
Sähköautojen pioneerit – Nämä kolme mallia aloittivat vallankumouksen
Sähköautoilun ensiaskeleet otettiin jo 1800-luvulla, mutta vasta 2010-luvulla homma lähti voimalla käyntiin. Sähkötekniikan varhainen kehittäjä Nikola Tesla (1856-1943) olisi nyt tyytyväinen.
Ensimmäinen sähköauto keksittiin jo 1800-luvulla, joskin siitä voidaan kiistellä, että mikä tuo auto oli, ja milloin se keksittiin. Joka tapauksessa sähköauto oli keksitty jo ennen Mercedes Patent-Motorwagen numero yhtä.
Ensimmäinen hybridi keksittiin sekin jo 1800-luvun loppuhetkillä, ja asialla ei ollut kukaan muu kuin herra nimeltä Ferdinand Porsche. Ajoneuvo oli Semper Vivus, ja se tuli tuotantoon 1900-luvun alussa Lohner-Porsche ‘Mixte’ -kilpa-autona, jossa polttomoottori pyörittää auton pyörännapoihin asennettuja sähkömoottoreita.
1900-luvun alussa sähköauto kamppaili jopa tovin ratkaisuna hevosten korvaajaksi, kunnes polttomoottori lopulta syrjäytti sen. Ja senkin jälkeen sähkömoottori on tehnyt muutaman comebackin, suurimpana innoittajinaan aina jonkin sortin energiakriisi.
Sähköautojen suurin vihollinen on ollut – ymmärrettävästi – öljyteollisuus, jolle autot ovat merkittävä tulonlähde. Toinen haaste on ollut sähköautojen voimanlähde itsessään. Sähkön säilömisessä ja käyttämisessä riittää yhä vieläkin enemmän kuin riittävästi haasteita. Eivätkä luonnonvarat ole akkujenkaan suhteen loputtomia.
Vasta Tesla otti käyttöön matkapuhelimissa ja elektronisissa laitteissa yleistyneet litiumioniakut autoissaan. Hiljalleen yleistyvä 800 voltin teknologia toi puolestaan ratkaisun nopeaan lataamiseen.
Akkujen paino kun saataisiin vielä pudotettua, oltaisiin jo hyvällä tiellä. Onneksi on yhä vaihtoehtoja, eikä edes Toyotan Priuksella aloittama hybridien aikakausi ole vielä ohi.
1. Tesla Model S

2. Nissan Leaf

3. Toyota Prius
