Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Ford Explorer – Yli 300 hevosvoiman neliveto liikkuu kuin vihainen näätä

Ford Explorer yhdistää sähköisen nelivedon ja yli 300 hevosvoiman tehon. Tämä auto tarjoaa suorituskykyä ja vakautta kaikkiin ajo-olosuhteisiin.

1.5.2025 Tuulilasi

Onhan se hieno ja voimakas. 340 hevosvoimaa olisi oikean jalan alla valmiina töihin. Sietää ollakin tuota tehoa, kun painoa vehkeellä on julmat 2,2 tonnia. Kevyttä ja tehokasta sähköautoa ei ole valitettavasti vieläkään keksitty. Ehkä kiinalaiset sellaisen kehittävät. Ei ehkä huomenna, mutta jonain kauniina päivänä.

Tehoa tärkeämpää on tietysti vääntömomentti, jota kahdesta sähkömoottorista irtoaa yhteensä 679 newtonmetriä. Tuo on lukema, joka on tyypillinen pienessä jakelukuorma-autossa. Näissä vehkeissä on tietysti turbolla terästetty dieselmoottori, jossa vääntöpiikkiä saa odotella hetken. Sähkö-Fordissa koko voimavaranto on käytössä heti, kun moottorit saavat komennon – ja sitten mennään! Kiihtyvyys on niin rajua, että Fordin keula nousee ja auto pyrkii samalla myös vähän vikuroimaan. Satasen vauhtiin päästään 5,3 sekunnissa. Aika on vaikuttava, muttei sähköautojen mittapuulla mitenkään ylimaallinen. Jotta patteriauto saisi kiihtyvyydestään todella isot peukut, pitäisi lukeman alkaa nykypäivänä jo kolmosella.

Tunnettua on, että sähköautolla ajaminen on aivan liian helppoa. Miten sen nyt sanoisi – hajutonta ja mautonta. Vaihteita ei tarvitse eikä voi käyttää, koska sellaisia ei yksinkertaisesti ole. Kunhan valitsee suunnan, niin se riittää. En muuten ole koskaan kokeillut, että kuinka kovaa jollakin sähköautolla voisi pakittaa. Menisiköhän joku sähkäri yhtä kovaa taakse- kuin eteenpäin?

Ford Explorerin edessä on avara tunnelma. Istuma-asento on ryhdikäs.
Edessä on avara tunnelma. Istuma-asento on ryhdikäs.
Ford Explorerin takapenkille mahtuu hyvin. Täälläkin matkataan ryhdikkäästi.
Taakse mahtuu hyvin. Täälläkin matkataan ryhdikkäästi.

Vähänkään valveutuneempi kuski tajuaa heti, että tämä Explorer ei ole mikään Ford vaan Volkswagen. Asia käy ilmi heti, kun istuu ratin taakse. Valokytkimet ja niin sanottu vaihdekeppi ovat mallia Volkswagen. Expolerer onkin perustekniikaltaan sama auto kuin toisaalla tässä lehdessä (s. 46) koeajettu Volkswagen ID.4.

Sähköautoissa se tärkein asia on tietysti toimintamatka. Ford Explorerille luvataan WLTP-normin mukaiseksi kantamaksi 532 kilometriä. Emme ehtineet testata väitteen todenperäisyyttä, mutta kyllä tällä autolla pääsee reippasti yli 400 kilometriä yhdellä latauksella, kunhan vaan ei ole kova pakkanen tai erittäin kova kiire. Kiire tarkoittaa tässä tapauksessa reipasta moottoritievauhtia, eli niin sanottua pitkää sataakahtakymppiä. Jos sähkö käy vähiin, niin pikalaturilla päästään 10 prosentin varaustasolta 80 prosentin vireeseen 26 minuutissa, ainakin teoriassa.

Ford Explorerin ohjaamossa on neliskanttinen ratti ja jättimäinen keskinäyttö. Siinä ovat ne tärkeimmät havainnot.
Neliskanttinen ratti ja jättimäinen keskinäyttö. Siinä ovat ne tärkeimmät havainnot.
Ford Explorer on omaa sukuaan Volkswagen. Sen huomaa esimerkiksi tästä vaihdekepin korvaavasta vipstaakista, joka on täsmälleen samanlainen kuin monissa VW-konsernin autoissa.
Explorer on omaa sukuaan Volkswagen. Sen huomaa esimerkiksi tästä vaihdekepin korvaavasta vipstaakista, joka on täsmälleen samanlainen kuin monissa VW-konsernin autoissa.
Ford Explorerissa voisi olla tavaratilaa hiukan enemmän. Pyöreässä kassissa majailevat latauskaapelit.
Tavaratilaa voisi olla hiukan enemmän. Pyöreässä kassissa majailevat latauskaapelit.

Ford Explorer Premium AWD Extended Range

  • Moottori Kaksi sähkömoottoria
  • Teho/vääntö 250 kW(340hv)/679 Nm
  • Voimansiirto Neliveto, automaatti
  • 0−100 km/h 5,3 s
  • Huippunopeus 180 km/h
  • Akkukapasiteetti 79 kWh (netto)
  • Lataus AC/DC 11 kW/185 kW
  • Yhd. EU-kulutus 17,1 kWh/100 km
  • WLTP-toimintamatka 532 km
  • Mitat Pituus 4 468 mm, leveys 1 871 mm, korkeus 1 630 mm, akseliväli 2 767 mm, tavaratila 465 l
  • Omamassa 2 179 kg
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 49 990 €, Mallisto alkaen 39 390 €

Kenelle?

Tämä auto sopii sellaiselle käyttäjälle, joka haluaa nautiskella sähköautoilusta ilman jatkuvaa latauspakkoa.

Plussaa

  • Reilu toimintamatka

  • Neliveto

Miinusta

  • Niukanpuoleinen tavaratila

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt