
Suomi on jatkuvasti vaihtuvien nopeusrajoitusten maa, ja tutka vaanii – Suunniteltu uusi rajoitus vain lisää sekamelskaa
Haluaisin arvuutella, millä nopeuksilla sitä edetään, kun kyltissä lukee 90 eikä 100 kuten ennen, Lauri Larmela pohtii.
Kehitys kehittyy, niinhän sitä vähän kieli poskella tavataan sanoa. Toukokuussa saimme median välityksellä tiedon, että Suomeen ollaan suunnittelemassa uutta nopeusrajoitusta. Luvassa on kuulemma pyöreitä kylttejä, joissa lukee 90. Tässä ollaan kyllä kaikin puolin kehityksen ytimessä.
Suomessa on jo ennestään valtava nopeusrajoitusten kirjo. Täältä pesee: 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 100 ja 120. Nämä kaikki siis tietysti kilometreinä tunnissa. Ja nyt tuota värisuoraa ollaan vielä täydentämässä niin, että kylttisortimentissa päästään täyteen kymppiin. Tähän soppaan kun sotketaan vielä kausittain ja säiden mukaan vaihtuvat rajoitukset, aletaan olla suomalaisuuden ytimessä.
Uutta ysikymppistä perusteellaan muun muassa sillä, että jos rajoitus on satasen sijasta yhdeksänkymmentä kilometriä tunnissa, hälytysajoneuvojen on helpompi päästä siviililiikenteen jonoista ohi. Voihan se näin olla, mutta eikös niillä piipaa-autojen vilkuilla ja pilleillä juuri viestitä, että hidastakaa ja sivuun?
Oikea peruste uudelle rajoitukselle on varmaankin se, että Suomen tiet ovat luokattoman huonossa kunnossa. Satasta ei voi ajaa, kun asfaltti on täynnä teräväreunaisia kuoppia.
Erilaisia lätkiä voi nostaa tien poskeen vaikka kuinka paljon, mutta joskus voisi käyttää myös sitä kuuluisaa maalaisjärkeä. Kun rajoitus vaihtuu jatkuvasti, kuljettaja on kovilla, jos hän aikoo noudattaa tienpitäjän määräyksiä. Näin on varsinkin kesäaikaan, jolloin me suomalaiset kierrämme autolla kaikki mahdolliset tutut ja tuntemattomat mökkitiet. Mielestäni olisi kohtuullista, että rajoitusten kirjoa olisi hiukan vähemmän, ja että tien profiilista voisi päätellä vallitsevan rajoituksen ilman sen kummempaa jännitystä mahdollisesti edessä vaanivasta tutkasta.
”Oikea peruste uudelle rajoitukselle on varmaan se, että Suomen tiet ovat luokattoman huonossa kunnossa.”
Eräällä käyttämälläni reitillä on 20 kilometrin matkalla seuraavat kyltit: 100, 80, 60, 100, 80 ja 70. Kun seitsemänkympin alue loppuu, käännyn usein tutulle mökille vievälle soratielle. Sen alussa ei ole mitään kylttiä, joten oletan, että vallitseva rajoitus on 80 km/h.
Ruotsissa tuo mainittu 90 km/h -rajoitus on ollut jo pitkään käytössä. Ehkä meidän on nyt Nato-toveruuden hengessä seurattava Ruotsin esimerkkiä, ja lätkittävä noita ysikymppisiä teiden varsille. Haluaisin kuitenkin arvuutella, että millä nopeuksilla sitä edetään, kun kyltissä lukee 90 eikä 100 kuten ennen. Mennäänkö mittarinopeutta 93, vai sittenkin niin sanottua pitkää yhdeksääkymppiä – eli satasta?
PS. Kun on tottunut erilaisiin määräyksiin, alkaa helposti ahdistaa jos niitä höllennetään.