
Skoda Scala – 30 000 eurolla saa todellisen kansanauton, jossa on kaikki kohdallaan
Skoda Scala on oiva pienen perheen ykkösauto, ja isomman porukan kakkosauto. Malliston edullisimmat versiot on hinnoiteltu todella houkuttelevasti.
Skoda Scalassa on nyt uudennäköiset puskurit ja maski. Ajovaloihinkin on satsattu. Tarjolla on Matrix LED -ajovalot ja LED-etusumuvalot. Nämä ovat tietysti kivoja juttuja, mutta ei näillä uudistuksilla ole kokonaisuuden kannalta järisyttävän suurta merkitystä. Olennaista on se, että Scala on perusteiltaan eräänlainen järkiauton ääri-ilmentymä. Vaikka Scala esiteltiin alunperin jo vuonna 2018, se on edelleen ihan käypää valuuttaa.
Scala on kooltaan juuri parahultainen. Se ei ole iso, mutta ei mikään nysäkään. Pituutta on 4,3 metriä ja akseliväliä 2,6 metriä. Näillä parametreillä syntyy auto, jolla on monta ottajaa. Suomi on todellinen Skoda-maa, ja ilmankos näihin Scaloihin törmää jatkuvalla syötöllä. Skodalla on jo pitkään ollut taito rakentaa automalleja, jotka sijoittuvat eri kokoluokkien väliin. Scala on tästä hyvä esimerkki. Se ei ole missään nimessä pikkuauto, muttei myöskään keskiluokan edustaja. Tilaa on muuten hyvin, mutta takapenkille kaipaisi lisäsenttejä. Jos takatilat ovat se ratkaiseva tekijä, kannattaa lähteä katselemaan Octaviaa, joka onkin sitten se tsekkimerkin todellinen ykköshitti.


Me saimme ajoon Scala Stylen, jonka moottori oli 1,0-litrainen TSI-bensaturbo. Litran kone saattaa kuulostaa vähävoimaiselta, mutta moottori on luonteeltaan huomattavan nöyrä. Tehoa siitä irtoaa 116 hevosvoimaa, mutta tärkeämpää on se, että 200 newtonmetrin huippuvääntö on käytössä jo kierrosluvulla 2 000 r/min. Seitsenpykäläinen DSG-automaatti on sovitettu hyvin moottorin pariksi. Se suosii aina mahdollisimman suuria pykäliä. Sekalaisessa ajossa ajotietokoneen näytöllä vilisi tyypillisesti viitosella alkavia lukemia. Nykyään autojen polttoainesäiliöiden vetoisuudet ovat laskusuunnassa. Onneksi Scalassa on vielä ihan asiallinen 50 litran tankki, jolloin autolla on helppo päästä lähes 1 000 kilometrin toimintamatkaan.
Vaikka normipyöritys taajamissa sujuu tosi joustavasti, moottorin pientä iskutilavuutta ja tehoa ei voi olla huomaamatta kun lähdetään maantielle. Kyllä Scalalla rekasta ohi pääsee, mutta kaasupoljin on tuolloin pidettävä määrätietoisesti lattiassa. Ajettavuudeltaan Scala on harmiton ja perusvarma. Mikään sportti se ei ole, mutta eipä tässä olla sellaista hakemassakaan.
Maltillisesti lisävarustettu koeajoyksilömme lähtisi kaupasta mukaan 31 476 eurolla. Edullista ja siksi kysyttyä – vai mitä?


Kommentti
Scalalla on Skodan sortimentissa melkein identtinen sisarmalli Kamiq. Kamiq on ehkä vähän Scalaa trendikkäämpi, koska se on olemukseltaan Scalaa katumaasturimaisempi.
– Lauri Larmela –
Plussaa
Pieni kulutus
Asialliset ajo-ominaisuudet
Miinusta
Niukat takatilat


