Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Skoda Karoq 1.5 TSI SportLine DSG – Keskikokoinen katumaasturi perheen yleiskoneeksi

Jos haluaa keskikokoisen katumaasturin, Skoda Karoq on oiva valinta.

27.4.2023 Tuulilasi

Skodan keskikokoinen katumaasturi ei ole enää ihan tuore tapaus, sillä malli esiteltiin jo vuonna 2017. Niinpä Skodan oli ryhdyttävä automaailman yleisen käytännön mukaan hommiin, eli uudistustöihin. Urakka tehtiin perinteisellä kaavalla, siis kasvohuuhtelulla. Viime vuonna uudistuneen mallin tunnistaa entistä isommasta, kuusikulmaisesta Skoda-maskista ja uuden näköisistä ajovaloista. Myös takavaloissa on uusi ilme.

Karoq-mallisto on Skodan tapaan hyvin lavea. Karoqin rattiin pääsee jopa hiukan alle 30 000 eurolla. Silloin alla on kolmipyttyisellä litran koneella varustettu Ambition-varusteinen auto. Bensapuolella ovat tarjolla myös 1,5- ja 2,0-litraiset nelikot. Moni merkki on siivonnut viime aikoina dieselit tyystin pois valikoimistaan, mutta Skoda ui ilahduttavasti vastavirtaan: Kaksilitraisia diesel-Karoqeja löytyy peräti yhdeksänä eri versiona. Niistä edullisin maksaa 32 000 euroa. Monelle paljon ajavalle diesel on yhä järkiratkaisu.

Meille osui ajoon 1.5 TSI SportLine DSG-automaatilla varustettuna. Se maksaa 43 000 euroa. Reilun tonnin halvemmalla saisi nelivetodieselin, joka houkuttelisi minua aika lailla. Nyt on kuitenkin tyydyttävä bensiinimoottoriin ja etuvetoon.

Skoda Karoq 1.5 TSI SportLine DSG etuistuin.
Edessä on mukavat oltavat. Istuma-asento on ryhdikäs.
Skoda Karoq 1.5 TSI SportLine DSG takaistuin
Taakse kaivataan lisää polvitilaa.

1,5-litraisesta TSI-nelosesta irtoaa mukavat 150 hevosvoimaa. Vääntöäkin piisaa 250 newtonmetrin verran. Mikä olennaisinta, vääntöhuippu on käytössä jo kierrosluvulla 1 500 r/min. DSG-automaatti on sovitettu hyvin yhteen moottorin kanssa. Tomaatti pitää koko ajan mahdollisimman ison pykälän silmässä, joten moottorin murinoita ei tarvitse juurikaan kuunnella.

Karoq on kooltaan selvästi pienempi kuin isoveljensä Kodiaq. Kummatkin, sinänsä hauskat, mallinimet juontuvat muuten Alaskan alkuperäiskansojen kielistä. Kodiaq on massiivinen kruiseri, jossa on parhaimmillaan seitsemän istumapaikkaa. Karoqin takaistuimelle mahtuu kohtalaisesti kaksi aikuista, jos edessä ei istu koripalloilijoita. Yli 500-litrainen tavaratila on riittävän kookas.

Skoda Karoq 1.5 TSI SportLine DSG kojelauta
Kojelauta on asiallinen, kuten Skodissa lähes aina.
Skoda Karoq 1.5 TSI SportLine DSG lämmityksen säätimet
Lämpöjä säädetään niin sanotusti vanhanaikaisilla kiertokytkimillä. Ihanaa.

Karoq on katumaasturiluokan kanssasisariensa tapaan hiukan normaalia henkilöautoa korkeampi. Niinpä sen ohjaimiin on kiva käydä. Etuistuimet ovat kookkaat ja mukavan tukevat – takalisto ja selkä eivät puudu pitkälläkään taipaleella. Ajettavuudeltaan Karoq on juuri niin yleispätevä kuin olettaa sopii. Jousitus on sopivan jämäkkä, mutta ei millään muotoa pintakova, kuten joissakin muissa tämän autoluokan malleissa. Ohjaustuntuma on hyvä ja suuntavakaus erinomainen. Vaikka nyt ajettiin Sportline-versiota, ei pidä kuvitella, että tässä Karoqissa olisi jotain erityisen urheilullista. Kyseessä on vain varustetaso, jonka tunnistaa vaikkapa mustista koristelistoista.

Karoq on oikein toimiva paketti, mutta koska koeajo osui lumikeleille, jäin kaipaamaan nelivetoa. Kohta on tietysti kesä, mutta sen jälkeen iskee taas talvi. Näin se homma Suomessa rullaa.

Skoda Karoq 1.5 TSI SportLine DSG tavaratila
Tavaratila on sopivan iso. Verkoista kiitos. Ne estävät turhan hölskeen.
Skoda Karoq 1.5 TSI SportLine DSG Tuulilasin koeajossa

Skoda Karoq 1.5 TSI SportLine DSG

  • Moottori Rivi-4, bensiini, turbo
  • Iskutilavuus 1 498 cm3
  • Teho 110 kW (150 hv) / 5 000 r/min
  • Vääntö 250 Nm / 1 500 r/min
  • Voimansiirto Etuveto, 7-v. automaatti
  • 0−100 km/h 9,1 s
  • Huippunopeus 210 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 6,1 l/100 km
  • CO2-päästöt 139 g/km
  • Mitat Pituus 4 382 mm, leveys 1 841 mm, korkeus 1 624 mm, akseliväli 2 638 mm, tavaratila 521 l
  • Omamassa 1 633 kg
  • Plussaa Sulava voimalinja, vaivaton ajettavuus
  • Miinusta Melko niukat takatilat
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 43 138 €, mallisto alkaen: 29 486 €

Kenelle?

Skoda Karoq sopii mainiosti pienen perheen yleiskoneeksi. Tilat riittävät hyvin, jos takapenkillä matkaa keskenkasvuisia nuoria.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt