Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Skoda Scala – 30 000 eurolla saa todellisen kansanauton, jossa on kaikki kohdallaan

Skoda Scala on oiva pienen perheen ykkösauto, ja isomman porukan kakkosauto. Malliston edullisimmat versiot on hinnoiteltu todella houkuttelevasti.

Päivitetty 16.12.2024 | Alkuperäinen julkaisu 18.9.2024
16.12.2024 Tuulilasi

Skoda Scalassa on nyt uudennäköiset puskurit ja maski. Ajovaloihinkin on satsattu. Tarjolla on Matrix LED -ajovalot ja LED-etusumuvalot. Nämä ovat tietysti kivoja juttuja, mutta ei näillä uudistuksilla ole kokonaisuuden kannalta järisyttävän suurta merkitystä. Olennaista on se, että Scala on perusteiltaan eräänlainen järkiauton ääri-ilmentymä. Vaikka Scala esiteltiin alunperin jo vuonna 2018, se on edelleen ihan käypää valuuttaa.

Scala on kooltaan juuri parahultainen. Se ei ole iso, mutta ei mikään nysäkään. Pituutta on 4,3 metriä ja akseliväliä 2,6 metriä. Näillä parametreillä syntyy auto, jolla on monta ottajaa. Suomi on todellinen Skoda-maa, ja ilmankos näihin Scaloihin törmää jatkuvalla syötöllä. Skodalla on jo pitkään ollut taito rakentaa automalleja, jotka sijoittuvat eri kokoluokkien väliin. Scala on tästä hyvä esimerkki. Se ei ole missään nimessä pikkuauto, muttei myöskään keskiluokan edustaja. Tilaa on muuten hyvin, mutta takapenkille kaipaisi lisäsenttejä. Jos takatilat ovat se ratkaiseva tekijä, kannattaa lähteä katselemaan Octaviaa, joka onkin sitten se tsekkimerkin todellinen ykköshitti.

Skoda Scalan etupenkkiläisillä on lokoisat oltavat.
Etupenkkiläisillä on lokoisat oltavat.
Skoda Scalan takapenkille kaivataan lisää polvitilaa.
Taakse kaivataan lisää polvitilaa.

Me saimme ajoon Scala Stylen, jonka moottori oli 1,0-litrainen TSI-bensaturbo. Litran kone saattaa kuulostaa vähävoimaiselta, mutta moottori on luonteeltaan huomattavan nöyrä. Tehoa siitä irtoaa 116 hevosvoimaa, mutta tärkeämpää on se, että 200 newtonmetrin huippuvääntö on käytössä jo kierrosluvulla 2 000 r/min. Seitsenpykäläinen DSG-automaatti on sovitettu hyvin moottorin pariksi. Se suosii aina mahdollisimman suuria pykäliä. Sekalaisessa ajossa ajotietokoneen näytöllä vilisi tyypillisesti viitosella alkavia lukemia. Nykyään autojen polttoainesäiliöiden vetoisuudet ovat laskusuunnassa. Onneksi Scalassa on vielä ihan asiallinen 50 litran tankki, jolloin autolla on helppo päästä lähes 1 000 kilometrin toimintamatkaan.

Vaikka normipyöritys taajamissa sujuu tosi joustavasti, moottorin pientä iskutilavuutta ja tehoa ei voi olla huomaamatta kun lähdetään maantielle. Kyllä Scalalla rekasta ohi pääsee, mutta kaasupoljin on tuolloin pidettävä määrätietoisesti lattiassa. Ajettavuudeltaan Scala on harmiton ja perusvarma. Mikään sportti se ei ole, mutta eipä tässä olla sellaista hakemassakaan.

Maltillisesti lisävarustettu koeajoyksilömme lähtisi kaupasta mukaan 31 476 eurolla. Edullista ja siksi kysyttyä – vai mitä?

Skoda Scalan ohjaamo on konstailemattoman selkeä ja käyttömukava
Ohjaamo on konstailemattoman selkeä ja käyttömukava.
Skodan Scalan perinteinen käsijarrukahva kuuluu katoavan kansanperinteen piiriin. Sääli, sillä sen avulla auto kääntyy tarvittaessa näppärästi.
Perinteinen käsijarrukahva kuuluu katoavan kansanperinteen piiriin. Sääli, sillä sen avulla auto kääntyy tarvittaessa näppärästi.

Kommentti

Scalalla on Skodan sortimentissa melkein identtinen sisarmalli Kamiq. Kamiq on ehkä vähän Scalaa trendikkäämpi, koska se on olemukseltaan Scalaa katumaasturimaisempi.

Lauri Larmela –

Plussaa

  • Pieni kulutus

  • Asialliset ajo-ominaisuudet

Miinusta

  • Niukat takatilat

Skoda Scalan tavaratilan verkot ovat Skodan tavaramerkki.
Tavaratilan verkot ovat Skodan tavaramerkki.
Skoda Scalaan on saatu rakennettua harmittomat ja asialliset ajo-ominaisuudet. Scala kulkee maantiellä hyvin suoraan, ja pörrää näppärästi taajamissa.
Tähänkin Skodaan on saatu rakennettua harmittomat ja asialliset ajo-ominaisuudet. Scala kulkee maantiellä hyvin suoraan, ja pörrää näppärästi taajamissa.
Skoda Scala tekniset tiedot 2024 | Tuulilasin koeajo.
Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt