
Uusi urheilullinen Skoda Elroq RS tulee – Kiinalainen BYD haastoi ensin Teslan ja nyt Porschen – Tällainen on Nissan Leafin kolmas sukupolvi
Esittelyssä sporttinen Elroq RS, BYD:n haastaja Porschelle, uusi Smart ja Nissan Leafin kolmas sukupolvi, jonka tuotanto alkanee näinä päivinä – eli ehkä jo kesän jälkeen myyntiin.
Uusi Skoda Elroq RS – GTI-lukemissa

Skodan urheilullisemmat versiot kulkevat RS-brändin alla, ja uusin tulokas tuohon perheeseen on Elroq RS. Sen kahden sähkömoottorin yhteisteho on 250 kW (340 hv). Ihan GTI-lukemissa ollaan siis. Ja hupaisasti tuo sama tehoarvo annetaan jo pelkälle taka-akselilla olevalle moottorille – eli 80 kW:n (109 hv) etuvoimala on oikeasti vain apumoottori. Toki tarvittaessa käytössä oleva neliveto ei ole Suomen olosuhteissa koskaan huono asia – mutta normaalisti Elroq RS:n kanssa ollaan liikkeellä siis takavetoisesti. Satasen vauhtiin ehditään kelin sen salliessa 5,4 sekunnissa.
RS:n akun koko on 84 kWh (79 kWh netto), ja 185 kW:n teholla se latautuu 80 prosentin varaukseen alle puolessa tunnissa. Ei niin RS-henkisesti (eli nätisti) ajettaessa toimintamatkaa luvataan noin 550 km.
Auton sporttiseen luonteeseen kuuluu myös mukautuva iskunvaimennus (DCC). Se säätelee alustaa sen mukaan, halutaanko korostaa sporttisuutta vaiko mukavuutta.
Tuunattu Smart on kulkenut kauas alkuperäisestä

Smart on etääntynyt melko kauas alkuperäisestä ideastaan, ainakin jos katsoo tätä 4,7 metriä pitkää sähköistä katumaasturia, jonka Brabus on vielä tuunannut.
Ja ovathan auton numeroarvot melkoista luettavaa: tehoa 475 kW (646 hv), vääntöä 710 Nm, neliveto, satasen vauhtiin riennetään 3,8 sekunnissa, 800 voltin sähköjärjestelmä, 400 kW:n latausteho, 100 kWh:n akku (94 kWh netto) ja 540 km toimintamatka.
Vähintään yhtä vaikuttavaa luettavaa on auton varustelu: listalta löytyy mm. sellaisia herkkuja kuin 20 kaiuttimen Sennheiser Signature Sound System (1 190 W). Ja tekniikkaa on tarjolla myös enemmän kuin riittävästi lukuisten näyttöjen muodossa, jopa tuulilasiin heijastettava HUD-näyttö on suuri eli 25,6-tuumainen. Siinä on myös lisätyn todellisuuden toiminto.
Hintoja ei ole vielä julkaistu, mutta myös niiden voi olettaa olevan vaikuttavalla tasolla.
Kiinalainen BYD haastoi ensin Teslan – ja nyt Porschen

Kiinalainen BYD on haastanut Teslaa ahkerasti, ja nyt visiirissä on uusi kohderyhmä. Näin voi päätellä BYD:n omistaman Denza-brändin valmistaman ja 5,2 metriä pitkän Z9 GT:n muodoista – Teslalta on turha odottaa sulavalinjaista farkkua. BYDien tapaan Z9 GT on tarjolla joko sähköisenä tai ladattavana hybridinä. Molemmat tulevat myös Eurooppaan: sähkiäinen tänä vuonna, plugari 2026. Plugarissa on 2-litrainen 149 kW:n bensaturbo ja 200 kW:n sähkömoottori keulalla sekä kaksi 220 kW:n sähkömoottoria taka-akselilla. Niiden yhteisteho on 640 kW/870 hv. Sähköversiossa on kolme sähkömoottoria (yht. 710 kW/965 hv).
Nissan Leafin kolmas sukupolvi tulee

Nissan Leaf, tuo yksi sähköautojen pioneereista. Muistattehan? Kohta on luvassa Leafin kolmas sukupolvi, ja Nissan on julkistanut jo ensimmäisen kuvan auton keulasta. Siitä ei paljoa näy, mutta luvassa lienee crossover, eli trendikkäästi SUV-coupé. Myöskään tekniikasta ei olla kerrottu juuri mitään, mutta perusrakenteena käytettäneen samaa CMF-EV-alustaa, joka on tositoimissa Alpine A390:ssä, Nissan Ariyassa sekä Renault Scenicissä. Leafin tuotanto alkanee näinä päivinä – eli ehkä jo kesän jälkeen myyntiin.
Numeroiden valossa
16 vuotta, se on autojen keski-ikä Kainuussa. Suomen tuorein autokanta on puolestaan Uudellamaalla, missä keski-ikä on "vain" 11 vuotta. Tilastojen mukaan yli 15-vuotiaalla autolla ajavan todennäköisyys joutua henkilövahinkoon johtavaan onnettomuuteen on lähes kaksi kertaa suurempi kuin alle viisivuotiaan auton kohdalla.
44 300 euroa on lähtöhinta täyssähköiselle Mazda 6e:lle. Vaihtoehto heille, joille ison perheauton ei ole pakko olla katumaasturi.
2026 eli ensi vuonna Hyundai Motor Group ottaa käyttöön uuden ohjelmistoalustan autoissaan. Se tulee toimimaan myös paremmin uusien sovellusten kanssa, sillä korealaiset ovat kertoneet tekevänsä yhteistyötä mm. Googlen, Uberin, Samsungin, Naverin, SOCARin ja Unityn kanssa. Uusi softa tullaan istuttamaan yli 20 miljoonaan ajoneuvoon vuoteen 2030 mennessä.
4,25 tonnia | EU-parlamentti on hyväksynyt ajokorttidirektiivin, joka sallii B-ajokortin haltijoiden ajaa enintään 4,25 tonnin painoisia pakettiautoja, kunhan ne ovat päästöttömiä. Jotta uusi sääntö voi tulla voimaan, on jäsenvaltioiden kuitenkin ensin mukautettava omat kansalliset lainsäädäntönsä.