Tuulilasi

Seuraavan sukupolven täyssähköinen Volvo sisältää tekoälyn ohjaaman supertietokoneen vakiona

Seuraavan sukupolven täyssähköinen Volvo sisältää tekoälyn ohjaaman supertietokoneen vakiona
Volvo Carsin tuleva täyssähköinen SUV-lippulaivamalli sisältää vakiona alan johtavaa turvallisuusteknologiaa ja luo uudet standardit henkilöautoturvallisuudelle. Täysin sähköinen Volvo XC90 -mallin seuraaja paljastetaan vuonna 2022. Se sisältää vakiona huipputeknisiä antureita, Luminarin kehittämää LiDAR-teknologiaa sekä autonomisen ajamisen tietokoneen, joka saa voimansa NVIDIA DRIVE Orin™ -järjestelmäsirusta.
Julkaistu: 30.6.2021

Yhdistämällä huippuluokan laitteiston Volvon, Zenseactin ja Luminarin ohjelmistoihin uuden sukupolven törmäyksenestoteknologia pyrkii vähentämään kuolemantapauksia ja onnettomuuksia liikenteessä.

“Volvo on aina ollut turvallisuuden edelläkävijä, ja nyt nostamme autoturvallisuuden uudelle tasolle. Tämän vakiovarusteena olevan laitteiston avulla voimme parantaa turvallisuustoimintoja jatkuvasti langattomilla päivityksillä ja esitellä kehittyneitä autonomisia ajojärjestelmiä”, sanoo Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson.

Volvo haluaa uuden turvallisuuspaketin myötä vähentää yhteentörmäyksiä, ja järjestelmän tehokkuuden odotetaan paranevan jatkuvasti langattomien ohjelmistopäivitysten ansiosta. Uudet teknologiat on suunnattu erityisesti liikennetilanteisiin, joissa tapahtuu suurin osa nykypäivän loukkaantumisista ja kuolemantapauksista.

“Päämäärämme on kehittää entistä turvallisempia autoja. Pitkän tähtäimen tavoite on välttää onnettomuudet kokonaan. Kun voimme parantaa turvallisuusteknologiaa jatkuvasti päivitysten kautta, odotamme onnettomuuksien määrän vähenevän koko ajan ja toivomme pelastavamme lisää ihmishenkiä”, kertoo Volvon pääteknologiajohtaja Henrik Green.

Kun teknologia on otettu käyttöön, sen odotetaan kehittyvän ajan kuluessa ja pystyvän entistä paremmin tukemaan kuljettajaa kriittisissä tilanteissa. Teknologian aikaisemmat sukupolvet luottivat pääasiassa varoituksiin välittömistä vaaroista, mutta uusi turvallisuusteknologia puuttuu tarpeen mukaan aktiivisemmin tilanteisiin törmäysten välttämiseksi.

Anturijärjestelmän ja tekoälyn ohella Volvon tuleva lippulaivamalli sisältää varajärjestelmiä tärkeimmille toiminnoille, kuten ohjaukselle ja jarrutukselle. Auto on laitteistoltaan valmis turvalliseen valvomattomaan autonomiseen ajoon, kun kyseinen tekniikka on käytettävissä.

Nämä varajärjestelmät, LiDAR, tietokone ja ohjelmisto mahdollistavat Highway Pilot -toiminnon, joka on kehitetty yhtiön sisällä Volvon autonomisen ajon ohjelmistokehittäjän Zenseactin kanssa. Lisävarusteena saatava Highway Pilot on autonominen ajotoiminto, jota käytetään moottoriteillä. Se kytketään käyttöön, kun olosuhteet ovat turvalliset ja tekniikan käyttö on laillista kyseisessä maantieteellisessä sijainnissa.

Volvo ilmoitti aikaisemmin tänä vuonna, että se käyttää NVIDIAn teknologiaa keskitettyyn laskentaan. Ydintietokone ja autonomisen ajon tietokone saavat voimansa NVIDIAn teknologiasta, minkä ansiosta autoista voi tulla turvallisempia, henkilökohtaisempia ja ympäristöystävällisempiä ajan kuluessa päivitysten kautta. Lisäksi tietokoneet antavat tarpeeksi laskentatehoa konenäön ja LiDARin prosessointiin.

Uusi turvallisuusteknologia on osoitus Volvon halusta työskennellä yhdessä teknologiajohtajien, kuten Luminarin, NVIDIAn ja Zenseactin, kanssa ja valmistaa mahdollisimman hyviä ja turvallisia autoja asiakkailleen. Nämä ja monet muut kumppanuudet antavat Volvolle teknologisen perustan reagoida nopeasti tällä alati muuttuvalla teollisuudenalalla.

Volvo paljastaa lisätietoja tulevista teknologioista Volvo Cars Tech Moment -tapahtumassa 30. kesäkuuta.

3 kommenttia