
Smart #5 Pro+ on hyvällä latausteholla varustettu tilaihme, joka pärjää möykkyisellä mökkitiellä – kaupungissa se vaikuttaa kömpelöltä
Pro+ on Smart #5-malliston pisimpien matkojen taittaja. Tilava ja takavetoinen perheauto on myös mukava.
Täyden renessanssin läpikäyneen ja sähköautoaikakauteen siirtyneen Smartin toistaiseksi suurin malli on trendikkäästi nimetty #5. Sen muotoilu on hyvin suoraviivaista ja käytännöllisyyttä tavoittelevaa, sellaisenaan jopa groteskia. Laatikkomaisen olemuksen hyvänä puolena ovat avarat tilat: #5 on tilantarjonnan osalta erinomainen perheauto, jonka hintataso pysyy vielä järjen rajoissa.
Autosta on tarjolla viisi eri varustetasoa. Heti lähtötason Pro-version yläpuolella on nyt ajettu Pro+, jossa on suurempi akkukapasiteetti ja pidempi toimintamatka. Verrattuna aiemmin ajamaamme nelivetoiseen ja huiman suorituskykyiseen #5 Brabus-versioon (TL 9/2025) on Pro+ takavetoinen, 140 kiloa kevyempi ja tarjoaa vielä 50 kilometriä pidemmän WLTP-toimintamatkan. Ajoakku on kapasiteetiltaan sama, mutta hintaeroa edullisemman Pro+:n ja huippu-Brabuksen välillä on silti tuntuvat kahdeksan tuhatta euroa. Mainittujen väliin asettuvat vielä Pulse ja rajoitetun saatavuuden Summit Edition.


Takavetoinen Smart #5 yllättää – säästeliäs kuski selviää mökkireissusta ilman välilatausta
Jos takavetoisuus ei tunnu arveluttavalta – ja miksi tuntuisi näin ajonvakautuksen aikakaudella – on Pro+ varsin varteenotettava vaihtoehto pitkien etäisyyksien Suomessa.
Jos oma mökkimatka on vaikkapa parisen sataa kilometriä, pääsee säästeliäs kuljettaja tällä autolla perille ja takaisin yhdellä täydellä latauksella vaikka ilman välilatausta – arvatenkin myös talvella.
Auto kulutti koleassa syyssäässä keskimäärin 24,4 kWh sadalla, vaikka energiaa käytettiin yhtään kursailematta myös istuinten ja ohjauspyörän lämmitykseen matkustamon lisäksi.




800 V -tekniikka pelastaa pitkällä matkalla, mutta latausverkko asettaa omat rajansa
Toisaalta pitkillä siivuilla tarvittavaa pikalataustakin on ajateltu. Smartin ajoakusto perustuu edullisinta Pro-versiota lukuun ottamatta 800 voltin tekniikkaan, joka mahdollistaa nopeat pikalataukset.
Pro+:ssa 10 prosentin lataustasosta ehditään 80 prosentin tasoon parhaimmillaan 18 minuutissa, joten jo tavanomaisen pitkänmatkalaisen pikkupysähdyksen aikana homma hoituu mutkattomasti – olettaen, että 800 voltin asema sattuu matkan varrelle sopivasti. Sitten mennään taas. Onneksi Suomeen nousee suurtehoasemia koko ajan lisää.
Tilojen lisäksi Smart #5 Pro+:n parhaita puolia on ansiokkaasti säädetty jousitus ja alusta, sillä auto selviytyy vaativallakin tiellä kaikenlaisista möykyistä ja muhkuroista lakonisella tyyneydellä.
Plussaa
- Erinomaisesti tilaa
- Reipas toimintamatka
Miinusta
- Etuistuinten laimea reisituki
- Kosketusnäyttökahlitsevuus






