Tuulilasi

SKAL tyytymätön budjettiesitykseen: Polttoaineveron korottamisen sijaan tehtävä liikenteen verotuksen kokonaisuudistus


Valtiovarainministeriön budjettiesityksessä polttoaineveroa ollaan korottamassa 250 miljoonalla eurolla vuoden päästä. Esityksessä ei nähdä korotuksen vaikutusta Suomen ja suomalaisten yritysten kilpailukyvylle. Korotuksen sijaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry odottaa hallitukselta liikenteen verotuksen kokonaisuudistuksen käynnistämistä, sillä liikenteen verotus ja ympäristötavoitteet on käsiteltävä kokonaisuutena.
Kuvat All Over Press

Suomalaisen kuljetuskaluston ominaisuudet, kuljetustehtävät ja kokonaismassat huomioon ottaen diesel on vielä lähivuosikymmeninä pääasiallinen käyttövoimamme. Siksi tehokkain keino alentaa päästöjä on lisätä uusiutuvista raaka-aineista valmistetun dieselin osuutta maanteiden tavaraliikenteessä alentamalla sen polttoaineveroa. Muutos vaatii raskaan tavaraliikenteen hyödyntämän ja muun dieselin eriyttämistä toisistaan verotuksessa eli hallitusohjelmassa mainitun ammattidieselin nopean käyttöönoton Suomessa.

”Jos veronkorotus etenee, on ammattidieselmallin valmistelu käynnistettävä välittömästi”, SKAL:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen sanoo.

Polttoaineveron korottaminen aiheuttaa laajoja kerrannaisvaikutuksia. Kotimainen tuotanto, vienti ja kuluttajahinnat kallistuvat ja työllisyys heikkenee. Suomalaisen kuljetusalan kilpailuasemaa heikentää ulkomainen liikenne, joka tulee maahan tankki täynnä edullisempaa polttoainetta. Tasapuolisemman kilpailun ja tiestön rahoituksen turvaamiseksi Suomessa on myös otettava käyttöön raskaan liikenteen aikaperusteinen tienkäyttömaksu eli vinjetti.

SKAL odottaa, että hallitukselta löytyy tahtoa viedä liikenteen kokonaisverouudistus ja siihen sisältyen ammattidiesel ja vinjetti läpi. Hankkeessa on olennaista varmistaa, että suomalaisten kuljetusyritysten kilpailukykyä ei heikennetä.

Julkaistu: 18.8.2019