
Seat lanseeraa Leonista myös Cupran lataushybridin – liki 250 hevosvoimaa
Seat lanseeraa ensi vuonna uuden Leonin. Autosta tulee myös 241-hevosvoimainen Seatin suorituskykyisen alabrändin Cupran Leon-lataushybridi.
Viidennen sukupolven Leon on uudistettu kokonaan niin ulkoa kuin sisältäkin, alusta, voimalinja ja teknologia tulee hiljattain julkistetusta Volkswagen Golf Mk8:sta.
Autojen julkistusta odotellaan maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä.
Seat myi edellisen sukupolven Leonia heti vuonna 2014 oin 137 000 kappaletta, minkä jälkeen se on myynyt niitä joka vuosi vähintään saman verran. Juuri siksi Leonia ei olekaan uudistettu ulkoisesti liian radikaalisti.
Inspiraatiota autoon on kuitenkin otettu brändin uudemmista malleista, esimerkiksi keula on hyvin samankaltainen kuin Seatin Tarraco SUV:ssa. Cupran versiossa on sen sijaan paljon vaikutteita Formentor SUV:sta, joka tulee myyntiin tänä vuonna.

Minimalistinen mutta teknologian täyteinen ohjaamo on Autocarin mukaan hyvin samankaltainen kuin uusimmassa VW Golfissa ja Skoda Octaviassa. Perinteiset säätönamiskat on korvattu uuden tietoviihdejärjestelmän avulla, jota voi ohjata äänin ja elein.
Seatin uudessa Leonissa moottorivalikoima on tuttu. Perusmallissa on 1,0-litrainen ja kolmesylinterinen TSI-bensiiniturbo. Sen yläpuolelta löytyy 1,5-litrainen TSI Evo, jonka saa myös 48V kevythybridinä. Tämä vähentää polttoaineen kulutusta noin 10 %. Mallin kärkiversiossa on hybridi, jossa yhdistyvät 1,4-litrainen TSI-bensiinimoottori ja sähkömoottori, yhdessä ne tuottavat 201 hevosvoimaa.
Cupra Leon puristaa tehoja 241 hevosvoimaa ja se kiihtyy nollasta sataan 6,5 sekunnissa. 13 kWh:n akustolla voi ajaa sähköllä 55 kilometriä. Lisäksi hybridi alentaa selkeästi CO2-päästöjä, mikä on tärkeää, että Seat ja Cupra tulevat saavuttamaan autonvalmistajille Euroopassa asetetut päästötavoitteet.

On oletettavaa, että malliston huipulle tulee Cupra R, vaikka sitä ei vielä olekaan vahvistettu. Autocarin mukaan se olisi yli 300-hevosvoimainen neliveto, jossa on hybridin sijaan sama 2,0-litrainen bensiinimoottori, mikä löytyy myös tulevasta Golf R:stä.
Kyseisestä mallista tehtäneen kuitenkin vain melko pieni erä, sillä Seatin suunnittelujohtaja Alejandro Mesonero-Romanos on kertonut jo aiemmin, että Seatin suunnitelmana on tehdä brändin viimeinen polttomoottoriauto vuonna 2026, vuonna 2032 on tarkoitus, että koko mallisto on sähköistetty.