
Smart #3 Pro+ 62 kWh – Kuljettaja voi räätälöidä tämän auton itselleen sopivaksi – Käyttötestin osa 3
Ohjaustuntumassa on mukavasti tunnokkutta. Sitä saa halutessaan lisääkin valitsemalla ajotiloista sporttimoodin, mutta rehellisyyden nimissä perusasetus Comfortilla pärjää oikein mainiosti. Kolmas vaihtoehto on Eco.

Ei mitään uutta auringon alla – siis jos Smart #3:n ajettavuudesta puhutaan. Autolla on yksinkertaisesti ilo ajaa. Jousitus on toteutettu McPherson-joustintuilla ja viiden tukivarren Multi-Link -jousituksella. Alusta on viritetty napakaksi – mutta ei liian. Useimmat autoilijat tykkäävät juuri tällaisesta kompromissista mukavuuden ja tömäkkyyden välillä.
Ohjaustuntumassa on mukavasti tunnokkutta. Sitä saa halutessaan lisääkin valitsemalla ajotiloista sporttimoodin, mutta rehellisyyden nimissä perusasetus Comfortilla pärjää oikein mainiosti. Kolmas vaihtoehto on Eco-asetus, jossa vauhtipolkimen säätökäyrää on hieman loivennettu ja kulutusta siten suitsittu.
Tämä on tietenkin nykypäivää: kuljettaja voi omilla valinnoillaan ikään kuin räätälöidä auton itselleen juuri sopivaksi. Toisaalta pistää miettimään, kuinka moni näillä ajomoodeilla oikeasti jaksaa pelailla? Smart #3:ssa perusasetus Comfort toimii oikein mainiosti.
Ainoa räätälöinti, mitä Smartissa tulee jatkuvasti tehtyä, liittyy ajoavustimiin. Näytöstä saa inaktivoitua ärhäkän kaistavahdin sekä asetettua jarrutusenergian talteenoton lähes rullaavaan tilaan. Onneksi nämä molemmat asetukset löytyvät vain yhden valikon takaa.
