
Ford Explorer – Yli 300 hevosvoiman neliveto liikkuu kuin vihainen näätä
Ford Explorer yhdistää sähköisen nelivedon ja yli 300 hevosvoiman tehon. Tämä auto tarjoaa suorituskykyä ja vakautta kaikkiin ajo-olosuhteisiin.
Onhan se hieno ja voimakas. 340 hevosvoimaa olisi oikean jalan alla valmiina töihin. Sietää ollakin tuota tehoa, kun painoa vehkeellä on julmat 2,2 tonnia. Kevyttä ja tehokasta sähköautoa ei ole valitettavasti vieläkään keksitty. Ehkä kiinalaiset sellaisen kehittävät. Ei ehkä huomenna, mutta jonain kauniina päivänä.
Tehoa tärkeämpää on tietysti vääntömomentti, jota kahdesta sähkömoottorista irtoaa yhteensä 679 newtonmetriä. Tuo on lukema, joka on tyypillinen pienessä jakelukuorma-autossa. Näissä vehkeissä on tietysti turbolla terästetty dieselmoottori, jossa vääntöpiikkiä saa odotella hetken. Sähkö-Fordissa koko voimavaranto on käytössä heti, kun moottorit saavat komennon – ja sitten mennään! Kiihtyvyys on niin rajua, että Fordin keula nousee ja auto pyrkii samalla myös vähän vikuroimaan. Satasen vauhtiin päästään 5,3 sekunnissa. Aika on vaikuttava, muttei sähköautojen mittapuulla mitenkään ylimaallinen. Jotta patteriauto saisi kiihtyvyydestään todella isot peukut, pitäisi lukeman alkaa nykypäivänä jo kolmosella.
Tunnettua on, että sähköautolla ajaminen on aivan liian helppoa. Miten sen nyt sanoisi – hajutonta ja mautonta. Vaihteita ei tarvitse eikä voi käyttää, koska sellaisia ei yksinkertaisesti ole. Kunhan valitsee suunnan, niin se riittää. En muuten ole koskaan kokeillut, että kuinka kovaa jollakin sähköautolla voisi pakittaa. Menisiköhän joku sähkäri yhtä kovaa taakse- kuin eteenpäin?
