
Škoda Elroq 60 tarjoaa paljon vastinetta rahalle – riittävästi kaikkea ja takaveto niin hyvässä kuin pahassakin
Tarvitseeko sähköautoon välttämättä valita se kaikkein suurin akkuversio? Škoda Elroq 60 osoittaa, että ei tarvitse.
Škoda Elroq 60 Style asettuu tarjonnan keskivaiheille niin toimintamatkan, suorituskyvyn, latausnopeuden, varusteiden kuin hinnankin osalta. Muut versiot ovat 50 ja 85 – mutta ihan suoraan mallimerkintä ei akkukokoa kuitenkaan kerro. Viitteitä se toki antaa.
Elroq 60:n akun nettokapasiteetti on 59 kWh. Hintaeroa Elroq 50:een (52 kWh) tulee samoilla varusteilla 3 000 euroa; toisaalta isompiakkuinen Elroq 85 (77 kWh) Style-versiona maksaa sitten jo viisi tonnia enemmän. Omaa ajoprofiiliaan kannattaakin miettiä ja puntaroida ennen ostopäätöstä ettei tule maksettua turhasta.
Tilankäyttö on optimoitu neljälle matkustajalle. Takaistuin sijaitsee syvällä lokasuojien välissä, joten kolmas matkustaja joutuu ahtaalle pidemmillä matkoilla. Pääntilaa on runsaasti, mutta istuinosan matala korkeus heikentää reisitukea.


Kuljettajalle tarjolla on luonteva ajoasento ja isommasta Enyaqista tuttu ohjaamo. Käytettävyyttä parantavat pikavalinnat valikoihin, muokattavat kuvakkeet näytön yläreunassa sekä aina näkyvissä olevat ilmastoinnin säädöt alareunassa. Ohjauspyörässä on onneksi perinteiset painikkeet ja jokaiselle ikkunalle on oma nostinkytkin – ilahduttavana poikkeuksena moniin muihin VW-konsernin autoihin verrattuna.


Sähkömoottorin 150 kW:n (204 hv) teho riittää mainiosti arkiliikkumiseen, vaikka jääkin huippumalleista. Takaveto mahdollistaa ketterän kääntymisen, mutta kostealla pinnalla takapyörät sutivat helposti, jos kaasua painaa raskaasti. Nelivetokin on Elroqiin tarjolla, mutta kääntöympyrä on silloin suurempi.
Ohjaustuntuma on neutraalilla tavalla hyvin miellyttävä. Myös alusta toimii tasapainoisesti. Style-version vakiojousitus ja tavanomaiset renkaat suodattavat pieniä epätasaisuuksia paljon paremmin kuin esimerkiksi Sportlinen jäykempi alusta ja matalaprofiiliset renkaat.
Elroq 60 on myös kohtuullisen energiapihi. Huolellisella ajotavalla kulutus voi jäädä alle 15 kWh/100 km, jolloin toimintamatka on noin 400 km. Vilkkaassa kaupunkiliikenteessä ja moottoritiellä kulutus nousee helposti tasolle 20 kWh/100 km, mikä pudottaa toimintamatkan 300 kilometriin. 165 kW:n pikalatauksella matka kuitenkin jatkuu nopeasti – me tosin jäimme satunnaisissa latauksissa reilun 100 kW.n lukemiin. Mutta silläkin teholla homma vielä jotenkin toimii.
Skoda Elroq 60 Style
- Moottori sähkömoottori
- Teho/vääntö 150 kW (204 hv)/310Nm
- Voimansiirto takaveto, automaatti
- 0−100 km/h 8,0 s
- Huippunopeus 160 km/h
- Akkukapasiteetti 59,0 kWh (netto)
- Lataus ac/dc 11 kW/165 kW
- Yhd. EU-kulutus 15,9 kWh/100 km
- WLTP-toimintamatka 370 km
- Mitat pituus 4 488 mm, leveys 1 884 mm, korkeus 1 655 mm, akseliväli 2 772 mm, perävaunu 750/1000 kg, tavaratila 470 l, omamassa 1 978 kg
- Koeajettu auto vakiovarustein: 43 095 €
- Mallisto alkaen: 36 590 €
Kenelle?
Jos haluaa hyvän, tavallisen sähköauton ilman erikoisia kommervenkkejä hintaluokassa 40 000 euroa, niin tässäpä erinomainen vaihtoehto.
Plussaa
Tasapainoiset ominaisuudet
Paljon vastinetta rahalle
Miinusta
Pikalatauksen huipputehot jäivät saavuttamatta