Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Käytetyn koeajo

Subaru Forester vm. 2015 – Mitä huonompi tie ja keli, sitä paremmin tämä nelivetoinen bokseri suorittaa

Diesel-Subaruja ei tule joka päivä vastaan. Nyt olisi lautasella todellista erikoisherkkua.

6.2.2024 | Päivitetty 7.2.2024 | Tuulilasi

Voiko samaan pakettiin yhdistää järkevää toiminnallisuutta ja kiehtovaa eksotiikkaa? Tätä mietimme, kun kahlasimme lumihangessa autoliike SAKAn pihalla Espoon Koskelossa. Tiirailimme valkoisina hohtavia autoja avoimella mielellä, kunnes vastaan tuli todella outo tapaus. Ensinnäkin se oli Subaru, joka on nykyään aika harvinainen merkki. Mikä parasta, Foresterin keulalla oli dieselmoottori. Subarun tapaan se oli tietysti bokseri, eli pannukakkumainen vastaiskumoottori. Kiinni veti, totesin työparilleni, valokuvaaja Vesa Koivuselle.

SAKAn avulias henkilökunta putsasi auton, ja pääsimme ihmettelemään sitä tarkemmin. Forester ei ollut mikään uudenkarhea tapaus, sillä se oli vuosikertaa 2015. Mittarissa oli 185 000 kilometriä. Kyseessä oli kuitenkin niin sanottu Suomi-auto, jonka hansikaslokerosta löytyi asiallisesti leimattu huoltokirja. Ei tässä mitään sikaa säkissä siis oltu ostamassa.

Vuoden 2015 Subaru Foresterin kuljettajalla on lokoisat oltavat. Istuimen säädöt hoituvat sähköllä.
Kuljettajalla on lokoisat oltavat. Istuimen säädöt hoituvat sähköllä.
Subaru Foresterin takaistuin on mukavan tilava. Täällä matkataan ryhdikkäässä asennossa.
Takaistuin on mukavan tilava. Täällä matkataan ryhdikkäässä asennossa.

Forester on hiukan normaalia henkilöautoa korkeampi menopeli, joten sen kyytiin on helppo kavuta. Autossa oli lasinen kattolukku, joten tunnelma matkustamossa oli avara. Näkyvyys kuljettajan paikalta ulos on erinomainen. Koe­istunto takapenkillä sai meidät hymyilemään, koska tilaa oli aivan riittävästi. Myös tavaratila sai peukutukset. Foresterin istuimissa oli nahkaverhoilu. Nahka on monien mielestä ylellinen juttu, mutta tosiasiassa nahka tuntuu talvella kylmältä ja kesällä hiostavalta.

Foresterissa oli muutamia maininnan arvoisia varusteita, joista tärkeimmät olivat lohkolämmitin ja siihen kytketty sisälämmitin. Peruutuskamera ei ollut vuonna 2015 ihan jokapäiväinen varuste, mutta Foresterista sellainenkin löytyi. Autoon oli asennettu vetokoukku, mikä on kotitarverahtarien mielestä aina iloinen asia. Foresterin vetomassa on 2 000 kg, eli perässä voi hinata ihan kunnon taakkaa – kesällä vaikkapa reilun kokoista venettä ja talvella sitten paria moottorikelkkaa. Vetäminen on Foresterille luontevaa hommaa, sillä kuten useimmat Subarut, tämäkin yksilö oli nelivetoinen. Autossa oli alla asialliset nastarenkaat, joten talvisia mäkilähtöjä ei tarvitse pelätä.

Subaru Foresterin kojelauta on selkeä, mutta hiukan muovisen makuinen. Sisälämmitin näkyy vaihdekepin vieressä.
Kojelauta on selkeä, mutta hiukan muovisen makuinen. Sisälämmitin näkyy vaihdekepin vieressä.
Subaru Foresterin vaihteisto vaatii jämäköitä otteita käyttäjältään. Laatikko sopii parhaiten todellisille vetomiehille.
Subarun vaihteisto vaatii jämäköitä otteita käyttäjältään. Laatikko sopii parhaiten todellisille vetomiehille.

Perusteellisen syynäyksen jälkeen oli aika lähteä koeajolle. Bokserin käyntiääni on aina persoonallinen. Kun tuohon putputtavaan peruspuhinaan lisätään vielä dieselin nakutus, ollaankin jo varsinaisessa mekaanisen musiikin konsertissa – varsinkin silloin kun moottori on kylmä.

