Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autot ja liikenne

Saksan kaupungit kieltämässä miljoonat dieselautot – suuret vaikutukset jopa Suomen automarkkinoihin?

Saksalaiset kaupungit ovat saamassa käyttöönsä lailliset välineet, joille ne voivat kieltää dieselautoilun alueellaan, kertoo Automotive News Europe. Muutoksella on potentiaalisesti massiiviset vaikutukset dieselautoihin.

11.4.2016 Tuulilasi

Angela Merkelin hallinto Saksassa on aikeissa poistaa laillisen epäselvyyden, jonka takia kaupunkien pormestarit ja hallitukset eivät ole uskaltaneet kieltää dieselautoja kaduiltaan, kertoo Saksan ympäristöministeri Jochen Flasbarth.

Flasbarthin mukaan ongelmana ovat dieseleiden korkeat typpioksidipäästöt, jotka ovat todellisuudessa tuntuvasti suuremmat kuin autonvalmistajien ilmoittamat lukemat. Dieseleiden kieltäminen on välttämätöntä, ennen kuin sähköautot ovat tarpeeksi yleisiä, toteaa Flasbarth.

Dieseleiden tuottamat pienhiukkaset tappavat Euroopan ympäristöviraston mukaan Saksassa vuosittain noin 10 000 ihmistä. Käytännössä Flasbarthin mukaan kielto tarkoittaisi sitä, että kaupungit voisivat kieltää tietyillä alueillaan autot, jotka eivät täytä Euro 6 -normia.

Kyse on valtavasta määrästä dieselautoja, sillä Euro 6 tuli pakolliseksi dieselautoissa vasta vuonna 2015. Saksassa vasta kolmannes 14 miljoonasta dieselautoista täytti vuonna 2015 Euro 6 -standardin, kertoo Automotive News Europe.

Kiellon vaikutukset autoteollisuuteen sekä Saksan automarkkinoihin olisivat erittäin mittavat. Saksalaisten automerkkien myynnistä monilla dieseleiden osuus on yli 50 prosenttia. Automerkit ovat käyttäneet myös miljardeja puhtaampien dieseleiden kehitystyöhön.

Vaikutukset Suomessa

Kiellon astuessa voimaan potentiaalisesti miljoonia dieselkäyttöisiä saksalaisautoja jää ylimääräisiksi, jos töissä käyvät ihmiset eivät pääse niillä töihin kaupunkeihin. Tämä luultavasti myös romahduttaisi dieselautojen hinnat, koska ne olisivat hyödyttömiä koko maassa.

Suomalaiselle dieselauton ostajalle Saksassa olisi siis potentiaalisesti tarjolla valtava määrä halpoja ylimääräiseksi jääneitä dieselautoja, mikä luultavasti lisäisi niiden tuontimääriä tuntuvasti. Saksan NOx-päästöongelma siirtyisi siis potentiaalisesti Suomeen.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt