
Skoda Kodiaq 1.4 TSI ACT Ambition DSG vm. 2017 – Lempeä jättiläinen
Olisiko tilan tarvetta? Vuoden 2017 Skoda Kodiaqissa sitä riittää vaikka muille jakaa.
Haussa oli iso auto. Olimme ennakkoluulottomia sekä merkin että korimallin suhteen. Takaraivossa kuumotti ajatus muhkeasta farkku-Volvosta, mutta sopivan hintaista ei tahtonut löytyä. Volvot ovat kysyttyä kamaa, ja siksi niiden hinnat ovat aina ylärekisterissä. Olimme asettaneet ostobudjetin ylärajan 25 000 euroon, joten otimme lusikan kauniiseen käteen ja jatkoimme pyörimistä LänsiAuton vaihtoautohallissa. Hylkäsimme yhden Ford Mondeon, ja teimme lopulta todella tylsän, mutta suomalaisille tyypillisen valinnan: automme on Skoda Kodiaq. Kuten monet meistä tietävät, kyseessä on todella tilava peli. Tämä oli meille pääasia.
Kodiaq oli vuodelta 2017, ja sen hintalapussa luki 27 400 euroa. Eli vähän se meidän budjettimme paukkui, mutta nyt oli pakko joustaa ja kaivaa kuvetta vähän syvemmältä. Monet Kodiaqit ovat dieseleitä, mutta tämän yksilön keulalla oli 1,4-litrainen bensaturbo. Siitä irtoaa 150 hevosvoimaa, minkä arvelimme riittävän hyvinkin letkeään menoon.

Lähemmässä tarkastelussa Kodiaqimme osoittautui erittäin siistiksi yksilöksi, mikä ei ole sinänsä ihme, sillä autolla oli ajettu vain 113 000 kilometriä. Vilkaisu varustelistaan kertoi, että käsissä oli aikamoinen runsaudensarvi. Tässä muutama poiminta: polttoainekäyttöinen lisälämmitin kaukosäätimellä, mukautuva vakionopeudensäädin, kaukovaloautomatiikka, avaimeton kulku ja käynnistys ynnä muuta ynnä muuta.


Nyt sitten ylistyslaulu niistä tiloista. Kun Kodiaqin sivuprofiilia katsoo, huomio kiinnittyy välittömästi takaoveen: se on poikkeuksellisen pitkä. Tämä lupaa avaraa tunnelmaa takapenkille. Ja lupaus myös pitää: vain harvassa autossa kaksi 190-senttistä ihmistä mahtuu istumaan mukavasti peräkanaa. Kodiaq on yksi näistä harvinaisuuksista. Lisäplussaa tulee siitä, että istuma-asento sekä edessä että takana on todella ryhdikäs. Takana on niin väljää, että isollakaan matkustajalla ei päälaki osu kattoon. Kulku sisään ja ulos on korin korkeuden ansiosta vaivatonta. Tavaratila on järkyttävän kokoinen. Volyymia on peräti 835 litran verran, mikä on kerta kaikkiaan lyömätön lukema.


Kuskin työsarka ei ole pitkälläkään matkalla kovin rankka, sillä Kodiaqin alusta toimii todella sulavasti. Suuntavakaus on erinomainen, ja hyvin kantava jousitus mukava. Tämä Skoda on tietysti parhaimmillaan maantieajossa, mutta kyllä sillä taajamissakin kivasti sukkuloi. Vaikka auto on kookas, se ei tunnu liian möhkölta parkkihalleissakaan. Korkea kori auttaa asiaa, sillä näkyvyys ulos on erinomainen.
Ja kuten jo heti kärkeen oletimme, 150-heppainen turbokone on näinkin isoon autoon aivan riittävän tehokas. DSG-automaatti hoitaa tehtävänsä mallikkaasti.
Viimeiset dinosaurukset
Skodan emoyhtiö Volkswagen on ilmoittanut, että nyt tuotannossa oleva Golf on vuonna 1974 alkaneen legendaarisen sarjan viimeinen malli, jossa käytetään polttomoottoreita. Seuraavassa sukupolvessa siirrytään kokonaan sähköön.
Voi vain arvuutella sitä, mikä on Skodan suunnitelma. Tehtaan mallistosta löytyy jo Enyaq muutamana versiona, mutta muita sähköautoja ei Skodalla toistaiseksi ole. Kun Kodiaqin malli vaihtuu, tarjolle tulee takuuvarmasti lataushybridi. Ja kävisiköhän niin, että kovin suositut dieselversiot jäävät pois valikoimista? Tämä olisi sääli, sillä kun 150-heppaisella TDI-Kodiaqilla ajaa maltillisesti, niin yhdellä tankillisella pääsee helposti 1 000 kilometriä. Tämä on parhaisiinkin sähköautoihin verrattuna aivan ylivertainen suoritus. "Pikalataus" tankkauspistoolillakin vie vain pari kolme minuuttia.
Polttomoottoriautot eivät ihan heti katoa Suomen teiltä, koska autokantamme on niin iäkästä. Huolettomalle liikkujalle tämä tietenkin sopii. Polttomoottoriautoilla sen kun mennä jollotetaan, mutta sähköautoilu vaatii pidemmillä reissuilla vielä aika paljon suunnitelmallisuutta.
– Lauri Larmela –
Skoda Kodiaq vm. 2017 1.4 TSI ACT Ambition DSG
- Moottori Rivi-4, bensiini, turbo
- Iskutilavuus 1 395 cm3
- Teho 110 kW (150 hv)
- Voimansiirto Etuveto, automaattivaihteisto
- 0−100 km/h 9,6 s
- Huippunopeus 197 km/h
- Yhd. EU-kulutus 6,3 l/100 km
- CO2-päästöt 143 g/km
- Mitat Pituus: 4 697 mm, leveys: 1 882 mm, korkeus: 1 676 mm, tavaratila: 835 l
- Omamassa 1 550 kg
- Hinta maaliskuussa 2023 27 400 €, LänsiAuto, Espoo
Kenelle?
Skoda Kodiaq sopii käyttäjälle, joka haluaa itselleen todella tilavan ja turvallisen auton. Perhesukkula vailla vertaa.