Kaksilitrainen moottori tuottaa 147 hevosvoimaa, mikä on ihan passeli lukema. Luonteeltaan Subarun moottori on hiukan erikoinen, sillä tyhjäkäynnin tuntumassa veto on todella ohutta, mutta heti kun päästään tasolle 1 500 r/min, voimaa tulee kuin nyrkistä. Tällaisen moottorin kanssa pelattaessa on olennaista pitää aina oikea vaihde silmässä. Muuten meno on niin nykivää, että herkkävatsaiset matkustajat saattavat alkaa voida pahoin.

Valitettavasti Foresterin heikoin lenkki on juuri sen vaihteisto. Kuusipykäläinen manuaali vaatii käyttäjältään määrätietoisia otteita. Kepin liikeradat ovat kulmikkaat, ja vaihteensiirrossa on hiukan kuorma-automainen tunnelma. Hiukan leikillisesti voisi sanoa, että vaihteisto tuntuu erittäin miehekkäältä. Subaru tarjosi joskus näihin autoihin portaatonta CVT-vaihteistoa, mutta sekään ei ollut mikään optimaalinen vaihtoehto. Veto oli toki joustavan pehmeää, mutta samalla oudon kuminauhamaista. Ajossa tuntui siltä, että moottorin täysiä tehoja ei oikein millään saanut käyttöön.

Käytetty Subaru Forester vuosimallia 2015 on dieselin voimin kulkeva erikoistapaus. Jos haluaa taloudellisen jokasään menijän, tässä olisi hyvä ehdokas.
Dieselin voimin kulkeva Forester on todellinen erikoistapaus. Jos haluaa taloudellisen jokasään menijän, tässä olisi hyvä ehdokas.
Subaru Foresterin tavaratila on riittävän kookas.
Tavaratila on riittävän kookas.

Paukutellen

Subaru kuuluu automaailman kummajaisiin. Japanilaistehtaan tavaramerkkinä on bokserimoottori. Subaru on vannonut tämän erikoisratkaisun nimiin vuosikymmenten ajan. Vastakkain liikkuvien mäntien ansiosta bokserit käyvät luonnostaan hyvin värinättömästi. Toisaalta näiden moottorien huonoihin puoliin on aina laskettu tavallista korkeampi kulutus ja heikko vääntö. Huonosta väännöstä päästään eroon turboahtimella, ja tätä kikkaa Subaru on soveltanut hyvin monipuolisesti.

MM-rallia seuranneet muistavat Colin McRaen ja hänen puikottamansa Subaru Imprezan. Jos piti viisipyttyinen Audi 1980-luvulla sorarännien komeinta ääntä, niin 1990-luvun ykkösbasso oli kyllä Subarun bokseri. Ai että sitä puhinaa ja pauketta! McRaen ajoa oli nautinto seurata. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita riitti jokaiselle EK-kilometrille.

Tänäkin päivänä näkee liikenteessä Subaruja, joissa on viemärin kokoinen pakoputki. Putkesta tulvii suloista mölinää niin kiihdytyksissä kuin moottorijarrutuksissakin. Näissä nuorisoautoissa on usein ratti oikealla puolella, eli ne on tuotu Suomeen käytettyinä Japanista.

Subaru Foresterin kori on käytännöllisen kulmikas.
Subaru Foresterin kori on käytännöllisen kulmikas.

Subaru Forester 2.0 XE TD

  • Moottori Bokser-4, diesel, turbo
  • Iskutilavuus 1 998 cm3
  • Teho 108 kW (148 hv)
  • Voimansiirto Neliveto, manuaalivaihteisto
  • 0−100 km/h 10,2 s
  • Huippunopeus 190 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 5,9 l/100 km
  • CO2-päästöt 156 g/km
  • Mitat Pituus 4 595 mm, leveys 1 795 mm, korkeus 1 735 mm, tavaratila 505 l
  • Omamassa 1 631 kg
  • Hinta 2023 marraskuussa 15 900 €, SAKA, Espoo

Kenelle?

Tämä hyvin pidetty Subaru on todella monipuolinen ja pätevä auto. Se sopii vaikkapa mökkeilyä tai metsästystä harrastaville ihmisille.

Subaru Forester 2.0 XE TD Käytetty vuodelta 2015 – Katso tästä kaikki tekniset ominaisuudet
Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt