Apu

Syömällä syöpää vastaan



Syömällä syöpää vastaan

Terveellinen ruokavalio vähentää syöpäriskiä. Ravitsemuksella ei kuitenkaan pystytä läheskään täydellisesti torjumaan, saati parantamaan syöpää.
Teksti Apu-toimitus

Maailman syöpätutkimussäätiön mukaan noin kolmannes syövistä selittyy elintavoilla: epäterveellisellä ruokavaliolla, liikunnan puutteella ja tupakoinnilla. Syömämme ruoka vaikuttaa etenkin suun ja vatsan alueen syöpiin sekä paksusuolen syöpään. Syömällä terveellisesti näiden syöpien riskiä voidaan pienentää, mutta kaikkein terveellisinkään ruokavalio ei ikävä kyllä takaa, ettei voisi sairastua.

– Ei ole olemassa mitään ihmeruokia tai tiettyä ruokavaliota, joka poistaisi riskin kokonaan. On kuitenkin mahdollista, että eritoten tomaatti, parsakaali, vesimeloni, sipulit, kiivi, sitrushedelmät, marjat, kurkuma ja neitsytoliiviöljy olisivat hyödyllisiä syövän ehkäisyssä. Tärkeintä silti on kokonaisuus, eivät yksittäiset ruoka-aineet. Syöpä vaatii myös pitkän altistusajan, joten satunnaisesta epäterveellisesti syömisestä ei ole haittaa, painottaa laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Docrates Syöpäsairaalasta.

Kokonaisuus tarkoittaa suomalaisten ravitsemussuositusten noudattamista tai Välimeren ruokavaliota. Tämä taas tarkoittaa, että kasviksia tulisi syödä puolisen kiloa päivässä ja punaisen, erityisesti prosessoidun lihan syöntiä kannattaisi vältellä. Myös alkoholin ja sokeripitoisten juomien sekä teollisesti tuotettujen tärkkelyspitoisten ruokien käyttöä olisi syytä rajoittaa. Suolaa ei saisi syödä kuin korkeintaan kuusi grammaa päivässä.

Kuulostaako tutulta? Aivan, samoilla ruokavaliomuutoksilla ehkäistään myös sydän- ja verisuonitautien sekä diabeteksen riskiä.

Tarkastellaanpa ravitsemussuositusten mukaista ruokavaliota tarkemmin. Miksi juuri kasvisten syönnistä on hyötyä syövän torjunnassa?

– Kasvikunnan tuotteissa on fytokemikaaleja, jotka ovat kasveissa luonnollisesti esiintyviä kemiallisia yhdisteitä. Niissä on erilaisia hyödyllisesti vaikuttavia ainesosia. Ne esimerkiksi korjaavat elimistön mekanismeja ja estävät haitallisia muutoksia.

Suositukset kehottavat myös syömään täysjyväviljaa. Syövän kannalta tämä on tärkeää: näyttöä on siitä, että runsas kuidun saanti liittyisi paksusuolen syövän vähäisyyteen ja vähentäisi myös rintasyövän riskiä. Eniten kuitua on ruisleivässä, mutta sitä on paljon myös täysjyväjauhosta leivotussa vehnä- ja ohraleivässä sekä 100-prosenttisessa kauraleivässä. Niin ikään pavut ja herneet ovat erinomaisia kuidun lähteitä.

– Vaikka me suomalaiset saamme ravinnostamme kuitua keskimäärin enemmän kuin monet muut kansat, kuitusuositus ei täyty. Suosituksen mukaan kuitua tulisi syödä päivittäin 25–35 grammaa, mutta alarajasta jää uupumaan 2–4 grammaa.

Miesten on myös syytä kiinnittää huomiota maitotaloustuotteiden käyttöön. Reijo Laatikaisen mukaan maitoa kannattaisi juoda vain 2–3 lasillista ja juustoa syödä kaksi siivua päivässä. Liikakäyttö voi vaikuttaa eturauhaseen ja lisätä hieman syöpäriskiä.

– Maito ei ole janojuoma, vaan vesi, hän muistuttaa.

Entäpä punainen liha? Miksi liharuokia ei saisi syödä kuin korkeintaan 2–4 aterialla viikossa?

– Runsas punaisen lihan syönti lisää suolistosyövän vaaraa. Vielä enemmän riskiä nostavat prosessoidut lihatuotteet, kuten makkarat. Ne vaikuttavat myös mahalaukun syövän ja ruokatorven syövän syntyyn.

