Tuulilasi

Selvitys: 90 prosenttia Euro 6 -dieseleistä ylittää NOx-päästöjen raja-arvot



Selvitys: 90 prosenttia Euro 6 -dieseleistä ylittää NOx-päästöjen raja-arvot

Ympäristöjärjestö ICCT:n raportin mukaan peräti joka kymmenes liikenteessä olevasta Euro 6 -normit täyttävistä dieselautosta pysyy ajon aikana raja-arvojen sisällä.
Teksti Max Lange
Kuvat DUH

VW:n päästöskandaalin vuonna 2015 päivänvaloon tuonut ICCT on vertaillut peräti 541 Euroopassa ajossa olevan Euro 5- ja 6 -dieselauton päästöjä. He ovat käyttäneet analyysissään useiden eri viranomaisten sekä muiden järjestöjen dataa.

Lopputuloksena selvisi, että Euro 6 -dieselit päästävät ajon aikana keskimäärin 4,5-kertaisesti typenoksidia sallittuihin laboratorio-olosuhteisiin verrattuna. Autoista 90 prosenttia ylittivät raja-arvot.

ICCT:n raportissa muistutetaan, että autonvalmistajat eivät varsinaisesti tee mitään laitonta, koska autot täyttävät mittauksissa kaikki normit. Tosin nyt syyskuun alusta alkaen uusille automalleille tehdään ajon aikaiset mittaukset typenoksidipäästöjen selvittämiseksi. Tällä pyritään kitkemään mahdollinen VW:n kaltainen huijaaminen myös jatkossa.

ICCT:n toimitusjohtaja Peter Mock muistuttaa, että jotkin Euro 6 -autot pysyvät päästörajojenrajojen sisäpuolella, kun taas osa yrittää arvot peräti 12-kertaisesti. ICCT vaatii jatkossa entistä enemmän riippumattomia ajon aikana tehtäviä päästötestejä.

Lähde: Automobilwoche

Julkaistu: 4.9.2017