Tuulilasi

Sähköauton lataaminen lämmitystolpasta

Sähköauton lataaminen lämmitystolpasta

Sähköauton lataamiseen lämmitystolpasta liittyy enemmän turhia pelkoja kuin oikeita riskejä.
Teksti Vesa Linja-aho
Kuvat Vesa Linja-aho
Mainos

Voiko sähköautoa ladata tavallisesta lämmitystolpasta? Lyhyt vastaus on: uudehkossa taloyhtiössä yleensä kyllä, vanhemmassa pitää tutkia. Asia riippuu ihan siitä, kestävätkö talon sähköasennukset keskukselta tolpalle 10-16 ampeerin jatkuvaa virtaa tuntikaupalla. Byrokratiamurheista kirjoitin jo aiemmin.

Yleensä en tykkää antaa nyrkkisääntöjä asioihin, jotka pitää selvittää tapauskohtaisesti, mutta jos sellaista kysytään, niin:

  • jos taloyhtiössäsi ei ole kielletty sisätilalämmittimen käyttöä, verkko kestää myös yhden tai kahden sähköauton lataamisen
  • varsinkin kesähelteellä kannattaa tarkkailla, ettei pistorasia kuumene latauksen aikana.

Periaatteessa lämmitystolpat on suunniteltu kestämään se noin 10 ampeerin kuorma kahden tunnin ajan ja talvella, joten ei ole itsestäänselvyys että ne kestävät 16 ampeerin kuormaa viisi tuntia tai 10 ampeerin kuormaa 10 tuntia. Kokemukseni mukaan latauksen teknisiä ongelmia kuitenkin ennemminkin liioitellaan kuin vähätellään. Jos auto latautuu nätisti eikä pistorasia tunnu kädellä koitettaessa kuumalta, mitään hätää ei pitäisi olla.

Kuinka suuren virran tavallista sukopistoketta käyttävä peruslaturi sitten ottaa? Riippuu sähköautosta. Esimerkiksi Nissan Leafin laturi ottaa tolpasta karvan verran alle 10 ampeeria eli tehoa 230 V x 10 A = 2,3 kilowattia. Mittasin myös oman polttisauton lämmittimien tehot (+10 °C lämpötilassa*): moottorinlämmitin ottaa 410 watin tehon ja sisätilalämmitin 1,8 kilowatin tehon eli yhteensä 2,2 kilowattia. Siis suurin piirtein saman verran kuin Nissain Leafin laturi. Erona on tietysti se, että siinä missä lämmittimiä käytetään pakkasella korkeintaan pari tuntia, laturi saattaa laulaa kesähelteellä sen reilun 10 tuntia.

Kuinka suuren tehon/virran sinun sähköautosi ottaa tolpasta? Onko tullut ongelmia? Teknisiä tai taloyhtiöbyrokraattisia?

* Kylmällä pakkassäällä teho on suurempi, koska lämpövastusten resistanssi on sitä pienempi mitä kylmempää on. Päälle laitettaessa sisätilalämmitin otti hetkellisesti 2,6 kilowatin tehon muutamien sekuntien ajan.

Julkaistu: 31.5.2015