
Škoda Octavia Combi – Helppo kevythybridi ekohenkiselle kuluttajalle
Farkku-Octavia on aina varma valinta. Nyt ajoimme kevythybridin. Ajettavuudeltaan yleismiellyttävällä ja leppoisalla arkiautolla lähtee mielellään pidempäänkin reissuun.
Kun hyppää Octavian rattiin, tunne on vähän samanlainen kuin menisi vierailulle vanhan tutun luo – nimenomaan myönteisessä mielessä. Tylsyydestä ei ole pelkoa, vaan juttu luistaa, ja homma pelittää. Taisin ajaa Octaviaa ensimmäisen kerran joskus vuonna 1996. Sittemmin mallisukupolvet ovat vaihtuneet, ja olen ajanut kymmeniä Octavian eri versioita.
Yksi mieleenpainuvimmista kokemuksista oli ykkössukupolven 1.9 TDI jostain 1990-luvun lopulta. Tuulilasissa oli tuollainen auto vähän pidemmässä ajossa 2010-luvun puolivälissä. Sen mittarissa oli yli 400 000 kilometriä, mutta auto kulki siististi, ja ennen kaikkea taloudellisesti.
Dieseliä meni tyypillisesti noin 5,0 l/100 km. No, lähipäästöt taisivat toisaalta olla tyypillistä afrikkalaista tasoa, ja melu myös: TDI piti kauheaa jyskettä, varsinkin kylmänä. Mietin joskus, että onkohan tuo Octavia vielä elävien kirjoissa. Mahdollista se on, kuten autotarina tämän lehden sivulla 58 osoittaa.

Nyt on ajossa ihan toisenlainen Octavia, uusi ja moderni 1.5 TSI eTEC. Koodi tarkoittaa kevythybridiä, eli 150-hevosvoimaisen bensakoneen apuna on hihnavetoinen starttigeneraattori. Tämä ratkaisu on laiskan ekomiehen mieleen, sillä minkäänlaisia johtosulkeisia ei ole ohjelmassa. Starttigeneraattori kerää jarrutusenergiaa talteen, ja keventää sitten mahdollisuuksien mukaan bensiinimoottorin kuormaa. Näin säästetään polttoainetta, mutta järjestelmän täsmällistä vaikutusta kulutukseen on vaikea arvioida.
Viitosella alkaviin lukuihin on joka tapauksessa helppo päästä. 1,5-litrainen TSI on oikein miellyttävä voimanlähde. Koska vääntöä on käytössä 250 Nm jo tasolla 1 500 r/min, koneen kiekumista ei tarvitse kuunnella juuri missään tilanteessa – DSG-laatikko hoitaa tehtävänsä mainiosti.
Ajettavuudeltaan Octavia on tunnetusti yleismiellyttävä auto. Nyt ei puhuta mistään sportista, vaan leppoisesta arkiautosta. Octavian suuntavakaus on niin hyvä, että sillä lähtee mielellään pidempäänkin reissuun. Jousitus on jämäkkä, mutta samalla kertaa mukava.



Tämä on vähän vanhan kertausta, mutta tapaan sanoa, että Octaviaan tutustuminen kannattaisi aloittaa aina takakontista. Ruumassa kun on tilaa 600 litran verran. Lukema on tässä kokoluokassa aika lailla lyömätön. Lataushybridiversioissa tavaratila on selvästi vaatimattomampi. Se akku, se akku. Tämän Octavian takakonttiin menee ihan heittämällä melkein mitä vaan. Hyvät tavaraverkot ja kassikoukut kuuluvat pakettiin.
Etupenkkiläisillä on oikein mainiot tilat, ja taaksekin mahtuu, ellei edessä matkusta 190-senttisiä hujoppeja. Nyt koeajetun Octavian etuistuimet olivat todella tanakkaa sorttia. Ne olivat niin tuhdin paksut, että takajalkatila tuntui normaalia ahtaammalta.
Style-varusteinen eTEC maksaa 38 000 euroa. Ei ihan halpa hinta, mutta tässä tapauksessa rahoilleen saa kyllä poikkeuksellisen paljon vastiketta.


Škoda Octavia Combi 1.5TSI Style eTEC DSG
- Moottori Rivi-4, bensiini, turbo + starttigeneraattori
- Iskutilavuus 1 498 cm3
- Teho 110 kW (150 hv) / 5 000 r/min
- Vääntö 250 Nm / 1 500 r/min
- Voimansiirto Etuveto, 7-v. automaatti
- 0−100 km/h 8,6 s
- Huippunopeus 229 km/h
- Yhd. EU-kulutus 5,3 l/100 km
- CO2-päästöt 120 g/km
- Mitat Pituus 4 689 mm, leveys 1 829mm, korkeus 1 470 mm, akseliväli 2 686 mm, tavaratila 600 l
- Omamassa 1 531 kg
- Plussaa Valtava tavaratila, kohtuullinen kulutus
- Miinusta Takapolvitila voisi olla vähän reilumpi
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 38 316 €, mallisto alkaen: 32 730 €
Kenelle?
Tämä auto sopii aika monelle. Katsokaapa vaikka viime vuosien rekisteröintitilastoja! Käypä yleiskone arkeen ja juhlaan.
