Tuulilasi

Sähköistyminen ja päästönormit painavat päälle - Dacia haluaa silti pitää hinnat alhaisena

Sähköistyminen ja päästönormit painavat päälle - Dacia haluaa silti pitää hinnat alhaisena
Dacia on ollut erinomaisen tuottava Renault Groupille, koska se on onnistunut pitämään autojensa hinnat erittäin alhaisena; Dacia on pystynyt pitämään kiinni sloganistaan ”Vastinetta rahalle”.

Euroopan päästötavoitteet vaativat kuitenkin myös sähköistymistä, mikä voi olla uhka Dacian voitolliselle tulokselle – ja myös myynnille.

”Dacia saa aina saman teknologian kuin Renault, mutta hiukan jälkijunassa. Tämä tulee koskemaan myös sähköisiä voimalinjoja. On selvää, että kaikkien automerkkien on lähiaikoina sähköistyttävä, niin myös Dacian”, sanoo Renaultin Euroopan johtaja Philippe Buros Automotive Newsille.

”Dacialla ei vielä ole sähköautoa, mutta ei ole monella muullakaan brändillä. Tiedän, että myös Dacian asiakkaat tulevat vaatimaan sähköisiä autoja. Aluksi Dacian omistajat asuivat pääosin maaseudulla, mutta nykyisin todella moni jo kaupunkien keskustoissa. He tulevat haluamaan sähköisiä autoja, mutta myös edullisemmalla hinnalla kuin vaikkapa Renaultilla”, Buros sanoo.

On huhuttu, että Dacia saisi oman sähköisen versionsa Renault Zoesta. Buros ei tätä kiistä.

”Se on täysin mahdollista, mutta hintojen pitää olla saman verran alhaisempia kuin Dacia Sanderon verrattuna Renault Clioon (molemmat pieniä hatchbackeja). Ylipäätään uskon, että Dacia tulee samaan sähköisiä malleja 2-3 vuoden päästä.”

Dacian edullisilla hinnoilla on kuitenkin myös varjopuolensa, kun puhutaan autojen päästöjen vähentämisestä – mikä on jokaiselle autonvalmistajalle väistämätöntä Euroopan päästörajojen tiukentuessa koko ajan.

”Vähäpäästöisempien autojen valmistaminen nostaa niiden hintoja noin 1000-1500 euroa. Jos auto maksaa 100 000 euroa, se ei tunnu juuri missään. Mutta jos auton hinta on alle 10 000 euroa, ongelma on paljon suurempi. Puhutaan jopa yli kymmenen prosentin hinnannoususta. Siksi Dacian on järkevää odottaa jonkin aikaa ennen kuin se ottaa käyttöönsä Renaultin teknologiat. Meidän on kaikin keinoin pidettävä kiinni siitä, että Dacian hinnat pysyvät alhaisena, muuten niitä ei enää osteta yhtä paljon kuin aikaisemmin”, Buras sanoo.

Julkaistu: 2.1.2020
1 kommentti