
Sähköautokorjaamoille uusia tiukempia vaatimuksia – Saako sähköautoa korjata nyt itse? Kuka valvoo?
Sähköautokorjaamoitakin koskeva standardi tiukentui keväällä. Korjaamon on pystyttävä osoittamaan viranomaiselle, että sähköturvallisuudesta huolehditaan.
Sähköautoissa on satojen, tyypillisesti 400 voltin tai 800 voltin sähköjärjestelmä, jonka parissa työskentely voi johtaa sähkötapaturmaan. Akusta voi esimerkiksi saada sähköiskun tai sen voi oikosulkea niin, että syntyy lämmön aiheuttamia vammoja.
Sähköautokorjaamojen turvallista työskentelyä koskee Suomessa sähkötyöturvallisuusstandardi SFS 6002, jota noudattamalla lain vaatimusten katsotaan toteutuvan. Standardi uudistui helmikuussa, ja toi mukanaan uusia vaatimuksia korjaamoille. Työnantajan on muun muassa kirjallisesti suunniteltava, kuinka sähkötöitä tehdään sähkö- ja paloturvallisesti. Onnettomuustilanteisiin, kuten akkupaloon, on oltava valmis toimintaohje, ja toimintaa on harjoiteltava säännöllisesti.
Saako korjata itse?
Sähköturvallisuuslain mukaan tieliikennekäyttöön soveltuvan sähköajoneuvon voimajärjestelmän sähkötöissä ei tarvita sähköasentajaa eikä sähkötöiden johtajaa pätevyystodistuksineen, mutta työn suorittajan on oltava riittävästi perehtynyt tai perehdytetty kyseisen ajoneuvomallin sähköjärjestelmään ja sähkön vaaroihin.
Sähköalalta tuttuja muodollisia pätevyysvaatimuksia tutkintoineen ja työkokemusvuosineen ei siis vaadita. Sähkön vaaroihin perehtyminen tapahtuu tavallisesti suorittamalla SFS 6002 -standardiin perustuva autoalan sähkötyöturvallisuuskoulutus. Ajoneuvon sähköjärjestelmään perehtyminen tapahtuu merkkiliikkeissä yleensä suorittamalla autovalmistajan suunnittelema koulutusohjelma, joka voi kestää päivistä viikkoihin.
Sama koskee myös omatoimikorjauksia: on tiedettävä mitä tekee. Ja mikäli korjauksen hutiloitu lopputulos johtaa tulipaloon, vakuutus ei korvaa tai korvausta voidaan alentaa.
”Vakavin tiedossa oleva tapahtuma on vuodelta 2023, kun kokenut asentaja kytki vahingossa kaksi 60 voltin moduulia silmukaksi.”
Valmistajan ohjeistamattomat korjaukset
Esimerkiksi sähköauton akkuun voi tulla useita vikoja, joissa valmistajan ohjeistama "korjaus" on akun vaihto uuteen. Viat voivat kuitenkin olla korjattavissa osaavissa käsissä muutaman tunnin työllä, jolloin selvitään kolminumeroisella summalla tilanteesta, jossa virallinen korjaus olisi esimerkiksi 20 000 euroa maksava uusi akku. Standardissa sallitaan nyt itse suunnitellut korjaukset, mutta niiden riskienarvioinnille on tiukat vaatimukset.

Kuka valvoo ja miten?
Sähköautojen korjaamisessa on positiivinen tilanne: vakavia tapaturmia ei ole Suomessa tapahtunut Tukesin eikä Tapaturmavakuutuskeskuksen mukaan. Vakavin tiedossa oleva tapahtuma on vuodelta 2023, kun kokenut asentaja kytki vahingossa kaksi 60 voltin moduulia silmukaksi, minkä seurauksena oli oikosulku ja pieni tulipalo, joka ei kuitenkaan levinnyt rakennuspaloksi. Lievät tapaturmat ovat pääosin viiltoja ja ruhjeita, joita on sattunut esimerkiksi kaapelia kuoriessa.
Sähköturvallisuuden valvonta kuuluu Tukesille, ajoneuvojen turvallisuuden valvonta Traficomille ja työturvallisuuden valvonta aluehallintovirastoille. Painetta valvonnan kiristämiselle ei tilastojen perusteella ole ollut. Uusi standardi kuitenkin helpottaa valvojan työtä, koska dokumentointivaatimuksia on lisätty ja viranomainen voi pyytää asiakirjat nähtäväkseen, siinä missä aiemmin on riittänyt suullinen "meillä on nämä asiat hoidettu" -vakuuttelu.