Myös ruoanlaittotavalla on väliä. Mitään ruokaa ei saisi polttaa karrelle tai grillata mustaksi, sillä palaneeseen ruokaan syntyy karsinogeenejä eli aineita, jotka altistavat syövälle. Mitä tummemmaksi ruokansa grillaa, sitä enemmän siinä on karsinogeenejä.

– Jos syö kerran kesässä mustaksi hiiltyneen makkaran, siitä ei ole haittaa, mutta jos tätä tapahtuu jatkuvasti, sillä voi olla ikäviä seuraamuksia. Karsinogeeneillä on osoitettu olevan yhteys paksusuolisyövän ja vatsasyövän syntyyn.

Sen sijaan maustaminen on turvallista, ja joidenkin tutkimusten mukaan se voi jopa vähentää syöpäriskiä. Siksi erilaisia yrttejä, pippureita ja kurkumaa kannattaa lisätä ruokiin reilulla kädellä. Myös soijatuotteiden käytöstä voi olla pientä etua rintasyövän ja sen uusimisen ehkäisyssä.

– Ei kuitenkaan tarvitse huolestua, jos soijavalmisteet eivät maistu tai ei halua käyttää niitä. Ilmankin pärjää hyvin, vaikka olisi sairastanut rintasyövän. Jos isot linjat ovat kunnossa, yksittäisiä korjauksia ei tarvitse tehdä.

Entä nykyisin kovin muodikas, ja jopa terveyspommiksi mainostettu raakaruoka? Voisiko sitä syömällä vaikuttaa syöpäriskiin?

– Raakaruoasta ei ole hyötyä syövän torjunnassa, sillä ruoan lempeä kypsentäminen ei ole haitaksi. Raakaruoassa voi myös olla mikrobeja ja epäpuhtauksia, jotka heikentävät joidenkin ravintoaineiden imeytymistä. Siksi olisi järkevämpää syödä sekä raakaa että kypsennettyä ruokaa.

Rajoita tai vältä alkoholia

Alkoholinkäyttö lisää etenkin yläruoansulatuskanavan, rinnan alueen ja maksan syöpiä. Kaikki alkoholijuomat ovat yhtä haitallisia, sillä alkoholi itsessään, eivät sen lisäaineet, on syövän aiheuttaja.

Pienikin määrä, kuten seitsemän alkoholiannosta viikossa, on teoriassa liikaa. Syövän sairastaneelle vähemmästäkin voi olla haittaa.

Kaikki alkoholia käyttävät, edes suurkuluttajat, eivät sairastu syöpään. Toisaalta raittius ei merkitse, ettei voisi sairastua. Kohtuukäytöstä on joka tapauksessa hyötyä, sillä runsas juominen lisää myös monien muiden sairauksien vaaraa.

Kahvia voi juoda surutta, sillä sen sisältämä klorogeenihappo näyttäisi vähentävän ainakin maksa-, paksusuoli ja kohtusyövän riskiä.

Mitä syödä syöpähoitojen aikana?

Syöpähoitojen aikana paino putoaa helposti. Tällöin olennaisin asia ei ole ruokavalion terveellisyys, vaan se, että potilas ylipäänsä syö jotain. Tärkeintä on saada riittävästi energiaa, jotta yleiskunto, vastustuskyky ja virkeys pysyisivät mahdollisimman hyvänä.

– Liika laihtuminen voi tehdä hoitojen jatkamisen mahdottomaksi, joten senkin takia on tärkeää yrittää syödä – vaikka ei olisi ruokahalua. Sinällään on sama mitä syö. Ruokavaliota voi korjata hoitojen päätyttyä, Reijo Laatikainen sanoo.

Joidenkin syöpien kortisoni- ja hormonihoidot lihottavat. Tällöin tulisi lisätä liikuntaa, kun vointi sen sallii, ja huolehtia, että ruokavalio itsessään ei lisää kiloja.

Hoitojen loputtua painoa kannattaa pudottaa maltillisesti, pienin askelin.

– Ei ole mitään erityisen hyväksi havaittua painonpudotusohjelmaa juuri syöpäpotilaille, mutta kilot kyllä katoavat ajan myötä liikuntaa lisäämällä ja niukkaenergisellä ruokavaliolla. Painonhallinta on tärkeää, sillä ylipaino on monien syöpien, kuten rinta- ja suolistosyövän sekä aggressiivisen eturauhassyövän, itsenäinen riskitekijä. Ylipaino lisää myös syövän uusimisriskiä.

Teksti: Maarit Vuoristo

Kuvitus: Esa-Pekka Niemi

Julkaistu: 19.10.2016