
Suzuki Swift – Nelivetoinen pikkuauto alle 23 000 eurolla – Lyömätön tarjous, vai mitä?
Nelivetoinen Suzuki Swift on aikamoinen erikoisuus pikkuautojen joukossa. Jos auto kiinnostaa, se kannattaa koeajaa talvella, jolloin nelivedon edut paljastuvat heti.
Piru kun ei ole talvi! Näin kouhkasin itsekseni, kun sain ajoon uudistuneen Suzuki Swiftin. Vihaan talvea, mutta tämän piskuisen Suzukin kanssa olisi ollut kiva päästä kunnon hankeen, sillä auto on nelivetoinen – vieläpä Suomen halvin sellainen. Swift maksaa 22 690 euroa, mikä on todellinen pohjahinta. Neliveto on Suomen olosuhteissa aina yliveto, joten tässä Suzukissa on kyllä paljon enemmän ideaa kuin tämän kokoluokan etuvetoisissa pikkuautoissa.
Swift on nimenomaan pikkuauto, sillä akseliväliä on 2,4 ja pituutta 3,8 metriä. Noihin raameihin ei pysty millään loihtimaan avaria sisätiloja. Kuskilla ja etumatkustajalla ei ole hädän päivää, mutta takapenkki sopii vain kauppakaseille ja pikkulapsille. Tavaratilaa on 265 litraa, mikä on sangen vaatimaton lukema.


Swift ei ole todellakaan mikään maantieauto, vaan tyypillinen citysukkula. Päätin kuitenkin viedä pienen Suzyn kauas sen mukavuusalueelta, ja lähdin autolla 500 kilometrin kesäretkelle. Ihan täyteen hullutteluun en kuitenkaan ruvennut, sillä suunnittelin reitin niin, että moottoriteille ei tarvinnut suunnata. Jo yksikin tunti sataakahtakymppiä on tällaisella autolla aikamoista kidutusta. Swiftissä on vain viisi vaihdetta, joten kovemmissa nopeuksissa moottori käy aikamoisilla kierroksilla, jolloin matkustamo täyttyy melusaasteesta.
Swiftin keulalla pörisee 1,2-litrainen kolmipyttyinen moottori, josta irtoaa 82 hevosvoimaa. Bensakoneen apuna on starttigeneraattori, eli voimalinja edustaa nykyään hyvin yleistä kevythybriditekniikkaa. Swiftin moottorin kyljessä ei ole turboa. Tämän huomaa ajossa kyllä selvästi, sillä koneen alavääntö on kauniisti sanottua erittäin ohutta. Vääntöä on käytössä 112 newtonmetriä, ja vasta kierrosluvulla 4 500 r/min.


Kun alhaalla ei ole potkua, on otettava vaihteisto ahkeraan käyttöön ja haettava kulkuhaluja yläkierrosten kautta. Onneksi laatikko on erittäin sulavaliikkeinen. Jos ei Swift mikään raketti olekaan, niin säästöpossun leiman se saa raikuvien aplodien kera. Pidin seikkailumme puolivälissä tauon. Tuolloin ajotietokone näytti 4,4 litran kulutusta. Loppumatkalla oli hyvin rauhallista, ja pelkkää kahdeksankympin tietä. Nyt kulutus vajosi lukemaan 4,2 l/100 km. Kova suoritus, ei voi muuta sanoa.
Kymmenen kilometrin soratielenkki todisti, että Swiftin neliveto toimii mallikkaasti. Auto on lähtökohtaisesti etuvetoinen, mutta järjestelmä alkaa syöttää voimaa takapyörille heti, kun etupään ote tien pinnasta kirpoaa. Tällainen järjestely säästää polttoainetta, koska takaveto ei pyöri jatkuvasti mukana ajovastuksia lisäämässä.
Plussaa
Neliveto
Hyvin pieni kulutus
Miinusta
Moottorin heikko alavääntö
Pieni tavaratila


Kommentti
22 690 euron Suzuki Swift on edullinen auto. Toisaalla tässä lehdessä on ajettu myös 6 990 euron VW Golf vuodelta 2010. Se on oikeasti halpa ostos, mutta siihen ei saa kolmen vuoden takuuta.
– Lauri Larmela –
