Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Smart #5 Pro+ on hyvällä latausteholla varustettu tilaihme, joka pärjää möykkyisellä mökkitiellä – kaupungissa se vaikuttaa kömpelöltä

Pro+ on Smart #5-malliston pisimpien matkojen taittaja. Tilava ja takavetoinen perheauto on myös mukava.

13.12.2025 Tuulilasi
Kuuntele artikkeli · 3.41

Täyden renessanssin läpikäyneen ja sähköautoaikakauteen siirtyneen Smartin toistaiseksi suurin malli on trendikkäästi nimetty #5. Sen muotoilu on hyvin suoraviivaista ja käytännöllisyyttä tavoittelevaa, sellaisenaan jopa groteskia. Laatikkomaisen olemuksen hyvänä puolena ovat avarat tilat: #5 on tilantarjonnan osalta erinomainen perheauto, jonka hintataso pysyy vielä järjen rajoissa.

Autosta on tarjolla viisi eri varustetasoa. Heti lähtötason Pro-version yläpuolella on nyt ajettu Pro+, jossa on suurempi akkukapasiteetti ja pidempi toimintamatka. Verrattuna aiemmin ajamaamme nelivetoiseen ja huiman suorituskykyiseen #5 Brabus-versioon (TL 9/2025) on Pro+ takavetoinen, 140 kiloa kevyempi ja tarjoaa vielä 50 kilometriä pidemmän WLTP-toimintamatkan. Ajoakku on kapasiteetiltaan sama, mutta hintaeroa edullisemman Pro+:n ja huippu-Brabuksen välillä on silti tuntuvat kahdeksan tuhatta euroa. Mainittujen väliin asettuvat vielä Pulse ja rajoitetun saatavuuden Summit Edition.

Smart #5 Pro+:n ohjaamossa 13 tuuman OLED-keskinäyttö ja 10,25 tuuman mittaristonäyttö hallitsevat näkymää.
Ohjaamossa 13 tuuman OLED-keskinäyttö ja 10,25 tuuman mittaristonäyttö hallitsevat näkymää.

Takavetoinen Smart #5 yllättää – säästeliäs kuski selviää mökkireissusta ilman välilatausta

Jos takavetoisuus ei tunnu arveluttavalta – ja miksi tuntuisi näin ajonvakautuksen aikakaudella – on Pro+ varsin varteenotettava vaihtoehto pitkien etäisyyksien Suomessa.

Jos oma mökkimatka on vaikkapa parisen sataa kilometriä, pääsee säästeliäs kuljettaja tällä autolla perille ja takaisin yhdellä täydellä latauksella vaikka ilman välilatausta – arvatenkin myös talvella.

Auto kulutti koleassa syyssäässä keskimäärin 24,4 kWh sadalla, vaikka energiaa käytettiin yhtään kursailematta myös istuinten ja ohjauspyörän lämmitykseen matkustamon lisäksi.

Smart #5 Pro+:n etuistuimet tukevat etenkin selkää mukavasti, mutta reisitukea saisi olla enemmän.
Etuistuimet tukevat etenkin selkää mukavasti, mutta reisitukea saisi olla enemmän.
Takana on runsaasti niin jalka- kuin pääntilaakin, vaikka etuistuin olisi taaimmassa asennossaan.

800 V -tekniikka pelastaa pitkällä matkalla, mutta latausverkko asettaa omat rajansa

Toisaalta pitkillä siivuilla tarvittavaa pikalataustakin on ajateltu. Smartin ajoakusto perustuu edullisinta Pro-versiota lukuun ottamatta 800 voltin tekniikkaan, joka mahdollistaa nopeat pikalataukset.

Pro+:ssa 10 prosentin lataustasosta ehditään 80 prosentin tasoon parhaimmillaan 18 minuutissa, joten jo tavanomaisen pitkänmatkalaisen pikkupysähdyksen aikana homma hoituu mutkattomasti – olettaen, että 800 voltin asema sattuu matkan varrelle sopivasti. Sitten mennään taas. Onneksi Suomeen nousee suurtehoasemia koko ajan lisää.

Tilojen lisäksi Smart #5 Pro+:n parhaita puolia on ansiokkaasti säädetty jousitus ja alusta, sillä auto selviytyy vaativallakin tiellä kaikenlaisista möykyistä ja muhkuroista lakonisella tyyneydellä.

Plussaa

  • Erinomaisesti tilaa
  • Reipas toimintamatka

Miinusta

  • Etuistuinten laimea reisituki
  • Kosketusnäyttökahlitsevuus
Smart#5 Pro+:n tavaratila on hieman matala, ja vetää 470 litran verran rompetta. Välipohjan saa kahteen eri korkeuteen
Tavaratila on hieman matala, ja vetää 470 litran verran rompetta. Välipohjan saa kahteen eri korkeuteen
Smart #5 Pro+:n tuulilasin alareunan syvä kaukalo kerää hanakasti kaikkea ilmassa liikkuvaa – talvella on luvassa haasteita.
Tuulilasin alareunan syvä kaukalo kerää hanakasti kaikkea ilmassa liikkuvaa – talvella on luvassa haasteita.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt