Apu

Sydämen asialla, 0sa 3. Keskivartalo vahvaksi

Sydämen asialla, 0sa 3. Keskivartalo vahvaksi

Vatsalihakset jäävät usein arkiliikunnassa paitsioon. Niistä kannattaa pitää hyvää huolta.
Teksti Kaisa Saarentola
Mainos

Käytämme päivittäin melkein kaikkia lihaksiamme, mutta vatsalihakset jäävät vaille liikuntaa. On tärkeää saada vatsalihakset vahvoiksi, sillä syvät vatsalihakset tukevat selkää nostoliikkeissä.

Poikittainen vatsalihas on syvimmällä, ja sen päällä ovat vinot ja suorat vatsalihakset. Voit aktivoida ja treenata syvää poikittaista vatsalihasta kuvittelemalla, että vedät liian tiukat farkut jalkaan ja laitat napin kiinni.

Lihaksista kannattaa laajemminkin pitää hyvää huolta ja venytellä kunnolla. Lihashuoltoon kuuluvat venyttelyn lisäksi muun muassa alku-ja loppuverryttelyt, rentoutuminen, saunominen ja suihkut. Aloita lämpimällä ja lopeta viileällä suihkulla. Näin saat aineenvaihdunnan liikkeelle. Saunassa voit laittaa jalat hetkeksi kylmään veteen. Tämä vilkastuttaa aineenvaihduntaa ja parantaa vastustuskykyä. On myös tärkeää nostaa jalat ylös seinää vasten muutaman kerran päivässä. Siten autat laskimo- ja lymfanestekiertoa.

Julkaistu: 6.2.2012