Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Suzuki Swift – Nelivetoinen pikkuauto alle 23 000 eurolla – Lyömätön tarjous, vai mitä?

Nelivetoinen Suzuki Swift on aikamoinen erikoisuus pikkuautojen joukossa. Jos auto kiinnostaa, se kannattaa koeajaa talvella, jolloin nelivedon edut paljastuvat heti.

Päivitetty 15.11.2024 | Alkuperäinen julkaisu 1.10.2024
15.11.2024 Tuulilasi

Piru kun ei ole talvi! Näin kouhkasin itsekseni, kun sain ajoon uudistuneen Suzuki Swiftin. Vihaan talvea, mutta tämän piskuisen Suzukin kanssa olisi ollut kiva päästä kunnon hankeen, sillä auto on nelivetoinen – vieläpä Suomen halvin sellainen. Swift maksaa 22 690 euroa, mikä on todellinen pohjahinta. Neliveto on Suomen olosuhteissa aina yliveto, joten tässä Suzukissa on kyllä paljon enemmän ideaa kuin tämän kokoluokan etuvetoisissa pikkuautoissa.

Swift on nimenomaan pikkuauto, sillä akseliväliä on 2,4 ja pituutta 3,8 metriä. Noihin raameihin ei pysty millään loihtimaan avaria sisätiloja. Kuskilla ja etumatkustajalla ei ole hädän päivää, mutta takapenkki sopii vain kauppakaseille ja pikkulapsille. Tavaratilaa on 265 litraa, mikä on sangen vaatimaton lukema.

Suzuki Swiftin ison keskinäytön käyttö on helppoa ja loogista.
Ison keskinäytön käyttö on helppoa ja loogista.
Suzuki Swiftissä on viisivaihteinen manuaali ja oikea käsijarru – eli perinteisellä kaavalla mennään.
Viisivaihteinen manuaali ja oikea käsijarru – eli perinteisellä kaavalla mennään.

Swift ei ole todellakaan mikään maantieauto, vaan tyypillinen citysukkula. Päätin kuitenkin viedä pienen Suzyn kauas sen mukavuusalueelta, ja lähdin autolla 500 kilometrin kesäretkelle. Ihan täyteen hullutteluun en kuitenkaan ruvennut, sillä suunnittelin reitin niin, että moottoriteille ei tarvinnut suunnata. Jo yksikin tunti sataakahtakymppiä on tällaisella autolla aikamoista kidutusta. Swiftissä on vain viisi vaihdetta, joten kovemmissa nopeuksissa moottori käy aikamoisilla kierroksilla, jolloin matkustamo täyttyy melusaasteesta.

Swiftin keulalla pörisee 1,2-litrainen kolmipyttyinen moottori, josta irtoaa 82 hevosvoimaa. Bensakoneen apuna on starttigeneraattori, eli voimalinja edustaa nykyään hyvin yleistä kevythybriditekniikkaa. Swiftin moottorin kyljessä ei ole turboa. Tämän huomaa ajossa kyllä selvästi, sillä koneen alavääntö on kauniisti sanottua erittäin ohutta. Vääntöä on käytössä 112 newtonmetriä, ja vasta kierrosluvulla 4 500 r/min.

Suzuki Swiftin edessä on asialliset tilat ja mukavat istuimet.
Edessä on asialliset tilat ja mukavat istuimet.
Suzuki Swiftin takana on ahdasta, mikä ei tietenkään ole mikään yllätys.
Takana on ahdasta, mikä ei tietenkään ole mikään yllätys.

Kun alhaalla ei ole potkua, on otettava vaihteisto ahkeraan käyttöön ja haettava kulkuhaluja yläkierrosten kautta. Onneksi laatikko on erittäin sulavaliikkeinen. Jos ei Swift mikään raketti olekaan, niin säästöpossun leiman se saa raikuvien aplodien kera. Pidin seikkailumme puolivälissä tauon. Tuolloin ajotietokone näytti 4,4 litran kulutusta. Loppumatkalla oli hyvin rauhallista, ja pelkkää kahdeksankympin tietä. Nyt kulutus vajosi lukemaan 4,2 l/100 km. Kova suoritus, ei voi muuta sanoa.

Kymmenen kilometrin soratielenkki todisti, että Swiftin neliveto toimii mallikkaasti. Auto on lähtökohtaisesti etuvetoinen, mutta järjestelmä alkaa syöttää voimaa takapyörille heti, kun etupään ote tien pinnasta kirpoaa. Tällainen järjestely säästää polttoainetta, koska takaveto ei pyöri jatkuvasti mukana ajovastuksia lisäämässä.

Plussaa

  • Neliveto

  • Hyvin pieni kulutus

Miinusta

  • Moottorin heikko alavääntö

  • Pieni tavaratila

Suzuki Swiftin tavaratila on todella pieni.
Tavaratila on todella pieni.
Suzuki Swift on tyypillisen pikkuautomainen ajettava. Jousitus on turhan kimmoisa, mutta ohjaustuntumassa ei ole valittamista.
Turha sitä on yhtään kierrellä: Suzuki Swift on tyypillisen pikkuautomainen ajettava. Jousitus on turhan kimmoisa, mutta ohjaustuntumassa ei ole valittamista.

Kommentti

22 690 euron Suzuki Swift on edullinen auto. Toisaalla tässä lehdessä on ajettu myös 6 990 euron VW Golf vuodelta 2010. Se on oikeasti halpa ostos, mutta siihen ei saa kolmen vuoden takuuta.

– Lauri Larmela –

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt