Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Smart #5 Brabus on sähköinen perheauto steroideilla – Järjetön kiihtyvyys, mutta ärsyttävä käyttöliittymä

Smartin toistaiseksi kookkain malli on Brabus-versiona vie perheauton äärirajoille. Tilaa ja vauhtia riittää, mutta turha kikkailu syö ajonautintoa ja lipsuu digiähkyn puolelle.

13.9.2025 Tuulilasi
Kuuntele artikkeli · 6.19

Koeajon kuunneltava versio on tehty tekoälyn avulla. Anna palautetta audiosta sähköpostilla apu360@a-lehdet.fi tai artikkelin lopussa olevalla lomakkeella.

Totaalisen renessanssin kokenut Smart elää uutta aikaa. Enää ei valmisteta pikkuruisia, hybridimoottoreiden vauhdittamia kaupunkiautoja, vaan kunnon kokoisia täyssähköpelejä. Kiinalaisvaikutus on uuden aikakauden Smarteissa vahvaa, ja Kiinan Huzhousta tulee myös uusin, #5-mallinimen saanut kookas crossover. Se on aiempiin nyky-Smarteihin verrattuna sukunäköisesti muotoiltu, hieman kaappimainen, tila-automaisiakin piirteitä omaava uutuus.

Smart #5:n mallisortimentissa ovat lähtötason kohtalaisen hyvin varusteltu Pro, pidemmän toimintamatkan Pro+, teknologiapainotteinen Pulse, eksklusiivinen (rajoitetun ajan myynnissä oleva) Summit Edition sekä koeajamamme suorituskykypainotteinen Brabus. Brabushan tunnetaan saksalaisena virityspajana, joka on pian jo 50 vuoden ajan keskittynyt erityisesti Mercedes-Benzin, mutta myös Maybachin ja Smartin eri mallien suorituskyvyn parantamiseen.

Smart #5 Brabusin etuistuimet tukevat selkää mukavasti ja hyvän ajoasennon löytäminen on helppoa. Reisitukea saisi olla enemmän.
Etuistuimet tukevat selkää mukavasti ja hyvän ajoasennon löytäminen on helppoa. Reisitukea saisi olla enemmän.
Smart #5 Brabusin takana on runsaasti niin jalka- kuin pääntilaa, vaikka etuistuin olisi taaimmassa asennossaan. Keskipaikka on kova.
Takana on runsaasti niin jalka- kuin pääntilaa, vaikka etuistuin olisi taaimmassa asennossaan. Keskipaikka on kova.

Smart #5 Brabusin osalta kyseessä on vauhdikkaimman version luominen yhtiöiden yhteistyönä, kuten oli jo #1:n kanssa. Kun alemmat Pro- ja Pro+ -versiot ovat takavetoisia, ovat ylemmät #5-varustetasot aina nelivetoisia.

Ja paukkuja, niitä totisesti tästä etäisesti pikkubussia muistuttavasta Smartista löytyy. Brabus-versiossa sähkömoottorit jauhavat etu- ja taka-akseleilla yhteensä 646 hevosvoiman tehot ja 710 newtonmetrin väännön. Niiden turvin tämä lähemmäs 2,5 tonnin sähkökaappi linkoutuu sellaiseen lentoon, ettei paremmasta viisipaikkaiselle perheautolle väliä. Nollasta sataseen ehditään alle neljässä sekunnissa, mikä pistää jo miettimään tolkullisuuden rajoja.

Smart #5 Brabusin etutilat ovat erittäin avarat ja kuljettajan paikalle on helppo käydä. Kojelautanäkymää hallitsevat näytöt.
Etutilat ovat erittäin avarat ja kuljettajan paikalle on helppo käydä. Kojelautanäkymää hallitsevat näytöt.
Smart #5 Brabusin kaksi 13-tuumaista kojelautanäyttöä ovat autoilun tätä päivää.
Kaksi 13-tuumaista kojelautanäyttöä ovat autoilun tätä päivää.
Smart #5 Brabusin tavaratila on hieman matala, vetäen 470 litraa. Välipohjan saa kahteen eri korkeuteen.
Tavaratila on hieman matala, vetäen 470 litraa. Välipohjan saa kahteen eri korkeuteen.

Toisaalta #5 on myös erinomainen perusperheauto, jolla voi ajella kaikessa rauhassa liikaa hötkyilemättä. Tilaa on kantikkaan muodon takia erinomaisesti niin edessä kuin takanakin, ja runsas varustelu mukavoittaa matkantekoa. Sisätilat ovat hyvin modernit, ja niissä harmittaa lähinnä vain Smartin ratkaisu poistaa ohjaamosta likipitäen kaikki fyysiset painikkeet. Käytännössä kaikkia mukavuus- ja turvavarusteita hallitaan keskinäytöltä, mikä ei ole kognitiivisen ergonomian kannalta paras ratkaisu.

Nelivetoinen #5 Brabus kulutti hellejakson lähes 900 kilometrin koeajojaksolla keskimäärin 23,3 kWh sadalla, kun keskinopeus oli sekalaisessa ajossa korkeahko 61 km/h. Toimintamatkaa järjestyi siten täydellä latauksella hieman reilut 400 kilometriä.

Smart #5 Brabus

  • Moottori Sähkömoottorit x 2
  • Teho/vääntö 475 kW(646 hv)/710Nm
  • Voimansiirto Neliveto, automaatti 0−100 km/h 3,8 s
  • Huippunopeus 210 km/h
  • Akkukapasiteetti 94,0 kWh (netto)
  • Lataus ac/dc 22 kW/400 kW
  • Yhd. EU-kulutus 19,9 kWh/100 km
  • WLTP-toimintamatka 540 km
  • Mitat Pituus 4 692 mm, leveys 1 920 mm, korkeus 1 705 mm, akseliväli 2 900 mm, perävaunu 750/1600 kg, tavaratila 470+47, omamassa 2400 kg
  • Koeajettu auto vakiovarustein: 61 990 €
  • Mallisto alkaen: 47 390 €

Kenelle?

Isohkoa, todella suorituskykyistä sähköistä perhepirssiä etsivälle on tässä vaihtoehto. 5 vuoden takuu (ajoakku 8 v / 200 000 km) luo uskoa tulevaan.

Kommentti

On perusteltua kysyä, kuinka paljon viisipaikkaisessa perheautossa pitää olla potkua. No, tässä sitä on enemmän kuin tarpeeksi. Vauhtipedaalin kanssa saa todellakin olla tarkkana, varsinkin talvella.

Plussaa

  • Tilava matkustamo

  • Verraton suorituskyky

Miinusta

  • Painostava digiähky

  • Etuistuinten laimea reisituki

Smart #5 Brabus tekniset tiedot taulukossa, lue tai kuuntele Tuulilasin koeajo

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt