
Sähköauton palo on harvinainen mutta arvaamaton – Etenkin akun kaasuräjähdykset ovat aiheuttaneet vakavia vaaratilanteita
Tuulilasi oli paikalla ajoneuvopaloasiantuntijoiden kokoontumis-ajoissa Islannissa. Sähköautoista tietenkin puhuttiin.
Ainoa kansainvälinen ajoneuvopaloihin keskittyvä tieteellinen ja ammatillinen konferenssi, Fires in Vehicles – eli tuttavallisemmin FIVE – järjestetään aina joka toinen vuosi, tällä kertaa huhtikuussa 2025 Reykjavikissa Islannissa. Esitelmien lisäksi tapahtuma on tärkeä kokemusten vaihdossa – vaikka tulipaloista kirjoitetaan julkisesti, se tapahtuu yleensä vain kansallisella kielellä. Google-kääntäjistä ja tekoälysovelluksista huolimatta vieraskieliset autopalouutiset jäävät hyvin helposti huomaamatta.
Sähköautopalojen määrä on pysynyt aisoissa vaikka autokanta on ikääntynyt, mutta etenkin akun kaasuräjähdykset ovat aiheuttaneet vakavia vaaratilanteita.
Sähköautonkin akkupalo sammuu vedellä
Eniten keskustelua herättävä aihe alalla on tarjolla olevien sammutustapojen kirjo. Tavallinen autopalo (myös sähköautopalo silloin kun kyseessä ei ole akkupalo) sammuu käytännössä aina muutamalla sadalla litralla vettä tai vaahtoa eikä syty uudestaan.
Myös sähköauton akkupalo sammuu vedellä, vettä vain tarvitaan enemmän. Sähköauton akku koostuu sadoista tai tuhansista litiumionikennoista, jotka ylikuumentuessaan vapauttavat palavia kaasuja. Lisäksi ylikuumeneminen johtaa reaktioihin, jotka ruokkivat lämmönnousua entisestään, jolloin palo etenee kennosta kennoon lämpöpropagaatioksi kutsuttavassa ketjureaktiossa. Koska kennomateriaalista vapautuu kuumentuessa myös happea, yksittäisen kennon sammuttaminen on lähes yhtä mahdotonta kuin ilotulitusraketin sammuttaminen. Koko akkua jäähdyttämällä voidaan pysäyttää reaktion eteneminen ja näin saada akkupalo sammumaan.

Akkupalon jälkijäähdytys vaatii aikaa
Itse akkupalo saadaan yleensä hallintaan minuuteissa, mutta uudelleensyttymisvaaran takia akkua joudutaan jäähdyttämään kymmeniä minuutteja sammuttamisen jälkeen, ennen kuin ajoneuvo voidaan siirtää.
Perinteisen suihkuputkella sammuttamisen lisäksi sähköautopalojen sammuttamiseen on kehitetty sammutuspeitteitä ja läpäisytyökaluja. Akku voidaan läpäistä esimerkiksi korkeapaineleikkurilla tai hakkaamalla lekalla läpäisytyökalu akun sisään. Yhteinen nimittäjä näille menetelmille on, että niiden tehosta tai etenkään hyödystä perinteiseen suihkuputkisammuttamiseen verrattuna ei ole saatu näyttöä edes suurin piirtein tieteelliset kriteerit täyttävissä tutkimuksissa. Vaihtoehtoisista sammutusmenetelmistä veteen upottaminen on vakuuttavin. Suomessa menetelmää käytetään lähinnä uudelleensyttymisen estoon siirron aikana, koska palavan auton siirteleminen on työturvallisuusriski pelastajille.

Suomen kuuluisin tapaus kesäkuulta 2023
Hyvin suunniteltu akku ei välttämättä syty ollenkaan palamaan vikaantuessaan, mutta kennoista voi lämpöryntäyksessä vapautua palavia kaasuja, jotka suljetussa tilassa syttyessään voivat aiheuttaa nestekaasuräjähdyksen tapaisen onnettomuuden. Lahdessa kesäkuussa 2023 räjähtänyt VW ID.Buzz lienee tapauksista kuuluisin, mutta vastaavia tapauksia tunnetaan myös maailmalta: Belgiassa kaasuräjähdys lennätti ajoneuvon katon yli 10 metrin korkeuteen, ja Yhdysvaltojen Coloradossa vauhdikkaan ilmalennon sai autotallin ovi. Molemmissa tapauksissa oli silkkaa onnea, että kukaan ei loukkaantunut tai kuollut.
Sähköpotkulautojen ja muiden autoa pienempien ladattavien laitteiden vaaroista on varoiteltu Suomessakin. Vaikka sähköauto on potkulautaa tai tietokonetta vaikeampi sammutettava, sähköauto ei pala asunnon sisällä. Reykjavikilainen paloesimies kävi esitelmässään läpi kolme tapausta Islannista, jossa sähköpotkulauta oli sytyttänyt tulipalon asunnossa. Tapauksilla oli mielenkiintoinen yhteinen nimittäjä: potkulaudat olivat varastettuja ja niitä ladattiin vääränlaisella laturilla. Eräässä tapauksessa potkulauta oli eteisessä ja savunmuodostus oli niin runsasta, että asukkaat joutuivat pakenemaan parvekkeelle. Vastaava asetelma parvekkeettomassa asunnoissa on johtanut palokuolemiin Yhdysvalloissa useissa tapauksissa.