Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Škoda Enyaq Coupé 4 x 4 – Jos haluaa tilavan sähköauton pitkillekin matkoille, tätä on vaikea ohittaa – vain huippuvarustelun hinta kirpaisee

Škoda Enyaq on erittäin pätevä sähköauto. Kun varustetasoksi valitaan Laurin&Klement, ilmassa on aavistus luksusta.

20.11.2024 Tuulilasi

Kuten me kaikki tiedämme, Suomi on todellinen Škoda-maa. Octaviaa voisi melkein jo luonnehtia Suomen kansallisautoksi. Škoda on onnistunut hyvin myös sähköautojen puolella, sillä Enyaq on yksi maamme suosituimmista sähköautoista.

Enyaq uudistui tämän vuoden alkupuolella. Se tarjoaa nyt pidemmän toimintamatkan ja nopeammat latausajat.

Enyaqista on tarjolla kaksi korimallia, joista sutjakampi tunnetaan lisänimellä Coupé. Edullisimmillaan coupé-Enyaqiin pääsee käsiksi reilulla 53 000 eurolla. Me saimme ajoon todellisen ylähyllyn mallin, joka tunnetaan koodilla L&K BusinessLine. L&K on lyhenne sanoista Laurin&Klement. Nämä herrat perustivat Itävallan keisarikuntaan 1895 manufaktuurin, jossa korjattiin polkupyöriä. Sittemmin monen mutkan kautta siirryttiin valmistamaan autoja. Enyaq Laurin&Klementin listahinta on 58 535 euroa, mutta meidän ajamaamme autoon oli raksittu aika läjä lisävarusteita, ja niinpä sen hintalapussa luki 69 165 euroa.

Yleisön pyynnöstä on ihan pakko kysyä, että onko järkevää pulittaa Škodasta tuollaista summaa? Lähdimme ottamaan asiasta selvää perinteisellä menetelmällä, eli pitkällä koeajolla.

Škoda Enyaq Coupén etuistuimet ovat muhkeat. Vaalea verhous ei sovi nuohoojille eikä muillekaan sottapytyille.
Etuistuimet ovat muhkeat. Vaalea verhous ei sovi nuohoojille eikä muillekaan sottapytyille.
Škoda Enyaq Coupén takaistuin on ryhdikäs ja mukavan tilava.
Takaistuin on ryhdikäs ja mukavan tilava.

Ennen kuin suuntasimme maantielle, latasimme akun täyteen. 80 prosentin lataustaso on ihan kiva, mutta kyllä 100 prosenttia on kuitenkin se oikea valinta, jos haluaa taittaa matkaa, eikä tappaa aikaa laturiparkeissa. Enyaqille luvataan 522 kilometrin kantama. Me ajoimme autolla 440 kilometriä, ja kun lenkki oli heitetty, akussa oli vielä yli 20 prosenttia virtaa. Vähintään tuon verran sitä reserviä pitääkin olla, ettei joudu kutsumaan hinausautoa apuun.

Monissa sähköautoissa on se ikävä puoli, että akun varaustila ei putoa lineaarisesti, vaan sumean logiikan saattelemana. Eniten sähkön kulutukseen vaikuttaa ajonopeus. Emme ikinä olisi päässeet 440 kilometriä lataamatta, jos olisimme liikkuneet moottoritienopeuksilla. Kun ajaa reilua kahdeksaakymppiä, sähkönkulutus pysyy maltillisella tasolla.

Entä onko 69 165 euroa asiallinen pyynti tästä Enyaqista? Kyllä on, sillä jostain syystä sähköautot ovat pirun kalliita. Enyaq tarjoaa hinnalleen kuitenkin erittäin hyvän vastineen. Se on L&K-trimmissä todella tyylikäs. Tilaa on hyvin, ajettavuus miellyttää, ja tehoa on tarjolla vaikka muille jakaa.

Škoda Enyaq Coupén keskinäyttö on kokoa XXL.
Keskinäyttö on kokoa XXL.
Škoda Enyaq Coupén takaikkunoissa on tyylikkäät verhot, joiden taakse arvon matkustajat voivat kätkeytyä.
Takaikkunoissa on tyylikkäät verhot, joiden taakse arvon matkustajat voivat kätkeytyä.

Plussaa

  • Reipas toimintamatka

  • Hyvät tilat

Miinusta

  • 2,3 tonnin painoa ei voi olla huomaamatta

Škoda Enyaq Coupén tavaratila on valtava ja tavaraa mahtuu mukaan vaikka kuinka paljon.
Tavaraa mahtuu mukaan vaikka kuinka paljon.
Škoda Enyaq Coupén suorituskyky ei ole ongelma - kulkuhaluja piisaa. Kun ajaa maltillisesti, Enyaqin kulutus pysyy selvästi tason 20 kWh/100 km alapuolella. Hyvä toimintamatka ja latausteho.
Sähköautoilla suorituskyky ei ole koskaan mikään ongelma - kulkuhaluja piisaa. Kun ajaa maltillisesti, Enyaqin kulutus pysyy selvästi tason 20 kWh/100 km alapuolella. Hyvä toimintamatka ja latausteho.
Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt