Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Skoda Enyaq Coupé 80x 4x4 RS IV – Maakuntamatka yhdellä latauksella

Nyt on riittävästi haastetta. Lähdemme sähköautolla kunnon maakuntamatkalle. Skoda Enyaq Coupé on RS-vireessä aika erikoinen tapaus. Varsinkin jos valitsee koriväriksi tämän mambanvihreän.

12.6.2023 Tuulilasi

Tämä on kertomus neljän tunnin kärsimysnäytelmästä, mutta voin paljastaa, että tarinalla on onnellinen loppu. Eletään jouluaaton aattoa vuonna 2022. Haen Helkamalta Skoda Enyaqin, jolla on tarkoitus lähteä joulunviettoon Keski-Suomeen. Skodan mambanvihreä väri saa minut hyvälle tuulelle. Onpahan vähän jotain piristystä kaamoksen pimeyteen.

Hyvä mieli on tipotiessään, kun käynnistän auton. Akku on vain 80 prosentin latingissa, ja toimintamatkaa näyttäisi olevan 320 kilometriä. Nyt ei ole aikaa lataamiseen, ja edessä on 225 kilometrin luikaus. Kai se onnistuu, tuumin. Matkalla en nimittäin aio ladata, sillä on kiire kinkun paistoon.

Lähdemme Espoosta liikkeelle nollakelissä ja vesisateessa. Tavoitteena on Kuhmoisten kunnan Pihlajakosken kylä. Ensimmäinen etappi on Hämeenlinna. Päätän ajaa vanhaa kolmostietä hissukseen ja säästää näin akkua. Alkumatka menee hyvin, mutta jossain Riihimäen tasalla alkaa sataa raskasta räntää, joka muuttuu pian nuoskalumeksi. Tie on yhtä puuroa. Tämä lisää ajovastuksia, kiroilen itsekseni. Lammin kohdalla on käynnissä jo täysi lumimyrsky.

Seuraan silmä kovana akun varaustilaa ja jäljellä olevaa toimintamatkaa. Kun ohitamme Padasjoen, akussa on prosentteja 35 ja toimintamatkaa 120 kilometriä. Kohteeseen on matkaa vielä reilut 50 kilometriä. Kyydissä on pari poikaa, ja alan pohtia ääneen tätä sähköautoilun olennaisinta kysymystä: pääsemmekö perille?

Muhkea istuin on kuskin paras kaveri. Selän puutumista ei tarvitse pelätä.
Takana on hyvät, mutta ei aivan loistavat tilat.

Kartturin paikalla istuva Toivo räplää kännykkää, ja kertoo, että Padasjoella olisi ollut laturi. En käänny takaisin, vaan alennan nopeuden viiteenkymppiin. Muut joulumatkaajat ovat varmaan tosi innoissaan, kun tapaavat lumipyryn keskeltä etanan vauhtia matelevan Skodan. Vedän välillä sivuun, ja päästän jonon ohi.

Akun kapasiteetti hupenee hälyttävään tahtiin, mutta sitten onni potkaisee: Toivo kertoo, että Kuhmoisten keskustassa on laturi. Kun möngimme laturin luokse, akussa on prosentteja alle 20. Pistämme kaapelin kiinni, ja tarvomme pimeässä ja pyryssä kauppaan, vaikkei meiltä mitään puutukaan. Kuhnailemme tunnin ajan, ja palaamme autolle. Nyt olisi 35 prosenttia latinkia. Päätämme lähteä liikkeelle, sillä matkaa on jäljellä enää 25 kilometriä.

Tätä tämä nykyään on, eli tyypillinen sähköauton komentosilta.
Kun mennään Eco-asetuksilla, tunnuskuvaksi vaihtuu ihanan vehreä metsä.
Tavaratila on todella kookas.

Pyry vain kiihtyy, mutta se ei oikeastaan haittaa, sillä Skoda on nelivetoinen. Sitten lämpötila lähtee äkisti laskusuuntaan. Auton mittarissa lukee miinus kuusi astetta. Tämäkin vaikuttaa toimintamatkaan. Pääsemmeköhän ikinä kinkun paistoon? Vastaus on kyllä. Kun olemme perillä, akussa on kapasiteettia 18 prosenttia. Että jäi vielä pelivaraa – heh!

Puran kuorman ja kaivan Skodan takakontista perinteisen schuko-kaapelin. Aion ladata akun aivan täyteen. Projekti kestää peräti 38 tuntia, mutta joulunahan on pelkkää aikaa. Kun palaamme takaisin Espooseen, millekään välilatauksille ei ole tarvetta. 225 kilometrin jälkeen akussa on virtaa vielä 30 prosentin verran.

Kommentti

Kaikkihan me tiedämme, että sähköautoilu vaatii suunnitelmallisuutta. Olen kuitenkin sen verran vastarannan kiiski, että mielestäni autot ovat ajamista, eivätkä lataamista varten.

– Lauri Larmela –

Skoda Enyaq Coupé 80x 4x4 RS IV

  • Moottori Sähkömoottori
  • Teho/vääntö 220 kW (299 hv)/ 460 Nm
  • Voimansiirto Neliveto, 1-v. vaihteisto
  • 0−100 km/h 6,5 s.
  • Huippunopeus 180 km/h
  • Akkukapasiteetti 82 kWh
  • Lataus AC/DC 11 kW / 135 KW
  • Yhd. EU-kulutus 17,6 kW/100 km
  • Wltp-toimintamatka 508 km
  • Mitat Pituus 4 653 mm, leveys 1 879 mm, korkeus 1 607 mm, akseliväli 2770 mm, tavaratila 570 l
  • Omamassa 2 374 kg
  • Plussaa Hyvä toimintamatka täydellä latauksella, turvallinen ajettavuus lumipöperössä
  • Miinusta Aito RS-pörinä puuttuu
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 67 190 €, mallisto alkaen: 53 780 €

Kenelle?

Näyttävä ja hyvän toimintamatkan omaava Skoda Enyaq Coupé sopii käyttäjälle, joka ei tyydy tavalliseen sähköautoon.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt