mahdollistaa hybriditeknologian sekä kattavan turvavarustelun. Lisäksi perusrakenteen modulaarisuus mahdollistaa auton isot mitat. Optimoidut törmäysvyöhykkeet, uudelleen suunnitellut istuimien rakenteet sekä turvavöiden kiinnikkeet yhdessä pyroteknisten esikiristimien ja voiman rajoittimien kanssa antavat optimaalisen tuen matkustajille. Renault käyttää myös Fix4sure-teknologiaa, mikä varmistaa, etteivät matkustajat pääse liukumaan istuimelta turvavyön alitse.

Hyvä, jäykkä kori ja matkustajia suojaavat rakenteet sekä varusteet eivät enää riitä parhaaseen arvosanaan Euro NCAP:n turvallisuustestissä, vaan lisäksi tarvitaan kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Arkanassa on monipuolinen ADAS-paketti (Advanced Driver Assistance Systems), johon kuuluvat aktiivisessa hätäjarrutusjärjestelmässä sekä jalankulkija- että pyöräilijätunnistin, moottoritie- ja ruuhka-avustin, kaistavaroitin ja -avustin, ajajan vireystilan valvonta ja paljon muuta. Intens-varustetasosta alkaen paketissa ovat myös katvealueen valvontajärjestelmä ja peruutettaessa risteävän liikenteen varoitin.

Turvallisuuteen kuuluu merkittävänä osana näkyvyys, josta Arkanassa huolehtivat automaattisesti pimeällä syttyvät ledivalot.

Keulalla aina sähköistetty voimalinja automaattivaihteistolla

Täysin uuden Renault Arkanan konehuoneessa on aina sähköistetty voimalinja eli kevythybridi tai täyshybridi. Halvin Arkana-versio on kevythybridi TCe 140 EDC-automaatti. Siinä on 103 kilowattia (140 hv) kehittävä 1,3-litrainen bensiiniturbo, jolle käynnistingeneraattori antaa apua liikkeellelähdöissä ja kiihdytyksissä. Se saa voimaa pienestä litiumioniakusta, jota ladataan jarrutuksissa. Sähkön avulla kulutus ja hiilidioksidipäästö ovat 8 prosenttia pienemmät kuin ilman sitä.

Suomessa myynnin uskotaan keskittyvän vahvasti täyshybridi Arkana E-TECH Hybridiin, jossa on sama edistyksellinen voimalinja kuin Clio E-TECH -mallissa. Merkittävin parannus on ajoakun nestejäähdytys. Arkanan 1,6-litrainen bensiinimoottori kehittää 69 kilowattia ja sähkömoottori 36 kilowattia, minkä lisäksi autossa on 15 kilowatin tehoinen käynnistysgeneraattori. Suurimmillaan voimalinjan teho on 105 kilowattia (143 hv) ja siinä hyödynnetään Formula 1 -moottoreissa kehitettyä teknologiaa.

Renaultin edistyksellinen hybridijärjestelmä on yhtä aikaa rinnakkais- ja sarjahybridi, minkä lisäksi voidaan liikkua pelkästään sähköllä. Ajajan ei tarvitse kuitenkaan pohtia asiaa, vaan kaikki tapahtuu täysin automaattisesti. Liikkeelle Arkana E-TECH Hybridillä lähdetään aina pehmeästi sähkön voimalla.

Älykäs monitilavaihteisto käyttää moottoreita automaattisesti energiaa säästäen. Vaihteistossa on teoriassa peräti 15 ajotilaa, joilla automaattisesti optimoidaan voimalinjan toimintaa. Kaupunkiajossa käytetään sähköä jopa 80 prosenttia ajasta, mikä parantaa merkittävästi taloudellisuutta. Arkana E-TECH Hybridin yhdistetty kulutus on 4,8 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö 109 g/km (WLTP).

Automaattivaihteisto on Arkanassa aina vakiona, sillä kevythybridiversiossa on TCe 140 -moottorin kanssa 7-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto. Sen ansiosta kuljettaja voi keskittyä ajamiseen elektroniikan valitessa kuhunkin ajotilanteeseen parhaan mahdollisen vaihteen.

Kuljettaja voi päättää ajaako vaihteiston D-asennolla, vai käyttääkö B-asentoa. Siinä moottorijarrutus on voimakkaampi, eikä jarrupolkimeen tarvitse juurikaan koskea, vaan autoa voi ajaa lähes pelkästään kaasupolkimella.

Renaultin muissakin malleissa käyttämä CMF-B-perusrakenne luo Arkanassa lähtökohdan hyville ajo-ominaisuuksille. Pitkä akseliväli varmistaa kiitettävän suuntavakavuuden maantiellä ja suurissa nopeuksissa. Silti Arkana on näppärä ajettava mutkaisilla teillä. Siellä on iloa erittäin tarkkaan harkitusta ja testatusta takapyörien tuennasta.

Intens-varustetason mukanaan tuomassa Multi-Sense -järjestelmässä ajaja voi vielä valita mieleisen ajotilan. Normaali-ajotilassa taloudellisuus ja suorituskyky ovat erinomaisessa tasapainossa. Eco-ajotilassa painotetaan taloudellisuutta ja Sport-ajotila tuo auton säätöihin urheilullisuutta. Lisäksi on MySense, jossa voi tehdä täysin yksilölliset säädöt.

Kattavasti varustettu Arkana on aina yhteydessä ulkomaailmaan

Renault on tehnyt Arkanan kanssa päätöksen, ettei sitä myydä Euroopassa lainkaan ns. perusvarustuksella, vaan jo halvimmassa Zen-varustetasossa on runsaasti tavaraa. Pientä ylellisyyttä ovat muun muassa sähköinen käsijarru, kromin käyttö ohjaamossa ovien sisäkahvoissa ja tuuletusritilöissä sekä nahkaverhoiltu vaihteenvalitsin. Niin ikään perusmalleissa harvinaisempia varusteita ovat älyavain, koria vasten kääntyvät ulkopeilit ja pysäköintitutkat edessä sekä takana.

Zen-varustetaso on saatavissa vain kevythybridiin ja vähäisellä tuhannen euron lisähinnalla saa Intens-varustelun, joka on perustaso Arkana E-TECH Hybridissä. Lisää varusteita tulee runsaasti, sillä kuljettajan edessä digitaalinen näyttö kasvaa 7-tuumaiseksi ja muunneltavaksi. Kojelaudassa Easy Link -multimediajärjestelmän kosketusnäyttö on 7-tuumaisen sijaan 9,3-tuumainen, jossa ovat niin navigointi kuin peruutuskamera. Järjestelmää voi käyttää suomenkielisellä puheohjauksella ja sinne voi rakentaa profiilin eri käyttäjille.

Intens-varustetason tunnistaa Arkanassa ulkoapäin siitä, että autossa on 18-tuumaiset pyörät, tummennetut takalasit, kromilistoja ja haineväantenni. Kuljettajan apuna on paljon turvavarusteita sekä muun muassa automaattinen valonvaihto, mukautuva vakionopeudensäädin sekä tummentuva sisätaustapeili. Intens-varustetasossa ylellisyyttä tuovat muun muassa korkeatasoisempi verhoilu, lämmitettävä ohjauspyörä, sisätilojen ledivalot ja tunnelmavalaistus

Arkana-mallisarjan huipulla on urheilullisuutta tihkuva R.S. Line, jonka vakiovärinä on tyylikäs metallisininen. Värivalikoimassa on ainoastaan R.S. Lineen saatava Valencian oranssi, minkä lisäksi ulkonäköä voi muuttaa 650 euron hintaisella väripaketilla, joka tuo mukanaan mustan katon ja takaspoilerin sekä korin väriset puskurien alaosat ja kylkilistat. R.S. Linen ulkonäkö on muutenkin sisarmalleja vähän aggressiivisempi.

Myös R.S. Linen ohjaamo on urheilullisempi, kun osin Alcantaralla verhoilluissa istuimissa on punaiset tikkaukset ja kattoverhoilu on musta. Etuistuimissa on sähkösäädöt ja kuljettajalla vielä sähköinen ristiseläntuen säätö. Ajajaa avustamassa ovat Intens-varusteiden lisäksi aktiivinen pysäköintiavustin ja sivupysäköintitutkat. Vaihteenvalitsin on tyylikäs sähköinen e-shifter ja lisämausteena on puhelimen langaton latausalusta.

Renault-katumaasturin hinnat lähtevät Arkana TCe 140 EDC Zenin 28 390 eurosta, ja paljon täydellisemmin varustettu Intens maksaa vain tuhat euroa enemmän. Arkana E-TECH 145 Hybridissä varustelun perustasona on Intens, ja tämän luultavasti suosituimmaksi nousevan version hinta on 30 390 euroa. Mallisarjan huipulla on 32 390 euroa maksava R.S. Line.

1 kommentti