Tuulilasi

Sähköauto ei ole lainkaan niin puhdas kuin moni kuvittelee - polttomoottoriauton kokonaispäästöt pienemmät jopa 50 000 ajokilometriin asti

Sähköauto ei ole lainkaan niin puhdas kuin moni kuvittelee - polttomoottoriauton kokonaispäästöt pienemmät jopa 50 000 ajokilometriin asti
Lähivuosien aikana maailman teille odotetaan miljoonia sähköautoja, joita pidetään nollapäästöisinä. Autojen akut – tai pikemminkin niiden valmistus – tulee kuitenkin tuoreen tutkimuksen mukaan olemaan hyvinkin likaista hommaa. Kokonaispäästöissä iso merkitys on silläkin, millaisessa sähkövoimalassa autojen käyttämä sähkö tuotetaan.
Julkaistu: 18.10.2018

Jokainen autonvalmistaja on laajentamassa sähköautolaivastoaan merkittävästi lähivuosina vähentääkseen kasvihuonepäästöjä. Ongelma on siinä, että akkujen valmistus tapahtuu pitkälti erittäin saastuneissa paikoissa ympäri maailmaa.

Bloomberg NEF:in datan mukaan vuonna 2021 sähköautokapasiteetti vaatii jo 10 miljoonan 60 kWh:n akkupaketin valmistamisen. Suurin osa niistä tehdään Kiinassa, Thaimassa, Puolassa ja Saksassa, paikoissa, joissa tehtaat pyörivät uusiutumattomilla energialähteillä kuten hiilivoimalla.

“Olemme pian tilanteessa, joka aiheuttaa entistä enemmän hiilidioksidipäästöjä. Ainakin juuri nyt esimerkiksi Saksassa ja Puolassa olisi kenties parempi ajaa uudella ja hyötysuhteeltaan hyvällä dieselautolla kuin sähköautolla”, sanoo müncheniläisen autoalan konsulttiyrityksen Berylls Strategy Advisorin johtoportaaseen kuuluva Andreas Radics.

Beryllsin tutkimuksen mukaan sähköauton valmistaminen fossiilisia polttoaineilla pyörivissä tehtaissa tuottaa kaikkinensa 74 % enemmän hiilidioksidipäästöjä kuin polttomoottoriauton valmistaminen, toki ajossa sähköauto on päästötön. Tutkimus kertoo myös, että keskimääräinen saksalainen autoilija saa ajaa 3,5 vuotta perinteisellä polttomoottoriautolla (noin 50 000 kilometriä) ennen kuin täyssähköinen 30 kWh:n akustolla varustettu Nissan Leaf ohittaa sen kokonaishiilidioksidipäästöissä, jos sähköauto on valmistettu hiilivoimalla käyvässä tehtaassa. Leafin akusto on sitä paitsi yksi pienimmistä; BMW:n i3:n akuston koko on 42 kWh, Mercedeksen EQC:n 80 kWh ja Audin e-tronin peräti 95 kWh.

Missä ja miten akut valmistetaan – ja kuinka tuotetaan sähkö?

Lainsäätäjät eivät ole ainakaan toistaiseksi asettaneet mitään päästörajoja sähköautojen valmistukselle ja niiden koko elinkaarelle, silti esimerkiksi Kiina, Ranska ja Iso-Britannia ovat menossa kohti polttomoottoriautojen kieltämistä.

Akkutehtaiden käyttövoiman lisäksi toinen merkittävä tekijä on se, miten tuotetaan tulevaisuudessa miljoonien sähköautojen käyttämä sähkö. Sähköauto voi olla nollapäästöinen vain, jos sen akut valmistava tehdas sekä auton käyttämä sähkö tuotetaan pelkästään uusiutuvilla energialähteillä kuten aurinko-, tuuli- ja vesivoimalla.

”Tässä tulee olemaan kyse siitä, missä akut tehdään, kuinka ne tehdään ja myös siitä, millä keinoilla autojen käyttämä sähkö tuotetaan” sanoo yhdysvaltalaisen sähköautovalmistajan Fiskerin toimitusjohtaja Henrik Fisker.

Akkuvalmistajat suunnittelevat uusia akkutehtaitaan Saksaan ja Puolaan, missä luotetaan yhä vahvasti hiilivoimaan.

Isot akkupaketit jättävät ison hiilijalanjäljen, mistä ei ole kovin paljon sähköautohuumassa puhuttu. Esimerkiksi Ranskassa luotetaan ydinvoimaan, joten siellä ajaminen tuottaa selkeästi vähemmän päästöjä kuin maissa, missä sähkö tuotetaan hiilivoimalla.

”Mielestäni sähköauto on kaikkinensa parempi valinta kuin polttomoottoriauto. Mutta totta kai, jos akut tehdään tehtaissa, jotka käyvät hiilivoimalla, silloin sähköauto ohittaa puhtaudessa dieselin vasta myöhemmin”, sanoo ruotsalaisen NorthVoltin pääjohtaja Peter Carlsson, jonka johtama yritys rakentaa Ruotsiin vesivoimalla käyvää akkutehdasta.

Akkuvalmistajat heräämässä

Kyse ei ole kuitenkaan vain hiilidioksidipäästöistä. Dieselautot päästävät ilmoille myös typen oksideja, jotka saastuttavat ilmaa ja sairastuttavat ihmisiä. Sähkömoottoreista tällaisia päästöjä ei synny.

Siltikään sähköautot eivät ole koko elinkaareltaan niin puhtaita kuin voisivat olla. Transport & Environmentin mukaan päästöt vähenisivät 65 %, jos ne valmistettaisiin uusiutuvilla energialähteillä käyvissä tehtaissa. Tällä hetkellä sähköauton valmistaminen tuottaa kuitenkin merkittävästi enemmän haitallisia päästöjä kuin polttomoottoriauton valmistaminen, joka tuottaa valmistusvaiheessa vain 20 % auton elinkaaren hiilidioksidipäästöistä.

Eräät akkuvalmistajat ovat kuitenkin jo heränneet. Esimerkiksi Teslan Gigafactory valmistaa akkunsa aurinkovoimalla Nevadassa, Tesla suunnittelee samanlaisia tehtaita myös Eurooppaan ja Kiinan Shanghaihin. Myös kiinalainen Contemporary Amperex Technology suunnittelee tulevaisuudessa rakentavansa Saksaan uusiutuvilla energialähteillä toimivaa akkutehdasta.

”Puhe autojen koko elinkaaren hiilidioksidipäästöistä valmistuksesta alkaen on voimistumassa koko ajan. Autonvalmistajien on oltava asian suhteen rehellisiä, etteivät ne huolestuta auton ostajia”, sanoo Beryllsin Andreas Radics.

19 kommenttia