Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Škoda Fabia – Konstailematon pikkuauto, joka sopii mihin tahansa käyttötarkoitukseen

Škoda Fabia on tasapainoinen menopeli, jolla ajaa mielikseen.

25.5.2023 Tuulilasi

Joskus on hyvä palata perusasioiden äärelle. Tämä Skoda Fabia on tästä hyvä esimerkki. Fabia on konstailematon pikkuauto, jossa ei ole kerta kaikkiaan mitään erikoista. Kaiken maailman crossovereiden ja citymaastureiden joukossa Fabia on poikkeuksellisen tervehenkinen tapaus.

Aloitetaanpa voimalinjasta. Keulalla on litrainen kolmipytty, jonka kyljessä on toki turbo. Tällä konstilla pikkukoneesta saadaan irti aivan riittävät 110 hevosvoimaa. Vielä olennaisempaa on se, että tarjolla on kivasti vääntöä jo alakierroksilla. 200 newtonmetriä irtoaa jo lukemalla 2 000 r/min. Tyhjäkäynnin tuntumassa koneen veto on hiukan ohutta, mutta heti kun kierrokset saadaan toiselle tuhannelle, meno muuttuu jouhevaksi. 5,1 litran normikulutuslukema lupaa edullisia kilometrejä. Vaihtelevassa ajossa on helppo päästä alle kuuden litran suoritukseen.

Moottorin jatkeena on kuusipykäläinen manuaali. Tällainen ratkaisu alkaa olla nykyään jo melkoinen harvinaisuus. Jos on tottunut automaattiin, voi perinteinen käsivaihteisto tuntua jopa pelottavalta. Tässä kohdin on pakko sanoa, että manuaalivaihteiston operointi on eräänlainen kansalaistaito – jokaisen autoilijan pitäisi hallita se. Fabian laatikko toimii kevyesti ja täsmällisesti, samoin kytkin. Tyyliin sopivasti myös Fabian seisontajarru on perinteistä kahvamallia. Tällaisella kässärillä auton saa tarvittaessa käännettyä talviliukkailla näppärästi. Sähköisellä seisontajarrulla käsijarrukäännökset eivät onnistu sitten millään.

Kuusipykäläistä käsiaskia on ilo hämmentää.

Kojelaudasta löytyy toki se pakollinen keskinäyttö, mutta mukana on myös perinteisiä kytkimiä. Niistä tärkeimmät ovat lämmityslaitteen säätimet, jotka ovat perinteistä kierrettävää mallia. Ne ovat hipaisukytkimiin verrattuna paljon helppokäyttöisemmät – lämmön säätely onnistuu myös hanskat kädessä.

Kojelaudassa ei ole liiemmin konstailtu. Hyvä niin.

Fabialla on pituutta vain hiukan yli neljä metriä. Tällaiseen koppaan ei rakenneta mitään mahtitiloja. Edessä on ihan väljää, mutta takaistuin sopii vain keskenkasvuisille matkustajille. Tavaratila vetää 380 litraa, mikä on töpöperäiselle pikkuautolle tyypillinen lukema.

Edessä on jopa yllättävän väljää.
Takaistuin on ahdas.

Ajettavuudeltaan Fabia tuntuu kokoistaan suuremmalta. Skodan suuntavakaus on niin hyvä, että Fabialla voi surutta lähteä pidemmällekin maantietaipaleelle. Hyvä ohjaustuntuma tekee ajamisesta miellyttävää. Jousitus ei ole pintakova, kuten asian laita monissa pikkuautoissa valitettavasti on.

Tavaratila on riittävän kookas. Sidontaverkot ovat Skodan tavaramerkki.

Fabia-malliston hinnat alkavat 20 000 euron tasolta. Koeajoautomme ei ollut noin edullinen, sillä se oli varustetasoa Style. Runsasta vakiovarustusta oli täydennetty muutamilla lisäherkuilla. Näin hintalappuun kirjataan 25 919 euron lukema. Ei mikään erikoistarjous, mutta selvästi alle 30 000 euron kipurajan.

Skoda Fabia 110 TSI Style

  • Moottori Rivi-3, bensiini, turbo
  • Iskutilavuus 999 cm3
  • Teho 81 kW (110 hv) / 5 500 r/min Vääntö 200 Nm / 2 000 r/min Voimansiirto Etuveto, 6-v. manuaali
  • 0−100 km/h 9,9 s
  • Huippunopeus 203 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 5,1 l/100 km
  • CO2-päästöt 116 g/km
  • Mitat Pituus 4 108 mm, leveys 1 780 mm, korkeus 1 482 mm, akseliväli 2 552 mm, tavaratila 380 l
  • Omamassa 1 211 kg
  • Plussaa Hyvä ajaa, moottorin nöyrä luonne
  • Miinusta Pienet takatilat
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein: 23 644 €, mallisto alkaen: 20 539 €

Kenelle?

Škoda Fabia sopii perheen kakkosautoksi sekä pariskunnan tai sinkun ykkösautoksi. Soiva peli oikeastaan mihin tahansa käyttötarkoitukseen.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt