Tuulilasi

Selvitys: Nykydieselit saastuttavat jopa 25 kertaa yli ohjearvojen

6


Selvitys: Nykydieselit saastuttavat jopa 25 kertaa yli ohjearvojen

Uudessa kansainvälisessä selvityksessä on tullut ilmi, että jopa kaikista uusimmat dieselautot ylittävät tavallisessa ajossa nykyiset päästörajat moninkertaisesti.
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat CC, Ruben de Rijke

Päästömittaukset näyttivät, että pahimmillaan nykyiset Euro 6-rajat ylittyvät jopa 25 kertaisesti, kertoo Auto Express. Keskimäärin typen oksidien päästörajat ylittyivät seitsemänkertaisesti. Testatuista 15 eri automallista vain yksi pysyi typen oksidien 60 mg/km rajassa. Huonoin tulos oli 2000 mg/km.

Mittaukset suoritti International Council on Clean Transportation (ICCT). Esimerkiksi Isossa-Britanniassa hiukkaspäästöt on yhdistetty tuhansiin ennenaikaisiin kuolemiin. Selitykseksi tälle annetaan runsaasti yleistyneet dieselautot.

Testit toteutettiin normaaleissa ajo-olosuhteissa ja liikenteessä. Autot kiihdyttivät lyhyempiä pyrähdyksiä sekä ajoivat pidempiä matkoja tasaista 100 km/h tuntinopeutta. Tämäntyylinen mittaus eroaa huomattavasti laboratorio-olosuhteissa tehtyihin mittauksiin.

Laboratorioissa autoja kiihdytellään vain hyvin kevyesti, eikä niitä rasiteta. ICCT:n mukaan pahimmat päästörajojen ylitykset tapahtuivat nimenomaan normaaleissa ajotilanteissa, eikä suurien rasitusten aikana.

ICCT:stä arvioidaan, että monet autonvalmistajat käyttävät oikeaa teknologiaa päästöjen vähentämiseksi, mutta eivät käytä sitä oikein. Monet katalyytiset teknologiat on kalibroitu vain laboratorio-olosuhteita varten, ei normaaliin liikenteeseen.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Julkaistu: 17.10.2014