Tuulilasi

Suunniteltu Ruotsissa, rakennettu Kiinassa – näin Lynk & Co aikoo valloittaa Euroopan



Suunniteltu Ruotsissa, rakennettu Kiinassa – näin Lynk & Co aikoo valloittaa Euroopan

Kiinalaisen Geelyn uusi eurooppalaisille autonostajille tarkoitettu merkki Lynk & Co aikoo valloittaa Euroopan autojensa suoramyynnillä, kertoo merkin johtoportaaseen kuuluva Alain Visser.
Teksti Max Lange
Kuvat Lynk & Co

Lynk & Co tulee olemaan Volvon lähisukulainen, kun merkin ensimmäiset mallit saapuvat vuonna 2018. Lynkin ja Volvon omistuspohja on yhteinen, sillä merkkien taustalla on kiinalainen Geely. Myös Lynkin kohdalla turvaudutaan vahvasti ruotsalaisosaamiseen, sillä merkin autot suunnitellaan ja kehitetään ruotsalaisvoimin, kertoo Automotive News Europe.

Kiinassa valmistettavien autojen hinnat aiotaan pitää erittäin kilpailukykyisinä. Yksi keino tähän autojen suoramyynti ilman erillisiä jälleenmyyjäliikkeitä. Tapa on tuttu mm. Teslalta. Lynkin Alain Visserin mukaan tämä mahdollistaa koko auton valmistus- ja myyntiketjun pitämisen hallinnassa sekä mahdollistaa nykyistä paremmat katteet.

Lynk & Co ei myöskään aio tarjota lukuisia eri varustevaihtoehtoja malleilleen, vaan ottaa mallia matkapuhelinalalta. Autoista tarjotaan käytännössä vain yhtä erittäin hyvin varusteltua mallia, jonka turvin auton ostopäätöksen tekeminen on mahdollisimman helppoa, valottaa Visser.

Lynkin autojen huolto puolestaan aiotaan toteuttaa Volvon kanssa yhteystyössä. Siellä, missä voi korjauttaa Volvon, voi huoltaa myös Lynkin malleja.

Lynk & Co voi hyvin olla ensimmäinen kiinalaismerkki, joka saa jalansijaa Euroopassa. Tulokkaan ensimmäisen mallin lanseeraus Euroopassa tapahtuu tosin vasta vuoden 2018 loppupuolella. Sitä ennen kiinalaisautoja halajavat joutuvat tyytymään Kiinassa valmistettuihin Volvoihin.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 13.12.2016